Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norfleet
#1106515
SubMarine skrev:Har du mätt upp kablaget från kontakt till styrbox så att det är schysst?
Jag har kontrollerat för kortslutning mellan ledare och jord, och det verkar vara fint. Förövrigt är det inte i detta led problemet ännu har hamnat. Den kritiska frågeställningen i nuläget är hur, och i synnerhet i vilken vinkel, knackgivaren skall monteras. Första steget är alltså att över huvud taget få givaren att generera spänning när den väl är monterad. Om ECM ger samma felkod även efter detta kan jag känna att det blir aktuellt med att mäta upp övrigt kablage.
#1106561
Enligt VIDA så ska spänningen ligga så nära 0 som möjligt (OBS detta gäller ME7) men själva signal karaktären borde vara lika så det borde ju även gälla Denso ?:-/ ?:-/ och sen så tror jag inte att resistansmätningen säger allt, då det enligt vida inte finns något värde för resistansmätning :???: står bara att det är en Piezoelektrisk kristall ?:-/ Alla andra givarna så står det ett ohm värde på men inte på knacksensorerna ?:-/ Men jag har ju några knacksensorer så jag kan kolla resistansen i dom åt dig, ligger dom på samma så borde dom ju fungera tycker jag :)
#1106618
Jag får det till att Denso endast har en givare när jag tittar i VIDA och det är med största sannolikhet inte samma givare som används i ME7. Jag tror åtdragningmomentet spelar större roll än vinkeln på givaren. Har du tagit bort felkoden efter att du monterat om givaren? Om så, kommer den tillbaka direkt?
#1106623
SubMarine skrev:Jag får det till att Denso endast har en givare när jag tittar i VIDA och det är med största sannolikhet inte samma givare som används i ME7. Jag tror åtdragningmomentet spelar större roll än vinkeln på givaren. Har du tagit bort felkoden efter att du monterat om givaren? Om så, kommer den tillbaka direkt?
:shock: Bara en :shock: det har alltid varit två på sugmotorerna iaf föregående. Nä det är det nog inte för i ME7 sitter bägge givarna ihopkopplade så går den ena sönder får man snällt byta bägge. Ja jag tror också att momentet är viktigast.
av Norfleet
#1106638
DayDreamer skrev::shock: Bara en :shock: det har alltid varit två på sugmotorerna iaf föregående. Nä det är det nog inte för i ME7 sitter bägge givarna ihopkopplade så går den ena sönder får man snällt byta bägge. Ja jag tror också att momentet är viktigast.
Det är helt korrekt att bilen bara har en knacksensor.
SubMarine skrev:Jag får det till att Denso endast har en givare när jag tittar i VIDA och det är med största sannolikhet inte samma givare som används i ME7. Jag tror åtdragningmomentet spelar större roll än vinkeln på givaren. Har du tagit bort felkoden efter att du monterat om givaren? Om så, kommer den tillbaka direkt?
Vid rensning av felkoder dyker tyvärr denna åter upp direkt.

Jag har hamnat i läget att jag är synnerligen osäker på hur knacksensorn skall sitta, eller hur den ens satt när jag monterade bort den. :oops: Någon som vet åtminstone i vilken allmän riktning den skall sitta ("uppåt", "höger", "vänster", eller "nedåt")? Även om det är så att korrekt moment antagligen är viktigast skadar det åtminstone inte att placera den så som det var tänkt. Det låter även som att ni ger mig en diskret hint om att det inte är en särskilt god idé att dra "lite lagom", utan att momentnyckel är att föredra.
#1106659
Även om du mäter upp utslag i ett oscilloskop behöver inte det per definition betyda att sensorn är i funktionellt skick. T ex om ett antal varv av magnetlindningen är kortslutna eller om det är abrott rent av kan det ändå i labbmiljö få en givare att ge ifrån sig signal men kanske inte tillräckligt stark för att orka driva ingången på microprocessorn i bilen.
Köp en annan från en skrot och testa med hade jag nog gjort.
#1106673
Norfleet skrev:
DayDreamer skrev::shock: Bara en :shock: det har alltid varit två på sugmotorerna iaf föregående. Nä det är det nog inte för i ME7 sitter bägge givarna ihopkopplade så går den ena sönder får man snällt byta bägge. Ja jag tror också att momentet är viktigast.
Det är helt korrekt att bilen bara har en knacksensor.
Ok trodde att det var två på dessa också då föregångarna hade två stycken. Knacksensorerna som jag har kollat på sitter med kontaktanslutningen snett nedåt åt vänster/höger, Nu är det ju enbart ME7 som jag sett hur dom sitter åt, eller ja jag har sett på dom andra också men har glömt bort om dom satt åt samma håll men jag tror det. Vet inte om det hjälper dig men om jag kommer ihåg och kommer åt så kan jag ta ett kort åt dig på hur dom sitter på min bil, förmodligen ska nog din knacksensor sitta någorlunda lika.
av Norfleet
#1106731
SubMarine skrev:Enligt illustrationen i VIDA ser det ut som att kontakten pekar åt 160 grader, om du tittar på sensorn rakt frammifrån.
DayDreamer skrev:Knacksensorerna som jag har kollat på sitter med kontaktanslutningen snett nedåt åt vänster/höger, Nu är det ju enbart ME7 som jag sett hur dom sitter åt, eller ja jag har sett på dom andra också men har glömt bort om dom satt åt samma håll men jag tror det. Vet inte om det hjälper dig men om jag kommer ihåg och kommer åt så kan jag ta ett kort åt dig på hur dom sitter på min bil, förmodligen ska nog din knacksensor sitta någorlunda lika.
Det låter som det finns en viss samklang här. Snett nedåt höger och 160grader låter som att det kan innebära ungefär samma sak (beroende på referensriktning och utgångsläge för vinkelmätning). Hittade en bild på vad jag antar är den vänstra knacksensorn för en V-/S70
Bild (Hämtad från: http://www.pelicanparts.com/techarticle ... cement.htm).
Kan det vara såhär även min enda knacksensor skall sitta?
Fritzell skrev:Även om du mäter upp utslag i ett oscilloskop behöver inte det per definition betyda att sensorn är i funktionellt skick. T ex om ett antal varv av magnetlindningen är kortslutna eller om det är abrott rent av kan det ändå i labbmiljö få en givare att ge ifrån sig signal men kanske inte tillräckligt stark för att orka driva ingången på microprocessorn i bilen.
Köp en annan från en skrot och testa med hade jag nog gjort.
En knacksensor inköptes på skroten, och monterades, bara för att kunna konstatera att ingen skillnad skedde. Samma felkod dök upp även med denna. Vid test med oscilloskop och multimeter betedde sig denna i praktiken likadant som givaren jag redan hade. Av denna anledning drog jag den, kanske förhastade, slutsatsen om att både givaren från skroten och den som satt på bilen från början fungerade som de skulle.
av Norfleet
#1119074
Det visade sig slutligen att motorstyrenheten var defekt. Efter hiskeligt mycket sökande hittade jag två trådar från andra forum där ägare hade drabbats av samma problem, och felkod, som mig. Trådarna var http://www.motor-talk.de/forum/motorste ... 98013.html och http://www.volvoforums.org.uk/showthrea ... 39&t=31000 . Med en hög risk att även jag hade drabbats av problem med ECU bestämde jag mig helt enkelt för att försöka finna någon villig att reparera denna. Detta misslyckades jag med, men istället fann jag OBD Tuning i Karlstad som bytte ut styrenheten mot en begagnad.

Bilen går enormt mycket bättre och den kraft som nu släpps lös är jämförelsevis helt enorm. Nu händer det något när gaspedalen trycks ned.

Slutet gott, allting gott. :)
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]