Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Hur blev det, löste det sig?
Skulle också vilja veta hur man löser det för mitt gamla "hus" strular lite och har ett nyare som snart har rätt mätarställning jämfört med bilen!

Edit: Eller det kanske t o m går att ändra mätarställningen så det stämmer med bilens!?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Edit: Eller det kanske t o m går att ändra mätarställningen så det stämmer med bilens!?
Inte på x70-hus, nej*. Det går bara max 1 gång, inom 1000mil eller om det var ännu lägre...

*på x70 hus måste man direkt flasha om mjukvaran på huset, typ "chippa" dom, enkelt uttryckt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Edit: Eller det kanske t o m går att ändra mätarställningen så det stämmer med bilens!?
Inte på x70-hus, nej*. Det går bara max 1 gång, inom 1000mil eller om det var ännu lägre...

*på x70 hus måste man direkt flasha om mjukvaran på huset, typ "chippa" dom, enkelt uttryckt.
Jo jag misstänkte väl att det inte skulle vara så lätt...
Min bil har snart gått så pass att det överensstämmer med det nyare huset så jag kan avvakta lite! ;)
Men det hade varit intressant att lösa frågan angående airbag-lampan, om felkoden som sätts enbart varnar för att lampan saknas eller om det också sätter det hela systemet ur funktion!?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja visst vore det intressant, men det "ska" ju bara vara att läsa ut koderna med vol-fcr(på huset alltså), och likaså SRS'en.
Mitt hus är dock hopplöst att få kontakt med... Måste stänga av och på tändningen, sen trycka på 'start comms' inom en viss(kort) tid, sen 'read DTC'... Och det funkar typ 1/20 gånger... Och nej - det är inget jag har sabbat under mina experiment, det har alltid varit så :P
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har ju testat huset innan och jag vet att det sätter en felkod, men kommer inte ihåg exakt hur den löd eller i vilket skede den sattes.
Det hade ju varit kanon om man kunde rett ut vad som skiljer så man fick airbaglampan att fungera som det är tänkt, då blir man i alla fall varnad den dagen den varnar på riktigt så att säga!
Jag tycker det var rätt okej att få kontakt med x70 huset som t ex att nollställa servicelampan, det kan däremot vara nästintill hopplöst att få till med originalhuset, går aldrig på första utan snarare 3-4:e försöket.
Som det ser ut på kopplingsschemat enligt Hayneshandbok så får srs-lampan sin matning ifrån tändningslåset gul-lila kabel som går in i B5 på instrumentpanelen går igenom lampan och kommer ut på B3 som är utgångskabeln från instrumenthuset-SRS lampan den kabeln är grön-brun och går till krockkuddens ECU.

Så ser schemat ut på en X70. Så då gäller det väl bara att hitta dom kablarna på 850in och plugga in dom på B5 och B3 i instrumentet till V70in så borde SRS-lampan tända sig.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]