Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
Exakt så ja. Det som passar är oljefällan, insugspackningen samt slangen mellan oljefälla och topp. Slangen mellan oljefälla och block skiljer beroende på motor, och så den långa slangen då som finns i minst 4 varianter(1 sug 92-98, 1 turbo 94-98, 1 sug 99-00 och 1 turbo 99-00).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det går nog men jag vet inte hur man gör :oops: enklaste är väl att ladda upp det på youtube och sedan länka klippet hit.
av magnus.
Äh, tar skriftligt =).
Såhär var de, när jag höll på med vevhuset sneglade jag på kamremmen, märkte då att den gick innanför drevet (ca 4-5mm) på det variabla drevet till insugskammen.
Tänkte att kanske spännaren var dålig, hursom, bytte rem idag. Upptäcker då att drevet går att dra ut ca 1 cm! = totalglapp.
Krängde iaf på nya remmen och starta upp, den vandrar in lika, eller om det är drevet som vandrar ut?
Men, det blev totalt stumt igen efter motorn gått, är det lik förbannat slut?
Man blir ju lite nervös att köra när de är på det viset.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det går att snurra väldigt lätt på det drevet som VVT enheten är på men jag tror absolut inte att det ska gå att dra ut drevet. Jag skulle nog undvika att köra tills jag får reda på om det ska vara så eller ej och troligt vis så ska det ej vara så för remmen ska ligga ungefär mitt på drevet.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Drevet ska vara stumt "ur kartong" och glappar det är det dåligt. Ligger inte remmen rätt på kuggarna bör du absolut byta det. Oftast läcker det dock olja, eftersom det inte klarar att täta när det glappar.
av magnus.
Tänker lika som dig. De jag frågat om saken säger först att det är tvärslut, sen när jag berättar att det faktiskt stumnar när motorn går och att det inte läcker olja, då blir de tveksamma. Men drevet verkar som sagt klättrat ut en halv centimeter.
Är ju tyvärr inte billigt heller med ett nytt sånt drev, så vill vara säker.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Se om du inte kan hitta ett sånt drev på någon skrot i närheten helst självplock för då blir det billigt för dig :D
av magnus.
Nu har jag råkat starta dubbla trådar om detta.
Men har vart på självplock. Känt på och demonterat ett tiotal.
Varenda ett glappade och gick att dra in och ut som på min!?
Men inget av dem var "utvandrade"
Kommer montera ett av dem jag tog.
Struntar i om det fungerar som tänkt, bara det inte vandrar ut. Enligt Volvo är de skrotdrev som havererar före kamremsbytena.
Kostade 140:- styck :P
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ok så länge inte remmen vandrar så ska det inte vara någon fara tycker jag :)

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]