lewe skrev:Hej
Du har ju en annan (vassare) motor än min S70 2,0:a, men mycket av det du beskriver påminner om det jag upplevde (följ länken till tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=123679 ). Jag kunde till slut efter lång felsökning och med goda vänners hjälp konstatera att katalysatorn var problemet till bilens kraftlöshet.
När min bil blev varm kunde den trots kraftlösheten pressas upp i varv men det tog extremt låååång tid. Den var också tyst men när katalysatorn byttes fick den - förutom kraften åter - ett helt annat ljud igen ("volvoklangen").
Har du möjligen också noterat tendenser till "skakningar" när du försöker accelerera?
Ibland har jag typ nå skakningar/vibrationer men dom känns mer som om dom kom ifrån drivlinan nånstans, dock har jag ibland och vid vissa varvtal lite små ryckningar och det känns som om insprutning/tändning ligger och reglerar fram å tillbaka eller nåt, svårt att beskriva.
den tände motorlampan ena dan efter att ha stått på tomgång en längre stund och då kollade jag senare på jobbet vad det var och det va bara 2st koder på sekundär luftpump.
Som det är just nu så lutar det åt antingen tändnings sidan eller katalysatorn, fast magkänslan säger katalysatorn för bilen är väldigt tyst och låter lite skumt, har inte det där goa 5-cyl volvo gurgglet på tomgången.
ja ska se om jag ska stanna kvar på jobbet nån dag och kolla över lite grejer. Jag får återkomma efter det och meddela resultat.