Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hunkyduude
Hallå alla !

Upptäckte en sak idag, verkar som om topplocks packningen har gått. Väldigt mycket olje kladd på framsidan av motorn från packningen och nedåt. När bilen har stått över natten och jag ska starta den ( lika trögstartad som vanligt, se ovan) kommer det ett blått moln med avgaserna sem upphör genast då motorn startar.

Till saken hör att den knapt drar någon olja, kanske 2-3 dl /1500 mil. Funderar på om de 2 dl som försvinner är de jag ser på motorn ?
Funderar på om olje målnet kommer sig av att topp packningen läcker innåt cylindrarna också? Att det rinner in olja då bilen står?

Någon som har kommentarer? Hur vanligt är det att topp packningen går på 2,5 dieseln? Hittat en kille som kan byta packningen till rimlig peng men jag vill ju vara säker på att det är packningen som är felet. Någon som vet material kostnaden? Behöver toppen planas samtidigt? :?:

Tips & råd tas tacksamt imot !

----------------------------------------------------
V70 2,5 tdi 74500 mil med orginal motor & turbo som går kanon när den väl startar !! :lol:
av alan
Dom försvan när jag bytte bränlefilter. 283 kr på mekonomen. Tog 20 min att byta 10mm hylsa och lite diesel att fylla nya filtret med.
av alan
Jag lämnade in min bil för dynamisk inställning gick på 680 kr på Uppland motor, super trevlig mek som heter kjell. Kan rekomendera honom.
av olson
alan skrev:Dom försvan när jag bytte bränlefilter. 283 kr på mekonomen. Tog 20 min att byta 10mm hylsa och lite diesel att fylla nya filtret med.
1 dryg hundring på Biltema :D
av alan
1 dryg hundring på Biltema
Letade efter ett filter på biltema, har du artikel nr. Ska till biltema snart igen.[/quote]
av olson
52-5008
av hunkyduude
Tvättade motorn med avfettning & högtrycken så gott jag kom åt för att kunna se var oljan kommer ifrån. Är "lite" trångt att komma åt att se ordentligt. Oljan verkar komma från mitten av motorn under "alu. klumpen" framsidan av toppen. Kan någon tala om för mig vad det är? :?: Det sitter även en kontakt under denna som jag inte heller vet vad det är...någon? :?:

Någon expert med bra teorier om varför den är så svårstartad?
Glödstiften bytta...men jag undrar om jag kan testa dem...hur varma ska de bli efter tex 5sek? :?:

Tacksam för alla ideer & svar :lol:

går det att bifoga bilder här?

---------------------------------------------------------
Diesel filtret bytt...ingen skillnad
Användarvisningsbild
av Sparkz
Daniel Nilsson skrev:Justerar man insprutningspunkten med systemtestern/vida eller får man vrida pumpen?
Man justerar med excentriskt löphjul på remmens dragsida. Pumpen sitter still.

hunkyduude:
2-3 dl på 1500 mil låter mindre än normal förbrukning, jag skulle inte bekymra mig så mycket om läckaget.

Glödstiften brukar man kolla genom att mäta strömförbrukningen, minst 10 A per stift. Strömtång eller A-meter med shunt behövs isf, 10 A brukar vara max på en vanlig multimeter.
Men ta loss och prova annars, ska bli rejält varmt på några sekunder.
av alan
Hej på er.

Jag har samma problem igen. För ca ett år sen 1000 mil så bytte jag kamrem på upplands motor, men för någon dag sen så dog bilen igen i Polen. Jag bogserade bilen till verkstad och då bytte dom filter somat tömde tanken eftersom dom trodde det var vatten i tanken. tankade upp den osv efter två timmar så sa dom att dom trodde det var pumpen.

Nu vill dom att jag ska byta pump, men finns det inget sätt att kolla att pumpen är hel?

Eller om den är feljusterad?

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]

Kupéfläkten står still

Det kan komma in pinnar och annat i fläkten e[…]