Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcello
#1065529
Parkeringslamporna var ju inga konstigheter, bara att byta.

Osymmetriska parkeringslamporna bak visade sig vara att den lampan Statoil sålde till mig var 24v istället för 12v.... :roll:

Efter tips från en kollega angående höga HC-värden/lambdasonden så kollade jag om det var jordfel, det kan tydligen leda till att diverse elektronik inte får den ström de kräver. Detta gjorde jag genom att koppla en startkabel mellan minuspolen och motorblocket, närmre bestämt en ögla på vänster sida av motorn vid drivremmen (?). Kunde dock inte utröna någon skillnad. Mätte även batteriet med multimeter för att kolla så generatorn ger ström, avstängd motor visade 12,5v samt med motorn startad 14,5v.

Har beställt en sån kkl 409.1 kabel, men den lär ta några veckor till den dimper ner i lådan. Kan den läsa alla felkoder på en S70?

Såg att flexröret börjar se slitet ut, men kunde inte höra nåt ljud som tyder på att det läcker luft. Bifogar en bild, vad tror eliten på detta forum? Tror jag rätt om jag säger att det är lambdasonden som man ser skymten av bakom flexröret? Försökte se hur många sladdar den hade, kunde inte urskilja om det var 3 eller 4 sladdar, behöver jag byta den så har ju biltema universal-lambdasonder http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000019558/ vet nån om de funkar på min bil?

Många frågor från en novis som vill lära sig meka lite, mycket tacksam för ert tålamod!

/Marcello
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1.19 MiB) Visad 223 gånger
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1065574
Marcello skrev:Har beställt en sån kkl 409.1 kabel, men den lär ta några veckor till den dimper ner i lådan. Kan den läsa alla felkoder på en S70?

vol-fcr läser samtliga koder, ja. Av någon anledning kan instrumenthuset vara väldigt svårt att få kontakt med, men det finns inte direkt någon livs-viktig info/koder där ändå... Det är väl service lampan som man kan bli lite irriterad på att inte kunna släcka. Dom flesta verkar kunna få kontakt med huset efter några försök, men mitt är hopplöst :P


Biltema sonder är det bara att du glömmer, dom fungerar inte. Du MÅSTE ha en sond med EXAKT samma nummer som orginal, eller vara väääldigt insatt i sonder så du vet exakt hur den fungerar och exakt hur universalssonden fungerar, och sen veta exakt vilken universalsond som stämmer överrens med orginalet... Jag tror ingen här är så insatt i sonder, "inte ens" jag :roll:
Kruxet är att det är olika sonder beroende på motor, årsmodell, och volvos humör när bilen byggdes, så det finns ingen sond som passar alla 85x70 modeller.
av Marcello
#1065591
Lucif3r skrev:
Marcello skrev:Har beställt en sån kkl 409.1 kabel, men den lär ta några veckor till den dimper ner i lådan. Kan den läsa alla felkoder på en S70?

vol-fcr läser samtliga koder, ja. Av någon anledning kan instrumenthuset vara väldigt svårt att få kontakt med, men det finns inte direkt någon livs-viktig info/koder där ändå... Det är väl service lampan som man kan bli lite irriterad på att inte kunna släcka. Dom flesta verkar kunna få kontakt med huset efter några försök, men mitt är hopplöst :P


Biltema sonder är det bara att du glömmer, dom fungerar inte. Du MÅSTE ha en sond med EXAKT samma nummer som orginal, eller vara väääldigt insatt i sonder så du vet exakt hur den fungerar och exakt hur universalssonden fungerar, och sen veta exakt vilken universalsond som stämmer överrens med orginalet... Jag tror ingen här är så insatt i sonder, "inte ens" jag :roll:
Kruxet är att det är olika sonder beroende på motor, årsmodell, och volvos humör när bilen byggdes, så det finns ingen sond som passar alla 85x70 modeller.
Vilken tur att du sa det :) Vilken sond bör jag köpa om det blir aktuellt? Mekonomens för 2000kr känns sådär kul att köpa.

/Marcello
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1065596
Du ska köpa en sond med exakt samma nummer som din nuvarande. Tydligare än så kan jag inte säga, eftersom det skiljer från bil till bil.
Så det du får göra är att skruva ur sonden och skriva ner numret på den, sen antingen googla efter någon butik som har den sonden, eller knata in till volvo.
Vad jag har sett och hört brukar sonden ligga på typ 1500-2000kr.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1065654
Gör så här gå in till Volvo och fråga vad en ny lambdasond kostar och be att få original numret ner skrivet. En ny främre lambdasond på Volvo ligger runt 2800kr när jag frågade i höstas till min bil. Men byt inte sonden fören du är 100% säker på att det är den som felar för det är väldigt sällan det är den som felar utan det är bara att det är den som får skulden.
av Marcello
#1065660
DayDreamer skrev:Gör så här gå in till Volvo och fråga vad en ny lambdasond kostar och be att få original numret ner skrivet. En ny främre lambdasond på Volvo ligger runt 2800kr när jag frågade i höstas till min bil. Men byt inte sonden fören du är 100% säker på att det är den som felar för det är väldigt sällan det är den som felar utan det är bara att det är den som får skulden.
Är en diagnos med den kkl-kabeln att anse som 100% säker? Har hittat sonder på autoteillemann.de för ca. 900kr, men då lär jag behöva det originalnumret som ni nämner.

/M

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]