Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Grodan82
Jag tror det är spjällhuset som behöver bytas. Nu är frågan är det bara att byta det eller behövs ytterligare inställningar efter ett byte?
Användarvisningsbild
av taxi
Tycker inte jag heller.
Frågan är om någon här på forumet är insatt i hur signalerna från pedalen till styrenheten fungerar? Kanske så enkelt som ett kabelglapp nånstans?
Användarvisningsbild
av Hilmer
taxi skrev:Väntar med spänning på om EN TILL MÄNNISKA i världen har drabbats av en trasig gaspedal. Fast på min blev det tvärtom: Bilen trodde att jag trampade gasen i botten, så det var lite mer spännande.
Förstår det! :shock:
Har aldrig hört talas om detta tidigare!?

Mina svärföräldrar köpte en S80 när dom kom, typ ett halvår senare på E6:an med farthållare så hände sig allt och det gick inte att få ur farthållare osv. Verkstadsbesök följde naturligtvis, och det var sista gången dom såg den bilen, bilen skickades till Göteborg för undersökning och kom aldrig tillbaks igen. Dom köpte loss bilen och svärfar fick köpa sig en ny.
Så det var inte heller så jäkla spännande! ;)

Ber om ursäkt för OT!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kopplingsscheman om någon är intresserad.

Detta är ett schema över ECM, ETM (gasspjället) är allra längst ner står ETM. Kablarna som är markerat i grövre är CAN-buss, dom röda kablarna högstupp på schemat betyder konstant 12v B+
Bild

Detta är ett schema över CAN-buss systemet.
Bild
av Grodan82
Efter ha bytt olja och filter, så försvann mina problem. Har nu gått flera veckor utan problem. Även felkodat bilen utan koder. Om någon har en teori på varför ett oljebyte / filter hjälpte så lyssnar jag gärna. I övrigt tackar jag för alla tips och råd och hoppas felet inte kommer tillbaka. :)
av SubMarine
Finns ingen koppling mellan smörjsystemet och de problem du beskriver. Gissningsvis kommer problemet tillbaka när "rätt/fel" (beroende på hur man vill tolka det) förutsättningar finns, som t.ex. en viss väderlek, kablar som rör sig etc.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Grodan82 skrev:Efter ha bytt olja och filter, så försvann mina problem. Har nu gått flera veckor utan problem. Även felkodat bilen utan koder. Om någon har en teori på varför ett oljebyte / filter hjälpte så lyssnar jag gärna. I övrigt tackar jag för alla tips och råd och hoppas felet inte kommer tillbaka. :)
Otroligt :shock: men ropa inte hej än för förmodligen så lär felet komma tillbaka då det blir fuktigt eller något sånt :|
av Grodan82
Då fortsatte problemet. Idag började avgasreningslampan lysa. Körde i en obd och fick felkoden P1171 efter lite googlande känner jag mig bara mer osäker på vad det kan vara. Så har vi någon vänlig experter här? :-)

Ganska säker på att någon h&a[…]

Motoroljenivå

Du måste ju låta bilen stå i 5-1[…]

Tack båda två! Gör det lätta[…]

Låg bromsvätskenivå!?

Då varnar den igen, men bara när man br[…]