Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvogubbe66
folkrace_89 skrev:har samma problem på min. så du är inte själv med det problemet. dock så är min värme borta helt nu. vet inte om det har något med det att göra.
Hej.
Hmmmm vad har vi för problem gällande våra volvosar.....
Då har jag det bättre då värme finns mer eller mindre.
VH
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Volvogubbe66 skrev:Hej.
vad menar du med tempgivaren i kupen ??
Det finns ju 1 st vid termostaten vad jag vet....men den du tipsar om vet jag ej nått om!!!
VH//Mikael

Precis det han skrev - tempgivaren i KUPEN, som sitter till HÖGER OM RATTEN, BAKOM ett GALLER. Omöjlig att missa.
av Volvogubbe66
Lucif3r skrev:
Volvogubbe66 skrev:Hej.
vad menar du med tempgivaren i kupen ??
Det finns ju 1 st vid termostaten vad jag vet....men den du tipsar om vet jag ej nått om!!!
VH//Mikael

Precis det han skrev - tempgivaren i KUPEN, som sitter till HÖGER OM RATTEN, BAKOM ett GALLER. Omöjlig att missa.
Är det nått jag kan lossa på eller rinner det ut vatten ifall jag gör det, vad heter den tempgivaren på fackspråk (om det nu finns nått annat ord ) så jag kan leta upp bild på den eller tips på var exakt den sitter å hur man går tillväga.
av MickeM
Hej.

Nej, nej, kupetempgivaren är till klimatanläggningen (ECC) om du har någon.
Den mäter lufttemperatur inne i kupen, och styrdonet till ECC, justerar värmen i kupen, enl önskemålet på inställningen.
Det kan vara den givaren som spökar om kupevärmen försvinner.

Förtydligande krävs:
Menar du att värmen i MOTORN försvinner, eller i kupen?
Det går att tolka på båda sätten av ditt inlägg.

Jag gissar i alla fall på kupevärmen.

Du får inte tillbaka värmen om du bara stannar och stänger av motorn en stund, (utan att öppna expkärlet?)
Kanske öppna dörren en stund, för att tempgivaren kyls lite.....

Ta och lyft på mattan vid pedalerna (även textilmattan) och kolla efter glykol på golvet.
Värmelementsläckage är mycket vanligt.

Gissar att fackspråket säger:
temperatursensor innetemperatur,eller dyl
Det sitter en fläkt i den givaren som ofta är blockerad av damm/skräp som heter "aspireringsfläkt" tror jag.

Micke
Användarvisningsbild
av taxi
Är det ECC? (två graderade temp-vred och en "auto"-knapp).
Kommer värmen tillbaka om du står på tomgång några minuter utan att göra något annat?
av sensonic
Tempgivareen: Typ såhär ser det ut. http://s105.photobucket.com/user/bblack ... 0.jpg.html

MEN: Om du ger dig in här, var jätteförsiktig! Trådarna till givaren är som hårstrån och går sönder MYCKET lätt, i så fall kostar det 10000 på Volvo att lösa det eller lite mindre på skroten. Att blåsa försiktigt med tryckluft på burk (sådan till elektronik kan vara en möjlighet).
av Volvogubbe66
MickeM skrev:Hej.

Nej, nej, kupetempgivaren är till klimatanläggningen (ECC) om du har någon.
Den mäter lufttemperatur inne i kupen, och styrdonet till ECC, justerar värmen i kupen, enl önskemålet på inställningen.
Det kan vara den givaren som spökar om kupevärmen försvinner.

Förtydligande krävs:
Menar du att värmen i MOTORN försvinner, eller i kupen?
Det går att tolka på båda sätten av ditt inlägg.

Jag gissar i alla fall på kupevärmen.

Du får inte tillbaka värmen om du bara stannar och stänger av motorn en stund, (utan att öppna expkärlet?)
Kanske öppna dörren en stund, för att tempgivaren kyls lite.....

Ta och lyft på mattan vid pedalerna (även textilmattan) och kolla efter glykol på golvet.
Värmelementsläckage är mycket vanligt.

Gissar att fackspråket säger:
temperatursensor innetemperatur,eller dyl
Det sitter en fläkt i den givaren som ofta är blockerad av damm/skräp som heter "aspireringsfläkt" tror jag.

Micke
Hej .
Ursäkta det sena svaret tillbaka till dig.
Har kylanläggning men är osäker på om det är Ac eller ECC som du beskrev........har endast "Auto" som val då jag markerat vilka grader som önskas i Cupen.
Värmen i kupen försvinner ibland....., motor tempgivare "normal nivå"...........
VH//Mikael
installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]