Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fritzell skrev:Man kan köra utan tolkar men då fårman ju se till att ställa i ÖD och kolla hur samtliga markeringar står <innan> man tar av kamremmen. Vet du om de hade det förhållandet innan som du ställde i?
Jag vet föregående inställningar. Men jag tog bort båda kugghjulen då jag inte ville klämma remmen.

Jag skruvade dit skruvarna på samma skruvhuvudsmärke på kugghjulen.

Men icke. Men motorn startar och den går att köra. Men det blir nog att ta bussen tills en kamaxeltolk landar i min postlåda.
Fritzell skrev:Man kan köra utan tolkar men då fårman ju se till att ställa i ÖD och kolla hur samtliga markeringar står <innan> man tar av kamremmen. Vet du om de hade det förhållandet innan som du ställde i?
Kan, visst, men det blir inte rätt. Både kammar och vev rör på sig när man släpper på spännaren, och vips, felinställda kammar. Oundvikligt utan att låsa både vev och kammar.
Den ENDA markering man kan gå efter är markeringen på oljepumpen och drevet, då den inte går att ställa om, till skillnad mot kamdreven..

Btw, nollad vev är INTE ÖD. Så ÖD kan man inte HELLER gå efter.

Sen finns det ett till problem i din logik... Att gå efter hur remmen satt INNAN innebär att remmen kommer sitta lika mycket fel som den gjorde innan, om den satt fel(vilket den troligtvis gjorde). Min egen t ex stod ½kugg fel på varje kam. Och nu står den 100% korrekt. Och ja - det märks stor skillnad med rättställda kammar.

edit:
Volvo742 skrev:Men icke. Men motorn startar och den går att köra. Men det blir nog att ta bussen tills en kamaxeltolk landar i min postlåda.
Biltema säljer en sats för strax under 500kr, funkar kalas!
Jag blir lite orolig om jag råkade böja en ventil när jag monterade på ventilkåpan. Jag hade inga tändstift i motorn när jag drog fast den.

Jag tog även gummiklubban och hamrade försiktigt på ventilkåpans sidor för att kåpan skulle sjunka ned samtidigt som jag pressade ned den via hemmagjorda verktyget från Heynes boken. När jag väl skulle snurra på vevaxeln med hjälp av ett spärrskaft + förlängare + 30's hyllsa så var det stumt åt motsols, men inte medsols. Det gick lätt att vrida medsols. Jag tog inte i hårt när jag vred åt motsols. Att få ventilkåpan på plats var enkelt. Jag behövde inte ta några större krafter för att få ihop den. Mest bara skruva ned den.

Motorelektroniklampan lyser inte. Motorn bara vibrerar...Inget annat. Stabil tomgång.

Det är en automatlåda jag har i bilen.
Volvo742 skrev:Jag blir lite orolig om jag råkade böja en ventil när jag monterade på ventilkåpan. Jag hade inga tändstift i motorn när jag drog fast den.

Jag tog även gummiklubban och hamrade försiktigt på ventilkåpans sidor för att kåpan skulle sjunka ned samtidigt som jag pressade ned den via hemmagjorda verktyget från Heynes boken. När jag väl skulle snurra på vevaxeln med hjälp av ett spärrskaft + förlängare + 30's hyllsa så var det stumt åt motsols, men inte medsols. Det gick lätt att vrida medsols. Jag tog inte i hårt när jag vred åt motsols. Att få ventilkåpan på plats var enkelt. Jag behövde inte ta några större krafter för att få ihop den. Mest bara skruva ned den.

Motorelektroniklampan lyser inte. Motorn bara vibrerar...Inget annat. Stabil tomgång.

Det är en automatlåda jag har i bilen.
Tror inte att det är någon fara man får ta till gummiklubban och banka försiktigt ner ventilkåpan.

Troligt vis så är det kammarna som står helt fel då du till och med tog bort kamdreven. Vad var det för fel på biltemas satts den var ju till och med billigare än den från tradera :)
Det är inte fel på biltemas sats. Problemet är att det är fel på Biltema som företag....eller om det är jag som bor för långt bort :mrgreen: (Biltema har ingen frakt).

Men jag tänker köpa den på tradera via VidaXL.se (Slipper använda Paypal).

Men då har jag två frågor!
1. Visst måste jag ta bort insuget om jag ska ta bort startmotorn? Enligt internet så ska man ta typ en "nollställare" som ser ut som ett tjockt stift och sedan stoppa in i ett hål på blocket och dra runt motorn tills den tar i. Då är vevaxeln nollad.

2. När jag nollar kamaxlarna så sätter jag dessa plåtbitar som går emot varandra. När dem tar i varandra så är kamaxlarna nollade.

Sen då? Är det bara låsa sedan eller måste jag vrida sedan på vevaxeln?
Du klarar nog att ta bort startmotorn utan att ta bort insuget bara du tar bort kylfläkten så får du bra mycket mer plats :)

Har inte kommit så långt än så att jag har använt tolkarna än så jag kan inte ge dig något bra svar där.
Jag tar nog bort insuget. Jag har gjort det så många gånger så jag kan varje skruv :)

Har nyss beställt kamaxelverktygen. Ska bli intressant att få hem dem och ställa in kamaxeln så den är i samma rytm som vevaxeln
Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]