Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jantt
Re Hilmer.

Jag skal då göra som du siger.
Ser til att vevaxel står på rett märke och låser kamaxel så dom står med spår vandret med specielverktyg.
Lösnar kamaxelhjul och bytar rem.
Spänder då alt och kollar for hand att alt är ok.

Verktyg som jag skrivar om är for att justarer kamaxler 3 gr fram efter att jag har gjort alt andet.

ARD tuning och IPDusa siger att om jag gör det vil jag få mer kraft i låga varv och mer pigg bil.
Har läst på http://www.matthewsvolvosite.com/ att fler har gjort det med succes.
av jantt
Är begyndt att byta kamrem, men någonting är helt fel.
Sätter vevaxel på märke, men låsverktyg till kamaxel bag passer inte.
Måske dreje dom båda kamaxsler 1/2 varv för verktyg kommar på.
Har snuret vevaxel for hand 10 gangar och föles ok.
Vil samlar färdig imorgon, men någon sager att den inte går starte när jag har snuret kamaxler 1/2 varv.
Hvad är fel ?
av jantt
ok det måste jag göra ? Har samlet ihop bilen, men jag måste inte fortsätta för jag har drat runt vevaxel 1 gång ?
av jantt
Har sat vevaxel på märke och låst kamaxsler och tagat rem av.
Kan då bara dra vevaxel 1/4 omgang med klocka ?
av jantt
Har nu taget tändstift ur cyl. 1 och vevaxel står 1 tand fel iflg. märke.
Dra jag vevaxel 1 tand är stempel i top på ctl. 1 och måste forsöka samla derifrån och se hva som sker.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Nu var det ett tag sen jag höll på med detta, men jag är rätt säker på att nollmärkningen på veven inte innebär att kolven är i topp? Noll på märkningen på veven är noll så att säga
av jantt
ja när är på märke är kolv inte i top. Flyttar jag en tand då är kolv i top. Skal kolv vära i top ?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Gå efter märkningen på vevaxeln, eller allra helst lås vevaxeln med avsett verktyg.
Markeringarna finns ju utav en anledning och det finns ingen mening med att förbise dessa!

När remmen är demonterad får vare sig vevaxel eller kamaxlar dras runt!
Användarvisningsbild
av TommyP86
jantt skrev:ja när är på märke är kolv inte i top. Flyttar jag en tand då är kolv i top. Skal kolv vära i top ?
Nej det är jag 99% säker på att den inte ska vara, och 100% om du säger att den inte är i topp på märkningen.

Märknkngen går inte att ändra så du kan vara lugn.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]