Det blev inget Bmw mekande. Det började ju regna och v70:n stod ju där inne i torra och varma garaget så jag höll mig där inne ett par timmar istället. :)
Det jag började med var att undersöka kablaget samt kontakten till spjället. Dessvärre var min multimeter stendöd så kunde ej mäta upp det men visuellt så såg det helt och bra ut. Kollade över vakumslangarna så de satt på sin plats ännu en gång och mycket riktigt så gjorde dem det. Kollade efter läckage runt insuget och alla slangar med hjälp utav startgas men ingen läcka vad jag kunde hitta/märka av. Då gick jag in och satte mig i bilen istället. Märkte en instressant sak med spjället och det var om jag drog ur spjället och provade att starta bilen så gjorde den likadant med gasen att den varvar upp och om jag duttade på pedalen så reagerar den fortfarande vilket kan tyckas konstigt iallafall i min värld!
Märkte även en annan konstig grej med gaspedalen och det var att den har ändrat sig mot hur den har varit förut! Tror jag iallafall! För nu är det inte bara trycka den ner i golvet utan det är som ett hack innan den går i gasen i botten liksom. sedan får man trycka lite extra så går den ner i botten med. Märkte även att det ej går att varva över 3500rpm när man stod på tomgång! Men detta kanske är normalt på dessa bilar?
Jag stoppade i felkodsläsaren och nollade alla koder. Därefter gjorde jag ett nytt felkodstest dock utan att starta motorn enbart med tändningen igång och då dyker ju inte koderna upp, men så fort man startar bilen så kommer de fram igen. Jag gjorde dock något litet framsteg eller vad man ska kalla det med koderna. Jag provade att starta bilen för att sedan nolla alla koder sedan gjorde jag ett nytt test och då dyker enbart en felkod upp och det är:
P1651: Control module, internal fault. Faulty signal.
Då la jag fullt fokus på enbart denna kod. Så jag började googla runt och leta vad andra folk har kommit fram till angående denna felkod. Efter någon timmes läsande så hittade jag några stycken som verkade överens om att denna kod hade med vvt och göra.
Så jag riktade mig däråt och började med att byta solenoiden till vvt till den ifrån den gamla motorn. utan någon framgång. Så jag tog och rev av kamremmen igen. En jäkla tidsskillnad på det nu mot när man var nybörjare nu är det gjort på ett en timme lite drygt typ i jämförelse med när man var novis. Dock så var ju lite saker lösa redan så det underlätta ju

Men vad jag kunde se så var enheten korrekt nollad. Jag tog det säkra före det osäkra och gjorde nollningsmomenten ännu en gång. På med remmen och det igen drar runt motorn i med tolkarna igen och de passar som de ska. Sätter ihop resten utav grejerna. provstartar och han varvar upp som innan sedan stannar han där uppe en bra stund för att sakta sjunka neråt 1000rpm. Jag märkte dock en viss skillnad nu. Nu ligger tomgången straxt över 1000rpm istället för straxt under. Sedan känns det som att den går något bättre men fortfarande inte som den ska(kan lika gärna vara psykoligisk effekt efter timmar utav jobb)
Så jag vet inte riktigt hur jag ska ta detta vidare! Hade gärna fått bilen att funka innan jag skulle iväg på semester så man slapp tänka på det!
Det jag ska göra imorgon är iallafall att se om jag kan få någon att kika på datorboxen även se om jag kan ragga tag i ett gasspjäll att låna. Ska även kika över alla kablar o se så inget ligger i kläm någonstans dock så har jag redan tittat detta men ska titta en gång till lite extra noga. Ska även se om jag hinner svänga förbi TM Racing imorgon och se om de har några ideer de ska ju vara lite utav experter på dessa bilar.
Tack för ikväll!
Mvh Torgny