Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av folkrace_89
#1034740
okey tack. har beställt ett nytt element som är på väg, vill mest veta om det är något mer som kan spöka. har inte tillgång till garage så ofta så vill göra så mycket som möjligt när ja väl kommer in.
att göra !!
tömma och rengöra kylsystemet.
byta element ink oringar.
kolla spjället.

något mer jag borde göra?
funkar det med maskindiskmedel eller borde jag köpa någon typ av medel att ha i?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1034758
Om det känns mjöligt så skulle jag nästan gissa på att dom har haft i kylarcement eller något annat. Luktar vattnet något konstigt eller luktar det glykol?

Om något av spjällen har fastnat i sitt läge så borde det finnas någon felkod lagrad det lättaste är att kolla på eccn om lamporna för AC och recirkulation blinkar orange efter du har startat bilen gör dom det så finns felkod lagrad i systemet.
av MickeM
#1034791
Hej.

Om en motor hoppar ur läge, eller om spjälaxeln är knas, så blir inte nödvändigtvis felkod,

Blir det skillnad mellan max och min på tempvredet?
Hör du något surr när du ändrar?

Blåser det ungefär samma temp ur alla munstycken?

Spjällmotorerna kan behöva kalibreras ibland, men knappast utan att yttre ingrepp skett.
Även ECCpanelen kan ge sig ibland.


Jag vet inte om maskindiskmedel är bra eller dåligt, men personligen skulle jag vara mycket försiktig med det.

Ang glykolen så är det oviktigt med olika tillverkare, eller färgen.
Det är om den är Etylen eller Propylenbaserad.

Personligen skulle jag ta Etylenbaserad om jag bytte, för den är snällare mot aluminium.
Propylen är miljövänligare, och inte lika tokgiftig som Etylenglykolen.

Båda funkar.

Micke.
av Fritzell
#1034816
Jag skulle tippa på en defekt spjällmotor/trasigt spjäll.
Råkade ut för det på min v70 men den hade ställt sig på full värme och gått av där. Löstes genom att ta isär och rengöra potentioneterbanan och släparmen i motorn (gick väldigt hackigt innan) samt svetsa på en förlängd axel så den grep tag djupare i spjället där det inte var sprucket. Har gått klockrent sen dess. Har hört att när gummitätningarna i spjället blir gamla blir det som lim som får spjället att fastna vilket orsakar att det spricker.
Verkar ju dock lite osannolikt att detta skulle hänt på både vänster och höger sida samtidigt.
På förarsidan är det tyvärr extremt oåtkomligt att komma åt spjällmotorn och du får skruva på känn för man ser bara 1/3 skruv.
Väl urtagen kom ihåg hur den satt annara får man kalibrera om det. Gå från max till min och vice versa på ecc:n, då ska den göra helt utslag typ en kvarts varv samt inspektera spjället. Går att köra in en plattmejsel av lämplig dimension och röra spjället.
Om du ställer ner på min värme när du ska sätta tillbaka motorn måste spjället vara stängt, så gjorde jag och jag har inte behövt kalibrera om trots att dom sade det när jag ringde volvo...Byter man ut spjällmotorn till en ny kan det nig kanske behövas.
av folkrace_89
#1034842
det blir skillnad om jag vrider på tempen mellan is kyla och knappt ljummet.
är samma temp i dom fram och mot rutan.
finns det någon guide hur man byter spjällmotorn?
av MickeM
#1034860
Hej.

En enkel test som jag skulle göra i dina kläder.
Om elementet är tätt, så borde du känna ganska stor temperaturskillnad på de två slangarna till elementet i motorrummet.
Returen borde då vara betyyydligt kallare.

Sök här på forumet om ECC styrmotorbyte/kontroll/fix.

Finns massor av trådar om det.

Micke.
av folkrace_89
#1034980
hur många spjäll finns det?
och är det samma motorena om det finns flera?

har kollat runt på internet och sett lite olika axlar och både halvmåne med kugg och någon tallrik med spår i.
av folkrace_89
#1035404
liten uppdatering. båda slangarna in i kupen är varma efter 4 mils körning vet inte om det är värme från grenröret.
har ja på det lägsta värmen blåser det iskallt men ökar jag ett snäpp så kommer det lite värme och den ändras inte om jag ökar mer.

Finns det något relä som styr motorn eller kan det vara själva värmereglaget?
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!