Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DayDreamer skrev:Ja kamaxelgivaren kan nog ställa till det med tänd fel om den ger fel signaler, gör ren den det ska inte vara någon olja där.
Exakt. Nu har ju förvisso gjort rent många gånger. Men om jag kör den ett tag så kanske det fixar till sig?

Tom gången just nu är OK.
Jag har haft problem med dålig kontakt på minuspolen. Men det är åtgärdat nu.

Jag får återkomma med ett resultat. :)
Men om du haft problem med oljeläckage vid kamaxelgivaren så antar jag väl att du bytt packningen nu när du hållt på och skruva av ventilkåpan osv? Det samma med dom övriga 3 kamaxelpackningarna.

Jag tycker det låter konstigt om motorn skakar enbart vid en viss hastighet... Motorskakningar är inte hastighetsberoende, utan belastningsberoende.
Vid misständningar visar sig det oftasts när man antingen "gasar på" från lägre varv, eller saktar in och växlar ner så varvet hamnar på typ ~1500-2500rpm. På högre varv visar det sig sällan då motorn inte belastas lika mycket.
Och i regel blir det betydligt värre när det är fuktigt ute, typ som nu :roll:
Undra om det läker mellan turbo och grenrör?
När jag gasar på så går motorn fint. När jag inte gasar på så kan den skaka ibland. Det är lite mindre nu.

Sedan låter det som det pyser någonstans. Och det kan ryka också lite bak från värmeplåtarna. Inget jag känner i bilen dock.

Jag har ju varit i turbon och skruvat. Tagit bort den osv.

Det har ju hänt förut att bilderna, de 4, har suttit löst och bilen har pyste lite.
Det är ju bara att känna på anslutningarna till turbon, tre muttrar där det främre avgasröret sitter på turbon sen har du ju 2muttrar och 2bultar som håller ihop turbon mot avgasgrenröret. Känn även på banjoskruvarna till turbon där olja och vattenet går.
Bilen går exakt likadant om jag har kopplat bort tänd gatsten eller inte. Men stiftet får gnista.

Tror ni det är ventil paj?
Har du gnista så kanske det är något fel på insprutaren typ att den står öppen helatiden, du behöver göra ett kompprov för att få reda på om det är någon ventil som läcker igenom.
DayDreamer skrev:Har du gnista så kanske det är något fel på insprutaren typ att den står öppen helatiden, du behöver göra ett kompprov för att få reda på om det är någon ventil som läcker igenom.
Tyvärr så har jag ingen kompmätare just nu.

Men om en ventil bör åtgärdas så måste jag ju riva hela topplockett?
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]