Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

monarped111 skrev:a men koppling o drivaxlar måste väll påverkas när man sänker ner motorbalken.
växellådan måste ju sjunka me.
Ja drivaxlarna får sig en liten brytning eftersom att du har ju länkarmarna som sitter fast i subframen. Kopplingen utsätts inte för något alls :)
Bara en tanke som slog mig möjligt att dom kanske har sabbat övre motorfäste eller nedre (det som sitter mellan subframen och växellådan) om dom har gett tusan i att palla upp motorn när dom sänkte ner subframen. När mitt övre motorfäste var total slut lät det som att jag hade fått hål på avgassystemet när jag gasade.
Det nedre tror jag inte tagit stryk, det är ju ändå designat för att kunna böjas lodrätt. Övre är däremot betydligt mindre rörelsevilligt.

Drivaxlarna ska heller inte ta något stryk, då både motor och fjäderben är stumma i karossen. Det enda som isf ev. skulle kunna ta lite stryk är länkarmarna när dom böjs men... Det låter långsökt. Är dom smarta så lossar dom ju spindelleden från spindeln, så finns det ingenting som bryter på axlar, motor osv.
Sen är det ju faktiskt inte STORA avstånd man sänker ner subframen heller...

Idén med damasken mellan kupen och motorrum var ju inte så långsökt iaf. Inte alls omöjligt att dom inte fått dit den helt korrekt, kan vara lite knöligt...
damasken har dom inte rört, man tar ju isär den i motorrummet.
dom sa att dom hade släppt bultarna i framkant på ramen, o tatt bort dom i bakkant , osläppt ner den.
demonterat styrväxeln.
o monterat den nya.
de ja upplever nu ,som ja inte hörde innan bytet var.
de skakar i hela ratten o stången när ja ska släppa upp kopplingen när ja skla backa.
det låter både från drivaxlar o koppling ,klunkar. när ja både trycker ner kopplingen o slaäpper upp den ,när ja växlar.
det skrapar när ja kör, o släpper på gasen.
presis som på en gammal 740 me bakhjulsdrift o kardan
de tråkiga e ju att när man får pris på va de ska kosta ,så blir de alltid mycke dyrare än vad som sagts.
eftersom när vi to dän den så gick den sönder för den va så gammal o dålig. mm.mm.
men då kan ju ja säga att tat lugnt me grejerna,dom e gamla o dåliga.
för e ni vårdslösa o hådrdhänta o inte försiktiga ,då går ju mer saker sönder
ja fick pris på styrväxel med yttre o innre styrleder o damasker okej från skroten 2000kr
hjulinställning 800 kr
arbete 3000 kr
de blir 6000 kr.
på en bil som är värd ungefär lika mycke ,om styrväxeln inte hade läckt.
tuvär visade det sig att både styrleder o damasker va slut på både min bil o på styrväxeln från skroten.
så de blev 3000 kr till.
summa sumarum skulle kostat 10 000 kr men fick lite rabatt ,så ja betalade 9292 kr för kalaset.
frågan e ju om styrväxeln från skroten håller 2 mån eller 5 år.
hoppas dom hittar nått fel som uppstått vid bytet.
o att dom står för kostnaden för ev trasik motorkudde elle va de kan va
Övre bussningen märks mest när man lägger på eller lägger av gas i form av ryck, då motorn blir att gunga fram/bakåt. Inga direkta vibrationer från det då det fortfarande är gummi isolerat och/eller inte sitter fast öht... Det är bara det att motorn rör på sig mer än den ska. Om något så får man mer "vibrationer" med en hel bussning än med en kass bussning.

Det högra fästet däremot kan ge rejäla vibrationer om det är så slut som mitt var(motorn vilade på subframen), och även ryckningar då motorn gungar höger/vänster. Ett riktigt kasst högerfäste sliter enormt på drivaxlarna också. Jag hade tur att mina drivaxlar klarade sig :roll:

Sen kan ju allt jämföras med en kedja också... Är en bussning kass så dröjer det inte länge fören resten säger upp sig också, då dom får arbeta extra hårt och med krafter dom inte är byggda för, för att kompensera för den redan kassa bussningen.
Nu vet jag inte vad han har för årsmodell på bilen men på 99-00 som har det nyare fäste kan bussningen bli så slut så att plåtskenan som bussningen är skruvad i kan åka åt sidan och lägga sig mot aluminiumet i själva hållaren till bussningen och då får man ett jäkla ljud in i kupén.
vatt hos verkstan nu.
och dom upptäckte att motorn spändes in mot torpedväggen,för det övre fästet va mosat.
dom hissade upp den , o konstaterade att styrstiften på ramen inte satt redigt.
så dom släppte på den igen .
drog åt , och gjorde en ny framhjulsinställning.
nått ja bör tänka på i framtiden,kan nått tagit stryk när de legat i spänn .
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]