Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patnor
Höll på i helgen. Provade de där med att vrida på täningen och bygga upp trycker i brönsle pumpen men de hjälpte inte. Nu när man fått gnuggat länge så vart tändstiften blöt. När man gnuggar så äre pecis som att den vill hoppa igång men motorn låter helt komplös
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Patnor skrev:Höll på i helgen. Provade de där med att vrida på täningen och bygga upp trycker i brönsle pumpen men de hjälpte inte. Nu när man fått gnuggat länge så vart tändstiften blöt. När man gnuggar så äre pecis som att den vill hoppa igång men motorn låter helt komplös
Antingen har motorn surat ner sig och då blir den helt komplös eller så har kamremmen brustit.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Patnor skrev:Kamremmen är hel. Trodde den hade kuggat över men remmen är bra spänd inga kammar borta
Ok då har den förmodligen surat ner sig. Du får ta bort tändstiften i med ungefär en tesked olja i varje cylinder, montera tillbaka allt glöm inte att rycka ur spridarna sen är det bara att köra på starten till du hör att kompet kommer tillbaka. Efter det går du ut sätter i spridarna och förhoppningsvis så ska bilen starta, låt den gärna gå en stund också.

Det är inte alls ofta dessa senare motorer surar ner sig, dom tidiga gjorde det ganska ofta om man bara startade och stängde av.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
snurrar den ovanligt lätt när du kör på starten? Isf har den garanterat tappat kompet. Om motorn går lika trögt som den brukar så kan det likväl vara ett annat fel än kompet.

Har du kollat upp batteriet under starten? För om batteriet är halvdåligt och/eller startmotorn går trögt(drar för mycket ström) så kommer spänningen sjunka så mycket att styrboxen stänger av sig - och då kan du gnugga på starten tills du blir gråhårig, den kommer inte starta för det :lol:
av Amir
Jag kunde heller inte starta min Volvo ( V70 2001) Batteriet hade tagit slut. Jag laddade den nu går det att starta den. Din volvo kanske har slut på batteri?
av Amir
Jag kunde heller inte starta min Volvo ( V70 2001) Batteriet hade tagit slut. Jag laddade den nu går det att starta den. Din volvo kanske har slut på batteri?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:snurrar den ovanligt lätt när du kör på starten? Isf har den garanterat tappat kompet. Om motorn går lika trögt som den brukar så kan det likväl vara ett annat fel än kompet.

Har du kollat upp batteriet under starten? För om batteriet är halvdåligt och/eller startmotorn går trögt(drar för mycket ström) så kommer spänningen sjunka så mycket att styrboxen stänger av sig - och då kan du gnugga på starten tills du blir gråhårig, den kommer inte starta för det :lol:
Styrboxen verkar inte vara lika känsliga på dess senare då min startar fast startmotorn knappt orkar gå runt på grund av dåligt med kräm i batteriet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Styrboxen dör vid 7-8V. Och det är inte så otroligt att komma ner i så låga volt med ett halv-risigt batteri och trög startmotor faktiskt. Mitt förra batteri, innan det tvärdog, kunde gå ner till 9V när startmotorn snurrade(nya batteriet så går den ner till typ 11-11.5, beroende på hur laddat batteriet är).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det första som jag märker på min bil när batteriet är nästan dött är att gasspjället stänger av sig så ets lampan tänds men bilen startar fortfarande. Kortvarigt spännings fall under 6-7volt klarar styrdonet då den har en massa backup kondensatorer som ska stötta med ström under en kort period.
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.