Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gelis
Du kan som privatperson köpa R134a gas för att fylla själv. Har själv skickat efter, kommer i 1 kg tuber.

Finns även med gör det själv slang o manometer.
Jag kör med riktigt manometerställ, känns som man har lite bättre koll då man kan se högtryckssidan när man fyller.

1kg + slangen koster ca 575 kr + frakt runt 150 kr, visst lite dyrt men då får man riktig gas och inte någon gasolblandning.

Köper man några fler tuber så blir ju inte frakten så dyr / tub
av Fritzell
Och hur vet du att det faktiskt är äkta HFC-medie i flaskan?
I Sverige får man bara köpa F-gaser som certifierat företag av företag med tillstånd för försäljning. Men beställer man från utlandet eller via svarta kanaler går det säkert få tag på även om det är brottsligt.

Kylföretag är väldigt skeptiska till objekt där hemmafixare vart och fyllt på suspekta gaser. Tömningsaggregat för HFC-medier kan bli explosiva om man kör in propan i de och gasblandningen i deponicylindrar som ska hanteras på deponistationer kan ställa till det. Jag gjorde en reparation av en värmepump för ett tag sen där kunden trodde han hade fyllt på R410A via gördetsjälv kit. Trots att jag flödade nitrogen när jag lödde på ett rör brann gaserna ändå. Aldrig varit med om ngt liknande.

Ps 850/V70 har bara lågtrycksuttag och kan därför vara lite svårare och kräver mer erfarenhet för efterfylla på förångningstrycket om du inte har våg.
av v16v
Jag gjorde AC service på fredagen i Finland och det kostade 75€ knappt 750 kr för allt, det är ett bra pris eller vad kostar det i Sverige?
av Gelis
Fritzell skrev:Och hur vet du att det faktiskt är äkta HFC-medie i flaskan?
I Sverige får man bara köpa F-gaser som certifierat företag av företag med tillstånd för försäljning. Men beställer man från utlandet eller via svarta kanaler går det säkert få tag på även om det är brottsligt.
Helt riktigt att det inte går att köpa i Sverige, men går att skicka efter bla från Italien. Tror nog att det är R134a då den firman även säljer till företag. Sedan om det är brottsligt eller inte är en annan sak.
av volvo244gle
Bara slå till på lite soppa, och lika bra att ta 40 Kg på en gång kanske: http://www.eurorefrigerant.com/r134a-r1 ... inder.html
Fri frakt, och tar man två tuber så blir det 10% rabatt! :wink:

I övrigt så ser jag inga större problem med gasol. Brinner bra, liksom bränslet och så mycket annat i en bil som löper mycket större risk att fatta eld.
Några hundra gram propan/iso-butan gör varken från eller till känns det som.
Betydligt bättre för miljön dessutom med HC om privatpersoner ändå ska hålla på och slaska med köldmedium.
Vill de ha R134a på laglig väg här i Sverige så är det bara att handla kylspray, avsett att blåsas rätt ut i luften! :shock:
Denna innehåller enligt databladet 95-100% tetrafluoretan: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt ... 000017659/
av Fritzell
Det finns många kylaggregat som använder och är klassade för brännbara köldmedier. En gammal bil-AC är inte det.
Märkligt att biltema säljer förbjudna produkter.

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]