Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kolla hur tändstiften ser ut är dom vita så går motorn för magert är dom alldeles svarta så går motorn för fett. Du skulle ju kunna be någon att varva motorn medans du känner vig avgasröret om det blåser ut bra mycket avgaser eller om det bara kommer lite grann kommer det lite så är det ju kissekatten eller ljuddämparen som har packat igen.
av Indalsman
Lucif3r skrev:Njae, vevhusventen brukar inte påverka prestandan, iaf inte så kopiöst mycket som din. Täppt vevhusvent brukar i första hand skjuta packningar.

Hängde inte med riktigt... Böt volvo kamremmen -08/23k mil? Och sen har den blivit bytt igen vid 30k mil av någon okänd clown?
Nä 2008 va senast den hade en riktig service på verkstad, vid 30.000mil står det bara att kamremmen är bytt dock utan stämpel.
av Indalsman
DayDreamer skrev:Kolla hur tändstiften ser ut är dom vita så går motorn för magert är dom alldeles svarta så går motorn för fett. Du skulle ju kunna be någon att varva motorn medans du känner vig avgasröret om det blåser ut bra mycket avgaser eller om det bara kommer lite grann kommer det lite så är det ju kissekatten eller ljuddämparen som har packat igen.
Ja jag får kolla dessa punkter å se hur det ligger till.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Indalsman skrev:Nä 2008 va senast den hade en riktig service på verkstad, vid 30.000mil står det bara att kamremmen är bytt dock utan stämpel.
Ah, ok... Undrar hur kamremmen byttes... Gissningsvis utan tolkar... Vilket betyder att kammarna kan peka lite vart som helst... Men inte ens det borde påverka prestandan så kopiöst som på din, du skulle troligtvis kröka ventiler istället.

Hur är det med bränsleförbrukningen?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Står båda kamaxlarna fel men ändå inte så fel så att ventilerna får smaka på kolvarna så blir det ju mindre effekt av motorn vet dock inte hur mycket mindre det blir om man ens märker någon skillnad :???:
av lewe
Hej
Du har ju en annan (vassare) motor än min S70 2,0:a, men mycket av det du beskriver påminner om det jag upplevde (följ länken till tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=123679 ). Jag kunde till slut efter lång felsökning och med goda vänners hjälp konstatera att katalysatorn var problemet till bilens kraftlöshet.

När min bil blev varm kunde den trots kraftlösheten pressas upp i varv men det tog extremt låååång tid. Den var också tyst men när katalysatorn byttes fick den - förutom kraften åter - ett helt annat ljud igen ("volvoklangen").

Har du möjligen också noterat tendenser till "skakningar" när du försöker accelerera?
av Indalsman
lewe skrev:Hej
Du har ju en annan (vassare) motor än min S70 2,0:a, men mycket av det du beskriver påminner om det jag upplevde (följ länken till tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=123679 ). Jag kunde till slut efter lång felsökning och med goda vänners hjälp konstatera att katalysatorn var problemet till bilens kraftlöshet.

När min bil blev varm kunde den trots kraftlösheten pressas upp i varv men det tog extremt låååång tid. Den var också tyst men när katalysatorn byttes fick den - förutom kraften åter - ett helt annat ljud igen ("volvoklangen").

Har du möjligen också noterat tendenser till "skakningar" när du försöker accelerera?
Ibland har jag typ nå skakningar/vibrationer men dom känns mer som om dom kom ifrån drivlinan nånstans, dock har jag ibland och vid vissa varvtal lite små ryckningar och det känns som om insprutning/tändning ligger och reglerar fram å tillbaka eller nåt, svårt att beskriva.

den tände motorlampan ena dan efter att ha stått på tomgång en längre stund och då kollade jag senare på jobbet vad det var och det va bara 2st koder på sekundär luftpump.

Som det är just nu så lutar det åt antingen tändnings sidan eller katalysatorn, fast magkänslan säger katalysatorn för bilen är väldigt tyst och låter lite skumt, har inte det där goa 5-cyl volvo gurgglet på tomgången.

ja ska se om jag ska stanna kvar på jobbet nån dag och kolla över lite grejer. Jag får återkomma efter det och meddela resultat.
Användarvisningsbild
av 800serien
Om dessa bilar är tysta på tomgång så är det helt klart något fel, de är byggda för att låta! ;) Nu blev man sugen på att stå på tomgång och lyssna på det underbara och unika ljudet. 8)
av Indalsman
Min svarar inte så här på gasen och låter inte så här mycket heller...

Här är ett annat klipp som visar en piggare motor och med mer motorljud än mig...

Verkar luta mer och mer åt avgasystemet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nytt lås kostar ca. 500 kr och enkelt att by[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu kommer ju resten av bilen att se matt ut i j&au[…]

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]