Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
DayDreamer skrev:Japp du kan justera den inne i bilen vid handbromsen kan vara bra att du släpper på den lite så att den inte bottnar sen när du ska justera där. Först grovjusterar du in handbromsbackarna vid hjulen sen så finjusterar du dom inne i bilen. För att komma åt justerings skruven så får du ta bort en liten lucka under armstödet sen sitter det en större skruv har för mig att det är torx30 eller 35 på den.
Underbart! Tusen tack, jag återkommer imorgon om hur det gick. :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Belägg är belägg, monteringssats är monteringssats. 2 olika produkter :)
Finns ju inget som säger att man SKA byta monteringssatsen... Är den i bra skick så finns det ju ingen anledning till att byta den................................................................. Sen att dom i praktiken nästan jämt är bortom all räddning är ju en annan 5a :roll:
av Knatch
Nu har jag bytt belägg och skiva på högersidan...
Dom där pinnarna med "brickan" fanns på rejmes för 495:- :-O) :-O)
jag höll på att tappa hakan!
åke till mekonomen och fick 4 pinnar och 2 brickor för 90kr...

Hur som helst så fortsatte jag med vänster bak och fick kapa dom gamla pinnarna med dremel för att dom hade rostat fast.
Beläggen var helt slut och skivan var skadad. Problemet jag stötte på var att bromsoksbultarna var så rostskadade att jag rundade dom med spärrskaftet så jag får inte loss dom....
Finns det inte nån specialhylsa för rundade bultar? En såndär tv-shop hylsa med massa metallpinnar i som greppar tag i bulten :D
Jag har ingen svets och behöver därför lite hjälp!
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Knatch skrev:Nu har jag bytt belägg och skiva på högersidan...

Hur som helst så fortsatte jag med vänster bak och fick kapa dom gamla pinnarna med dremel för att dom hade rostat fast.
Beläggen var helt slut och skivan var skadad. Problemet jag stötte på var att bromsoksbultarna var så rostskadade att jag rundade dom med spärrskaftet så jag får inte loss dom....
Finns det inte nån specialhylsa för rundade bultar? En såndär tv-shop hylsa med massa metallpinnar i som greppar tag i bulten :D
Japp en typ av skärhylsa finns på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tId=191269 dessa är utmärkt för att lossa skadade bultar och muttrar dock så koster dom en del :).
av Knatch
DayDreamer skrev:
Knatch skrev:Nu har jag bytt belägg och skiva på högersidan...

Japp en typ av skärhylsa finns på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tId=191269 dessa är utmärkt för att lossa skadade bultar och muttrar dock så koster dom en del :).
Har du provat dom?
Jag va inne på biltema idag och såg dom.
Dock sa säljaren att han inte litar på dom för att det krävs ett riktigt hårt material för att klara av en sån uppgift och han trodde inte att dom klarade av det.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har inte själv testat dom men har hört att dom ska vara bra. Dom borde fungera rätt så bra om inte bultskallen är helt rund. Tror nästan att mjukare material är det bästa för dessa för dom liksom skär in i materialet men jag vet dock inte.
av Knatch
DayDreamer skrev:Har inte själv testat dom men har hört att dom ska vara bra. Dom borde fungera rätt så bra om inte bultskallen är helt rund. Tror nästan att mjukare material är det bästa för dessa för dom liksom skär in i materialet men jag vet dock inte.

En bromsoksbult på en volvo är jävligt hård det vet jag av egen erfarenhet...
Och bulten i mitt ok verkar inte ha lossats sen 1998 :D
Jag tror mer på den där universalhylsan med pinnar som greppar men jag vet inte vad den heter eller vart man kan köpa den...
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]