Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Bytte däck idag (hade fått punktering så bytte ut reservhjulet). Va och bröt lite i det högra motorfästet, inte bra! Helt slappt va det. Gjorde inget motstånd alls. Sen såg jag att fästet mellan motor och växellåda också va dåligt. Samt det övre motorfästet... vad roligt att alla va kass :p

Visst finns det renoveringssatser att köpa till växellänkaget? Spaken börjar kännas lite oprecis vid växlingarna.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Byt bussningarna först så ska du se att spaken blir bättre sen :D eftersom att hela motorn "dansar" runt i motorrumet när du kör nu, får du fräscha bussningar så kommer motorn och växellådan att bli mera still och det blir då lättare även att växla.
Användarvisningsbild
av andreasw
DayDreamer skrev:Byt bussningarna först så ska du se att spaken blir bättre sen :D eftersom att hela motorn "dansar" runt i motorrumet när du kör nu, får du fräscha bussningar så kommer motorn och växellådan att bli mera still och det blir då lättare även att växla.
Ja det är klart. Men jag har läst att det finns hårda bussningar till växellänkaget som skulle göra spaken mer precis :)

Lika bra att köra på polybussningar va?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
andreasw skrev:Ja det är klart. Men jag har läst att det finns hårda bussningar till växellänkaget som skulle göra spaken mer precis :)

Jajjemensan, det finns det. Jag har plastbussningar i mitt länkage, och även vid spakstället. Blev stor skillnad på växelspaks-responsen :)
Köpte mina på LMR tror jag det var, dock hade spakställs-bussningarna utgått sist jag tittade. Länkaget fanns fortfarande dock.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
andreasw skrev:
DayDreamer skrev:Byt bussningarna först så ska du se att spaken blir bättre sen :D eftersom att hela motorn "dansar" runt i motorrumet när du kör nu, får du fräscha bussningar så kommer motorn och växellådan att bli mera still och det blir då lättare även att växla.
Ja det är klart. Men jag har läst att det finns hårda bussningar till växellänkaget som skulle göra spaken mer precis :)

Lika bra att köra på polybussningar va?
Ok bussningarna till växellänkaget är mer än vad jag vet om.

Ja kör med Polybussningar dom är rätt så högljudda i början men efter ett tag så tystnar dom lite, antar att det är en typ av inkörningsperiod på dom.
av Fritzell
Du kan mycket väl ha ett glapp i differentialen precis som på min gamla v70. Alla bussningar nya (förutom sidoledskudden vid vevaxelremskivan) och nya yttre drivknutar.
Beter sig precis som du beskriver.

Ett test du kan göra är att hissa upp ett framhjul i taget med växel i (solhjul i diff låst). Går det vrida det ganska mycket då innan det låser har du ett stort spel.
Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Jag tror dessa är till 14" men kan ha fe[…]