Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Vad jag kan se på bilden så ligger ditt insugskamdrev längre ut än ditt avgasdrev, och då är det klart att remmen går utanför.
Alla drev, löprullar osv måste vara lika långt in/ut med varandra för att remmen ska gå rätt på samtliga.
Så, av bilden att dömma är det inte kamremmen eller dess drivning som är fel, utan felet är att insugsdrevet ligger för långt ut. Hur, när eller varför det ligger längre ut har jag inte den blekaste om :???:
av magnus.
Du ser alldeles korrekt. Det ligger nån form av hylsa i dreven.
Alla drev jag känt på så går den hylsan att skjuta in och ut.
Har dock aldrig haft ett fabriksnytt i handen, så vet inte om det ska gå att göra så?
Jag förstår inte heller varför det ligger så långt ut.
Det jag försöker få svar på här av någon kunnig, är om det är 100% säkert att drevet är orsaken?
av Triad
Helt rätt. Insugs Vvt ligger för långt ut.

En helt ny vvt är helt bomfast i sin axiella linje.
När de går att dra ut är de kassa.
av magnus.
Tack för svaren.
Förlåt nu om jag är tjatig.
Som jag skrev tidigare så har jag känt på över 10 st på självplock skrot. Samtliga 10 var glappa precis som min. Men inga av de 10 låg i det utskjutna läge som min gör. Monterade idag 1 av de jag plockade på skrot. Det är bilden som länkades. Så fort motorn startas vandrar den ut och blir stum.
Det hela blir ologiskt, om det är symtom på att den är slut borde jag sett samma på någon av de 10 andra, men icke?
av Triad
Du kan ju enkelt putta in din i dess innersta läge. Vrid till höger samtidigt.

Och ja, det är fullt möjligt att 10 av 10 är defekta. Som sagt, dessa är alltid glappa. Mer eller mindre.
av magnus.
Ok, problemet är att den stannar inte där.
När motorn går igång åker det ut. Men då blir det stumt i ytterläget.
Kan acceptera att alla 10 var slut. Men varför låg dom i normal position? Ett av dem monterade jag på min bil, det åkte direkt ut när motorn startades och blev stumt.
Då borde varenda Volvoägare efter 00 åka runt med kamremmarna på halva dreven. Vilket inte är troligt. Måste vara något mer fel.
Om jag motvilligt gick till Volvo och la ut 3-4000 spänn på ett nytt drev, skulle det inte förvåna mig en sekund om man står där med samma problem ändå.
Därför jag försöker finna ytterligare förklaringar.
Inte ens mekanikern på Volvo kunde förklara varför det går ut och sen stumnar där. Hopplöst.
av Triad
Det stannar ju där av oljetrycket som går ut i drevet. När du stänger av motorn och sedan hakar av remmen kan du enkelt vrida in vvt igen.

Jag har bytt så många under många år så jag garanterar dig att om du köper en ny vvt får du den funktion du söker. Glapp fritt i axiellt led samt rätt spårande rem.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har du kollat så att löprullen och spännrullen är i gott skick och att remmen löper som den ska på dom du har väl även remmen rätt spänd så att den inte är för lös eller för hård?
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]