Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LOB skrev:Ja, Meyle-bussningen var ganska problemfri att dra på plats på min 855 -97. Biltemas hålborr-sett för kakel och deras största fyrkaniga brickor och 12 mm gängstång är utmärkt för detta jobbet. Med bussningen först ett dygn i frysen gick det på 30 min. Jag demonterade inte staget som sitter I torpedväggen, ett onödigt moment.

Skiljer sig inte diamtern på fästet med olika årsmodeller? 3 mm kan det ju inte skilja på bussningen om fästet är helt likt. Då skulle min bussning sitta löst och det gör den inte...
Kanske förvirring kring minsta diameter och största diameter då fästet är koniskt?
Tack för svaret och tipset. Det låter bra, så man kanske vågar testa på att byta denna bussning själv. :)

Det är denna sats?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och ... 000017325/
800serien skrev:
LOB skrev:Ja, Meyle-bussningen var ganska problemfri att dra på plats på min 855 -97. Biltemas hålborr-sett för kakel och deras största fyrkaniga brickor och 12 mm gängstång är utmärkt för detta jobbet. Med bussningen först ett dygn i frysen gick det på 30 min. Jag demonterade inte staget som sitter I torpedväggen, ett onödigt moment.

Skiljer sig inte diamtern på fästet med olika årsmodeller? 3 mm kan det ju inte skilja på bussningen om fästet är helt likt. Då skulle min bussning sitta löst och det gör den inte...
Kanske förvirring kring minsta diameter och största diameter då fästet är koniskt?[/quot
e]
Tack för svaret och tipset. Det låter bra, så man kanske vågar testa på att byta denna bussning själv. :)

Det är denna sats?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och ... 000017325/
Ja! Men om du inte lägger kakel och egentligen inte har användning för settet så finn det så klart billigare billigare alterrnativ. Använde föresten Biltemas teflonspray för att minimera friktionen.
Jag har nu jämfört fästet som bussningen sitter i, ett från -93, ett från -96 och ett fäste (med bussning) inhandlat runt 2010 och dessa skiljer sig lite grann, -96ans fäste har en kona på höger sida vilket inte -93an har, denna har endast en fasning på båda sidor av röret. Det nya fästet har också konan på höger sida och har en bussning med plastring.
Så det finns flera varianter på bussning och det finns mer än en variant på fästet 92-98.

Sen vill jag passa på att be om ursäkt för ett tidigare inlägg eftersom jag hade fel angående bussningen på min -96, den har faktiskt en plastring. Till mitt försvar så är plast ganska hårt efter 20år och jag fick skrapa med kniv innan jag var helt säker... ;)
Uppdatering: Min originalbussning som det stod Volvo på hade plast. Den har troligtvis hängt med i drygt 30 000 mil och drygt 20 år...

Jag har pressat in lite mer än halva Meyle bussningen, börjar gå halvtrögt nu. Ska ta nya tag imorgon.
Hilmer skrev:Jag har nu jämfört fästet som bussningen sitter i, ett från -93, ett från -96 och ett fäste (med bussning) inhandlat runt 2010 och dessa skiljer sig lite grann, -96ans fäste har en kona på höger sida vilket inte -93an har, denna har endast en fasning på båda sidor av röret. Det nya fästet har också konan på höger sida och har en bussning med plastring.
Så det finns flera varianter på bussning och det finns mer än en variant på fästet 92-98.

Sen vill jag passa på att be om ursäkt för ett tidigare inlägg eftersom jag hade fel angående bussningen på min -96, den har faktiskt en plastring. Till mitt försvar så är plast ganska hårt efter 20år och jag fick skrapa med kniv innan jag var helt säker... ;)
Där ser man, bra att du undersökte det hela. :) Ja, plasten var rätt hård på min med.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]