- tis 12 apr 2016, 21:01
#1066791
Det blir en del flytande vatten i oljetråget vid varje kallstart av fukten från kolvarna genomläckande förbränningsgaser (det är dessa som måste släppas ut och då till insuget i regel) som kondenserar ut på kalla ytor i vevhuset och droppar ned i tråget och blir piskad till emulgat i oljan och om en liten slurk vattenblandad olja då och då från oljeavskiljaren har ingen större betydelse under förutsättning att motorn körs ordentligt varm ganska ofta så att oljan blir het och kokar ur fukten ur oljan (som försvinner med vevhusventilationen om hela motorn är ordentligt varm, annars kondenserar fukten till vatten igen och rinner tillbaka till tråget eller ännu värre - delar av det skapa en ganska trioxtrop majonäs i vevhusventilations-slangar mm. och täpper till).
Det finns anledning varför kylvattentemperaturen är satt mellan 80-100 grader C och det viktigaste är att motorn och dess olja inte samlar på sig kondensfukt hela tiden genom att hålla sig varma, nära kokpunkten.
Problem får man tex. med dieslar som av lätt belastning aldrig blir riktigt varma eller kortkörningar och motorn går aldrig länge nog för att blir genomvarm och förr eller senare får problem med majonäs, sludge mm. i vevhusventilationssystemet
Det finns anledning varför kylvattentemperaturen är satt mellan 80-100 grader C och det viktigaste är att motorn och dess olja inte samlar på sig kondensfukt hela tiden genom att hålla sig varma, nära kokpunkten.
Problem får man tex. med dieslar som av lätt belastning aldrig blir riktigt varma eller kortkörningar och motorn går aldrig länge nog för att blir genomvarm och förr eller senare får problem med majonäs, sludge mm. i vevhusventilationssystemet