Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Problemet uppstod när vinterdäcken åkte på så då blir ju frågan vad som händer när sommardäcken åter läggs på !?.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kassa motorfästen får bilen att vibrera mer oavsett hastighet, främst vid acc. Jämn hastighet så märks det inte nämnvärt, då motorn inte rör sig nämnvärt.
Här talar jag av egen erfarenhet, då min övre bussning var tämligen slut(böt till poly där), och nedre högra fästet var så dåligt att motor mer eller mindre låg och gned sig direkt på subframen(vilket givetvis ger vibrationer, dock ej hastighetsberoende), med en total lutning på bortåt 5cm :shock: Att mina drivaxlar klarade sig är ett under.
Momentstaget mellan växellåda och subframe gör ingen super-märkbar skillnad faktiskt, man kan höra att motor "slår" lite fram/bak när man släpper resp. trycker ner gasen, det kan bli några småryckningar/"hugg" i samma veva. Inte nyttigt i längden givetvis, men inget som ger några vibrationer vid jämn hastighet/bestämd hastighet.
Dom hydrauliska fästena går sällan sönder faktiskt, såvida man inte åker runt med helt slut bussningar runt om(övre, undre, samt höger), så dom fästena får ta hela motorns vikt och vrid. Den belastningen är dom inte byggda för.

Subframe-bussningarna är mest till för att styva upp framvagnen. När dom är dåliga så kan bilen bli lite "svampig" främst i kurvor, samt väldigt spårkänslig, dvs dålig väghållning. Inget som ger vibrationer, så mycket kan den inte röra på sig. Därimot om man mer eller mindre monterar subframen stumt mot karossen så blir det självklart att vibrera mer, men jag tvivlar på att någon här åker runt med stum subframe :P
av Stoffy
@AFC
Min bil är som sagt nybesiktigad med utmärkta bromsresultat och ingen anliggning (har dessutom kollat själv och handbromsen ligger inte an) så jag tror inte bromsarna är problemet i mitt fall.

@DayDreamer
I mitt fall så fanns det inga anmärkningar på brustna fjädrar vid besiktningen. De var även okej när jag bytte stötdämpare fram och felet fanns innan och efter stötdämparbytet så detta kan jag också räkna bort.

@Lucifer
Intressant, så du tror inte mycket på teorierna att kassa motorfästen skulle vara orsaken till detta? Mina "vibrationer" (skulle snarare kalla det "skakande") verkar vara orelaterade till acceleration/motorbroms utan finns där oavsett vilket mellan ca 80-90km/h varefter det mer eller mindre försvinner. Det som är märkligt är att vibrationerna/skakandet i mitt fall inte ALLTID uppstår, som idag så skakade det utav bara f*n på väg till jobb, men på samma sträcka på väg hem idag var problemet i princip inte där alls.

Hjullager är ju nämnt här några gånger, men jag har inte kunnat känna något glapp när jag varit och slitit och dragit i hjulen. Besiktningen noterade inte heller något om defekta hjullager, men jag ska ta och prova att rotera hjulen medan jag håller ett finger på fjädern.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, jag tror inte mycket på motorfästena av några olika anledningar... Dels för att dom vibrationerna bör finnas där jämt så fort motorn är igång, och för det andra är det inte hastighetsberoende utan snarare hur belastad motorn är. Och det kan ju vara i vilken hastighet som helst.

Med det sagt så skadar det inte att kika över hur fästena mår och ev. byta om det behövs. Det är ju inte nyttigt med halv-sunkiga fästen, även om dom kanske inte orsakar just problemet här.
av sensonic
Min upplevelse har också varit att vibrationerna är relativt lågfrekventa vilket då talar emot hjul och bromsar, kanske även hjullager. Därav tankarna kring dämpare eller att något med dåliga bussningar kommer i egensvängning (resonansfrekvens) vid just 80 km/h. Dvs om det är motorkuddar som gör det så är det inte motorn som initierar vibrationerna utan snarare hjulupphängningen typ som sätter motorpaketet i rörelse. Men bara spekulation.

Lyfter jag min bil fram ett par timmar så har jag mindre vibrationer ett par dagar men sedan kommer det igen.
av Fritzell
Sen har du ju Bakvagnsbussningarna och delta link bussningarna. Men eftersom du skriver att felet kom när du satte på andra däck och fälg bör du ju börja med att sätta på ett par andra däck/fälg först.
av roh66
Jag tror att det är den svaga/klena/undermåliga upphängningen på avgassystemet som är boven i dramat.
Ett konstruktionsfel med andra ord. Studerar man upphängningen då är det en upphängning från flexröret till sista upphänget
längst bak på röret. En enda upphängning på hela avgassystemet hela längd.
Synpunkter?
Mvh.R.
Användarvisningsbild
av Hilmer
roh66 skrev:Jag tror att det är den svaga/klena/undermåliga upphängningen på avgassystemet som är boven i dramat.
Ett konstruktionsfel med andra ord. Studerar man upphängningen då är det en upphängning från flexröret till sista upphänget
längst bak på röret. En enda upphängning på hela avgassystemet hela längd.
Synpunkter?
Mvh.R.

Ju stummare montering desto fortare fortplantar sig ljud och vibrationer.
Att ett "löst" avgassystem kan ge upphov till oljud kan jag tänka mig, men inte kraftiga vibrationer i hela bilen, åtminstone inte utan att ge sig tillkänna.

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]