Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Skit fullständigt hur tändkablarna ser ut.

Är problemet i dom, så är det det hårda röret ner i toppen som är problemet, och det syns INTE!

Jag har sagt det förr:
Vill man utesluta tändkablarna, utan att byta dom på måfå för ganska betydande pengar, så gör man så här:

Linda två varv eltejp med halv överlapp på hårda röret på samtliga fem tändkablar. (Endast på röret som går ner i toppen. Inte på "sladden")
Blir det betydligt bättre eller bra, så byt kablar med gott mod.
Ingen skillnad, så får du ta bort tejpen, och felsöka vidare.

Jag har konstaterat och uteslutit tändkablar åtskilliga ggr så här.
Detta fungerade utmärkt på direktverkande tändspolar också förresten, men bara provat det en gång.

Micke.
Hej igen och tack för alla tips. Jag ringde Volvoverkstan där en man förklarade att 1,1 mm gnistgap är åt h-e.
- De tändstiften måste ha gått fruktansvärt långt, sa han. Det ska inte vara mer än 0,7-0,8 mm.
Så jag köpte nya originalstift och monterade, och därmed försvann 80% av problemet. Det kvarvarande problemet uppstår vid varm motor och består i misständningar vid gaspådrag med motorvarvtal under 2000 r/min. Man kan undvika det mesta av problemet med sitt körsätt om man vill. Frågan är nu vad mer som kan vara fel. Nu är rotorarm, fördelarlock och tändstift bytta. Jag har mätt upp resistansen i alla tändkablar och får nedanstående. Någon som vet om dessa värden är OK? Värdena verkar ungefär vara proportionella mot kabellängderna och motsvarar en resistans av 6-7 kΩ/m kabel. Är det bra?

Till tändspole 2,3 kΩ (tändspolens resistanser är 0,7 Ω på primär och 8 kΩ på sekundär)
till cyl 5 2,5 kΩ
till cyl 4 3,0 kΩ
till cyl 3 3,5 kΩ
till cyl 2 4,3 kΩ
till cyl 1 4,8 kΩ

Jag är också nyfiken på ditt tejptrick, MickeM. Vet du vad det grundar sig på? Är det att tejpen hindrar överslag utåt mot godset i topplocket?
Det är troligtvis tändkablarna som har överslag så börja med att tejpa dom blir det bättre så får du köpa nya. Biltema har och dom är bra och inte är dom svindyra där heller.
Tack alla för tejptipset. Jag ska prova i morgon. Men om det botar problemet, varför ska jag då köpa nya tändkablar?
Är det någon som vet om mätvärdena jag fått är utanför tillåtna toleranser? Mätvärdena kunde ju direkt peka på att kablarna ska bytas.
Hej.

Tejpen är bara ett test för att märka en ev skillnad, och inte en lösning.
Jag tror inte att det håller i längden.

Kablarna kostar runt 600kr på Biltema, och dom är bra, men man vill inte byta i onödan på en defekt bil, när den kanske har annat dyrt fel.
Därför detta tejp-test.
Det går även att se i halsen på tändkablarna om det är överslag olika tändkablar har olika färg på halsen så är den vit eller blå och det är ett svart märke så är det där överslaget är. Syns väldigt dåligt om halsen är svart från början :roll:
Äntligen, problemet är löst! Tusen tack för tejptipset som ledde mig rätt, trots att jag inte tejpade! På väg ut med tejprullen i hand slog det mig att jag sett några limrester på plaströret vid en tändkabelsko. Jag borde väl börja med den, tänkte jag. Mycket riktigt, röret vid cyl 4 hade varit spräckt och hoplimmad av föregående ägare för 20 000 mil sedan. När jag tittade ännu närmare så fanns i den limmade sprickan ett litet hål med brännmärken. Där hade alltså gnistan gått ut vid misständningarna! Jag kletade igen det hela med Loctite Form-a-gasket-no.2 som ska tåla 200 *C. Nu går bilen perfekt!

Jag hade separat SIM-kort första åren i[…]

gummilist

Gjorde jobbet idag, det tog en stund med att f&ari[…]

3G släcks

https://www.youtube.com/watch?v=6IyTiA5pUWs Lite b[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]