Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1099920
DayDreamer skrev:Kan det ha blivit några typ av störningar på CAN-bus nätet mellan ETM och ECM :???: Har du kollat så att du fått i kontakten ordentligt till gasspjället? :)
Det är jag helt bombsäker på! :D Tänk om det hadde varit så smidigt löst annars! Det där med störningar hur tänker du då? Att någon grov matarkabel skulle störa ut någon svagareströmkälla eller? Förklara gärna! :)

Ska ut i garaget nu en sväng dock blir det nog mindre gjort på v70:n idag. Syrran har ju kört sönder sin bmw med och idag kom det efterlängtade paketet till den så blir nog att prioritera att få ihop den! :)

Återkommer i tråden så fort jag felsökt vidare på v70:n

Mvh Torgny
#1100014
Det blev inget Bmw mekande. Det började ju regna och v70:n stod ju där inne i torra och varma garaget så jag höll mig där inne ett par timmar istället. :)

Det jag började med var att undersöka kablaget samt kontakten till spjället. Dessvärre var min multimeter stendöd så kunde ej mäta upp det men visuellt så såg det helt och bra ut. Kollade över vakumslangarna så de satt på sin plats ännu en gång och mycket riktigt så gjorde dem det. Kollade efter läckage runt insuget och alla slangar med hjälp utav startgas men ingen läcka vad jag kunde hitta/märka av. Då gick jag in och satte mig i bilen istället. Märkte en instressant sak med spjället och det var om jag drog ur spjället och provade att starta bilen så gjorde den likadant med gasen att den varvar upp och om jag duttade på pedalen så reagerar den fortfarande vilket kan tyckas konstigt iallafall i min värld! :P

Märkte även en annan konstig grej med gaspedalen och det var att den har ändrat sig mot hur den har varit förut! Tror jag iallafall! För nu är det inte bara trycka den ner i golvet utan det är som ett hack innan den går i gasen i botten liksom. sedan får man trycka lite extra så går den ner i botten med. Märkte även att det ej går att varva över 3500rpm när man stod på tomgång! Men detta kanske är normalt på dessa bilar?

Jag stoppade i felkodsläsaren och nollade alla koder. Därefter gjorde jag ett nytt felkodstest dock utan att starta motorn enbart med tändningen igång och då dyker ju inte koderna upp, men så fort man startar bilen så kommer de fram igen. Jag gjorde dock något litet framsteg eller vad man ska kalla det med koderna. Jag provade att starta bilen för att sedan nolla alla koder sedan gjorde jag ett nytt test och då dyker enbart en felkod upp och det är:

P1651: Control module, internal fault. Faulty signal.

Då la jag fullt fokus på enbart denna kod. Så jag började googla runt och leta vad andra folk har kommit fram till angående denna felkod. Efter någon timmes läsande så hittade jag några stycken som verkade överens om att denna kod hade med vvt och göra.

Så jag riktade mig däråt och började med att byta solenoiden till vvt till den ifrån den gamla motorn. utan någon framgång. Så jag tog och rev av kamremmen igen. En jäkla tidsskillnad på det nu mot när man var nybörjare nu är det gjort på ett en timme lite drygt typ i jämförelse med när man var novis. Dock så var ju lite saker lösa redan så det underlätta ju :P Men vad jag kunde se så var enheten korrekt nollad. Jag tog det säkra före det osäkra och gjorde nollningsmomenten ännu en gång. På med remmen och det igen drar runt motorn i med tolkarna igen och de passar som de ska. Sätter ihop resten utav grejerna. provstartar och han varvar upp som innan sedan stannar han där uppe en bra stund för att sakta sjunka neråt 1000rpm. Jag märkte dock en viss skillnad nu. Nu ligger tomgången straxt över 1000rpm istället för straxt under. Sedan känns det som att den går något bättre men fortfarande inte som den ska(kan lika gärna vara psykoligisk effekt efter timmar utav jobb) :P

Så jag vet inte riktigt hur jag ska ta detta vidare! Hade gärna fått bilen att funka innan jag skulle iväg på semester så man slapp tänka på det! :P

Det jag ska göra imorgon är iallafall att se om jag kan få någon att kika på datorboxen även se om jag kan ragga tag i ett gasspjäll att låna. Ska även kika över alla kablar o se så inget ligger i kläm någonstans dock så har jag redan tittat detta men ska titta en gång till lite extra noga. Ska även se om jag hinner svänga förbi TM Racing imorgon och se om de har några ideer de ska ju vara lite utav experter på dessa bilar.

Tack för ikväll!

Mvh Torgny
#1100052
Torgny77 skrev:
DayDreamer skrev:Kan det ha blivit några typ av störningar på CAN-bus nätet mellan ETM och ECM :???: Har du kollat så att du fått i kontakten ordentligt till gasspjället? :)
Det är jag helt bombsäker på! :D Tänk om det hadde varit så smidigt löst annars! Det där med störningar hur tänker du då? Att någon grov matarkabel skulle störa ut någon svagareströmkälla eller? Förklara gärna! :)

Ska ut i garaget nu en sväng dock blir det nog mindre gjort på v70:n idag. Syrran har ju kört sönder sin bmw med och idag kom det efterlängtade paketet till den så blir nog att prioritera att få ihop den! :)

Återkommer i tråden så fort jag felsökt vidare på v70:n

Mvh Torgny
Nja tänkte mest på störningar då du får så många felkoder. CAN-bus styr en heldel saker och slås det ut så kan det bli rena ramma cirkusen i bilen :lol: plus en massa felkoder.
#1100053
Vänta nu, du säger att du drog ut kontakten till spjället men att du ändå kunde påverka gaspådraget med gaspedalen? Var tomgången i det fallet extra ojämn som om den misständer eller var det samma som med spjället inkopplat? Om du kopplar bort spjället ska tomgången regleras av att spridarna stängs av och på istället för att spjället reglerar lufttillförseln vilket leder till ojämn gång. Försöker du köra bilen i det läget så kommer den vara galet slö.
#1100055
Japp det stämmer du har en varvstopp på runt 3500-4000 rpm när du står still med bilen kör du så lägger sig varvstoppen precis på 6000 rpm har själv testat att gasa ur den ordentligt på 2an och när man väl kommer upp till 6000 rpm så blir det stendött den vägrar att gå högre.

Har du känt på spjället så att det typ inte har fastnat alternativt har du gjort rent spjället? Så du menar att motorgången ändrar sig när du trycker på gasen fast gasspjället är urkopplat? Det är nog så att den känner av det och ändrar tändvinklen och bränsleinsprutningstiden mm :)
#1100145
SubMarine skrev:Vänta nu, du säger att du drog ut kontakten till spjället men att du ändå kunde påverka gaspådraget med gaspedalen? Var tomgången i det fallet extra ojämn som om den misständer eller var det samma som med spjället inkopplat? Om du kopplar bort spjället ska tomgången regleras av att spridarna stängs av och på istället för att spjället reglerar lufttillförseln vilket leder till ojämn gång. Försöker du köra bilen i det läget så kommer den vara galet slö.

Till en början så reagerade fortfarande spjället när jag gasade. Men efter en stund så avtog det. Vet inte vad det kan vara men får felsöka vidare angående det! Det lät ju intressant för det låter exakt som att den misständer på tomgången men när man gasar så blir gången liter mer normal. Dock så pendlar den fortfarande och har sig på vägen ner i varv igen.
#1100147
DayDreamer skrev:Japp det stämmer du har en varvstopp på runt 3500-4000 rpm när du står still med bilen kör du så lägger sig varvstoppen precis på 6000 rpm har själv testat att gasa ur den ordentligt på 2an och när man väl kommer upp till 6000 rpm så blir det stendött den vägrar att gå högre.

Har du känt på spjället så att det typ inte har fastnat alternativt har du gjort rent spjället? Så du menar att motorgången ändrar sig när du trycker på gasen fast gasspjället är urkopplat? Det är nog så att den känner av det och ändrar tändvinklen och bränsleinsprutningstiden mm :)
Det där med störningarna lät ju intressant hur kan man felsöka vidare angående det tro?

Spjället är rengjort och ny packning till det monterad och vad jag kan känna går det lätt och fint. Ja så kan det ju vara faktist. Men skulle han verkligen öka så mycket i varv då? Utan att luft strömmar in?

Mvh Torgny
#1101491
Torgny77 skrev: Till en början så reagerade fortfarande spjället när jag gasade. Men efter en stund så avtog det. Vet inte vad det kan vara men får felsöka vidare angående det! Det lät ju intressant för det låter exakt som att den misständer på tomgången men när man gasar så blir gången liter mer normal. Dock så pendlar den fortfarande och har sig på vägen ner i varv igen.
När mitt spjäll gav upp så gick motorn "rent" utan misständningar när man gav tillräckligt med gas när man körde för att sedan gå ojämnt vid tomgång igen. Dock var den galet slö då trotteln var låst till 20% öppningsvinkel. Jag hade då felkod på att mitt gasspjäll drog för mycket ström. Skickade det till Atech2 för renovering och det har funkat fint i 3år/8000 mil sedan dess.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]