Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1106402
Såpass. För en miljon år sen hade jag nämligen en 97a 854 glt, vilket standardkatten smälte ihop på, där jag sedan fick på en 2,5" metallisk sportkatt. Förändrade registret som bara den, dessutom orkade den aldrig upp till toppfart efteråt.
Lät fränt dock.
#1106413
TommyP86 skrev:Såpass. För en miljon år sen hade jag nämligen en 97a 854 glt, vilket standardkatten smälte ihop på, där jag sedan fick på en 2,5" metallisk sportkatt. Förändrade registret som bara den, dessutom orkade den aldrig upp till toppfart efteråt.
Lät fränt dock.

Enekelt förklarat: Du sabbade motståndet en sugis behöver. Dvs, katten flödade för bra för en sugis. En sugis måste ha motstånd för att få någon effekt, precis tvärtemot en turbo :)
#1106428
volvoz skrev:Har nu letat efter läckor med startas, utan resultat.
Bytt tändkablar och stift, utan resultat.
:evil:
Har bara skummat igenom alla inlägg lite fort så vet inte ifall redan detta har sagts men kolla grenrörspackningarna/ runt grenröret, är det svart på något ställe runt grenröret så har du läckage där. Det orsakar att bilen går fett för det kommer in friskluft och lurar lambdasonden.
#1106761
Var ute och körde idag och märkte att motorlampan hade släckt sig själv, och att bilen gick bättre!! Gött med självläkande bilar! 8)

Lampan tändes dock igen efter 2 mil ungefär. Läste ur koderna och fick dessa.

P0305 - Powertrain cylinder 5 misfire detected.
P0305 - Powertrain cylinder 3 misfire detected.
P0305 - Powertrain random/multiple cylinder misfire detected.

Ingen p0172 dock! Får väl kolla över tändkablarna igen och se hur lång tid det tar innan den tänds igen. :roll:
#1106778
DayDreamer skrev:
volvoz skrev:Har nu letat efter läckor med startas, utan resultat.
Bytt tändkablar och stift, utan resultat.
:evil:
Har bara skummat igenom alla inlägg lite fort så vet inte ifall redan detta har sagts men kolla grenrörspackningarna/ runt grenröret, är det svart på något ställe runt grenröret så har du läckage där. Det orsakar att bilen går fett för det kommer in friskluft och lurar lambdasonden.
Ska kolla set igen, lite mer noggrant! Tack för tipset! ☺
#1106788
volvoz skrev:Var ute och körde idag och märkte att motorlampan hade släckt sig själv, och att bilen gick bättre!! Gött med självläkande bilar! 8)

Lampan tändes dock igen efter 2 mil ungefär. Läste ur koderna och fick dessa.

P0305 - Powertrain cylinder 5 misfire detected.
P0305 - Powertrain cylinder 3 misfire detected.
P0305 - Powertrain random/multiple cylinder misfire detected.

Ingen p0172 dock! Får väl kolla över tändkablarna igen och se hur lång tid det tar innan den tänds igen. :roll:
Ja kolla över alla tänd delar tändstift, tändkablar, fördelare och rotorn, nu har du förmodligen redan kollat det men kika över tändkablarna alternativt linda två varv med eltejp runt dom och se ifall misständningarna försvinner. Gör dom det så byt tändkablarna, finns på biltema och dom är helt ok kvalitetsmässigt :D Oftast brukar det vara överslag i halsen på tändkablarna kikar man noga så kan man se att gummit är bränt, ibland syns det inte alls det beror på hur länge det har varit överslag där.
#1106840
DayDreamer skrev:
volvoz skrev:Var ute och körde idag och märkte att motorlampan hade släckt sig själv, och att bilen gick bättre!! Gött med självläkande bilar! 8)

Lampan tändes dock igen efter 2 mil ungefär. Läste ur koderna och fick dessa.

P0305 - Powertrain cylinder 5 misfire detected.
P0305 - Powertrain cylinder 3 misfire detected.
P0305 - Powertrain random/multiple cylinder misfire detected.

Ingen p0172 dock! Får väl kolla över tändkablarna igen och se hur lång tid det tar innan den tänds igen. :roll:
Ja kolla över alla tänd delar tändstift, tändkablar, fördelare och rotorn, nu har du förmodligen redan kollat det men kika över tändkablarna alternativt linda två varv med eltejp runt dom och se ifall misständningarna försvinner. Gör dom det så byt tändkablarna, finns på biltema och dom är helt ok kvalitetsmässigt :D Oftast brukar det vara överslag i halsen på tändkablarna kikar man noga så kan man se att gummit är bränt, ibland syns det inte alls det beror på hur länge det har varit överslag där.
Tejp funkar utmärkt i felsökningssyfte, men inte på själva kabeln, utan på glasfiberröret som går ner i toppen.
Det är där det oftast slår över.
Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]

Har du kollat att hylsorna i reläsockeln (i e[…]

Motorvärmare 850

Kontaktvärmaren (som du byter på 5 min)[…]

Prestige Performance

med andra ord kan man säga att Prestige perfo[…]