Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Greated
Lucif3r skrev:Förstärkningen på reservhjulsbaljan.

Tyckte det också, jag kör på domkraftsfästet och hoppas på det bästa.

sidenote: jävlar vad däcket sitter fast, får fixa en förlängning till bultarna / smörja med 5-56 innan så lär det nog gå lättare
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lyfter du i domkrafts fästet med en bra domkraft så är det inga problem att lyfta hela sidan av bilen, pallbockarna ställer jag en fram vid subframen och en bak vid dragkroken.
av Greated
DayDreamer skrev:Lyfter du i domkrafts fästet med en bra domkraft så är det inga problem att lyfta hela sidan av bilen, pallbockarna ställer jag en fram vid subframen och en bak vid dragkroken.

Bra och bra vet jag inte, det är en 1,5tons garagedomkraft som var nedsatt till 129:-, förmodligen bättre än originaldomkraften iallafall. Tänkte skifta däcken i morgon så det visar sig om den orkar eller ej :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Orkar gör den nog men den är så himla ostabil så jag skulle aldrig våga att använda en sådan på min bil och sitter däcken fast så är det kört med den domkraften.
av Greated
DayDreamer skrev:Orkar gör den nog men den är så himla ostabil så jag skulle aldrig våga att använda en sådan på min bil och sitter däcken fast så är det kört med den domkraften.
Det är väl bara att lossa bultarna innan jag drar upp den med domkraften, samt att lägga stopp framför hjulen. Eller hur tänkter du med att det är 'kört'? :?:
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Alltså om fälgen har rostat fast/fastnatt på skivan och navet. Men se bara till så att bilen står någorlunda stabilt och det är väldigt sällan fälgen fastnar på dessa bilar som tur är :) så jag tror inte att du kommer att få något problem med det.
av Fritzell
Dom där orginal lyftpunkterna lossnar och hele skiten viker sig gjorde det på min v70 iallafall och den såg betydligt bättre ut än din.
Lyft på subframe infästningen i chassis helt riskfritt och bakvagnsinfästningen dito eller dragkroksinfästningen. När jag byter däck ibak tar jag i mitten på ďragkrokslänken eller vad det kan kallas. Tjockt stålrör. Då får man bägge sidor på en gång.
Varför skulle den klara tryck uppåt sämre än nedåt???
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ser inget problem att lyfta i dragkroken då denna är fast bultad i bilens starkaste del stommen, har själv lyft bilen i dragkroken och det var inga problem. Man lyfter ju inte hela bilen i dragkroken så några 1600kilo lär det inte vara och min bil väger inte alls så mycket.
av Greated
Fritzell skrev:Dom där orginal lyftpunkterna lossnar och hele skiten viker sig gjorde det på min v70 iallafall och den såg betydligt bättre ut än din.
Lyft på subframe infästningen i chassis helt riskfritt och bakvagnsinfästningen dito eller dragkroksinfästningen. När jag byter däck ibak tar jag i mitten på ďragkrokslänken eller vad det kan kallas. Tjockt stålrör. Då får man bägge sidor på en gång.
Varför skulle den klara tryck uppåt sämre än nedåt???
Nu när allt kändes lugnt så kommer du in haha, hade tänkt hissa upp i domkraftsfästerna (bilden du såg var inte min, mina är hela och ser rostfria ut)
Men nu när du säger så blir man lite nojig igen.. Skulle vara vänligt om du kunde peka ut vart som man kan lyfta då alla dessa termer inte säger mig någonting, rätt okunnig ännu men försöker fixa saker själv.

Då fästerna är det enda som jag såg när jag kollade under bilen, har sett på vissa bilar finns det som en platta med 3 bultar som man kan lyfta i, men något sådant ser jag inte under bilen.

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]