Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quadiix
Då hade stämmer visst det med solfjädern :p. Byta av koppling känner jag folk som kan hjälpa mig med gratis så man kommer undan lite billigare där. Men koppling kostar ju inte så ofantligt mycket. Men hade kopplingen löst problemet?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Quadiix skrev:Då hade stämmer visst det med solfjädern :p. Byta av koppling känner jag folk som kan hjälpa mig med gratis så man kommer undan lite billigare där. Men koppling kostar ju inte så ofantligt mycket. Men hade kopplingen löst problemet?
Ja det borde det göra :) men jag skulle nog ändå börja med dom billigare alternativen som smörjning av vajrarna och ett byte av växellådsoljan, förmodligen så lär det nog inte hjälpa men det skadar absolut inte.
av bendel
hej! hur många mil har din bil rullat? min har passerat 32000 mil o börjar bli lite kinkig i kopplingen med,tänker själv byta koppling inom snar framtid :D
av Quadiix
bendel skrev:hej! hur många mil har din bil rullat? min har passerat 32000 mil o börjar bli lite kinkig i kopplingen med,tänker själv byta koppling inom snar framtid :D
Hej! Min har gått ca 24700 mil, men det verkar som det är ett kopplingsbyte som krävs för min med :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Miltalen säger inte så mycket om i vilket skick kopplingen är i, en som har gått 20 000 mil kan var i sämre skick än en som gått 30 000 mil allt beror på hur mycket man har slirat på kopplingen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja precis... 30k mil landsväg på 5an jämfört med typ 10k mil i storstadstrafik med växling/start/stopp varannan sekund, vilket koppling kommer vara mest sliten? :)
Sen beror det som sagt mycket på föraren också... En koppling kan man ju slira sönder på en dag om man vill det :roll:

Min främsta gissning är dock att lamellen kärvar på splinsen, så ingående axel inte stannar som den ska. Det är ett vanligt fel. Inte för att det spelar någon direkt roll, då lådan måste ner i vilket fall, och då kan man ju likagärna byta kopplingen.
Men som sagt, kom ihåg att byta packboxen bakom svänghjulet. Du vill INTE att den börjar läcka, för då måste hela jobbet göras om(plocka ner lådan, bort med koppling osv), bara för att byta en packbox för 80 spänn :roll:
av Quadiix
DayDreamer skrev:Miltalen säger inte så mycket om i vilket skick kopplingen är i, en som har gått 20 000 mil kan var i sämre skick än en som gått 30 000 mil allt beror på hur mycket man har slirat på kopplingen.
Jo det förstår jag också. Föraren spelar ju otroligt stor roll med hur mycket olika saker slits osv. Tycker det är lite ironisk att koppling var det absolut inte. Tror han nämnde den j*vla koppling 50 gånger under tiden som vi kollade på bilen och nu verkar det som det är kopplingen trots allt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, någonting med kopplingen är det säkerligen. Sen om den är sliten, eller kärvar på axeln, det vet man bara när lådan är nere. Min spontana gissning är dock att den kärvar, om du enbart har problem att lägga i vissa växlar ibland. Det är som sagt inget ovanligt fel när bilen/kopplingen blir till åren.
Lösningen är att plocka ner växellådan och göra rent samt smörja ingående axel, men då kan man ju likagärna byta kopplingen i samma veva(+packbox!).
av THP
Kopplingsbytet i sej löser inte problemet.
Men om man utför allt som ska utföras IHOP med kopplingsbytet så blir det bra.
Samtidigt med kopplingsbytet så ska skyddsröret över ingående axeln skruvas av. Röret ska rengöras ut och invändigt, axeln ska rengöras utvändigt.
Axeln liksom röret ska smörjas in med lämpligt långtidsfett.
Sen.. ska kopplingen bytas mot en ny.
Sen ihop med kopplingsbytet så smörjs alla leder.
Sen ... är problemet över.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]