Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lagar
Min kompis hade samma problem,det visade sig till slut att tändningen inte funderade under ett visst volttal,han bytte batteri och då funkade bilen som vanligt. I ditt fall kanske det räck er med att ladda batteriet efter så långt stillestånd.
av rid54
Det finns ingen beskrivning av hur motorn låter när startförsöket görs. Den situation som beskrivs av några, alltså med förlorad komp, bör ge ett rätt tydligt annorlunda ljud när startmotorn arbetar (man hör inte varje kompressionstakt som i normala fall). Men din motor kanske låter som den brukar? Jag har själv råkat ut för det beskrivna fenomenet och då hördes det tydligt att man tappat kompressionen i ett par cylindrar. Motorn brukar tända efter en stunds nötande och gå uselt en stund innan den stabiliserar sig. Personligen tror jag inte på detta med att bensinen tvättar bort oljan och gör motorn kompressionslös, men det spelar ingen roll; ingen komp, ingen start oavsett orsak. Är motorn dessutom nedsurad blir den ju inte lättare att starta. Man borde kunna rycka bränslepumpsäkringen och göra startförsök med gasen i botten så att cylindrarna vädras ur. Prova sedan med startgas... händer inget då är det troligen ett tändningsfel. Startgas bör tända till även om motorn har dålig komp. Är tändningen OK, sätt tillbaka pumpsäkringen och försök med en normal start.

Vad som skulle vara dåligt med att dragstarta bilen är inte helt klart. När motorn dras runt kommer ju smörjningen igång direkt och även cylindrarna smörjs ju på samma sätt som när motorn går "av sig själv" (om man nu anser att det påverkar). Man borde kunna dra bilen med växel i och utan tändningen på en liten bit (för att vädra ut och få igång smörjningen), sedan slå på tändningen. Exempelvis.
Beror säkert på hur mycket motorn är sliten med att bensinen tvättar bort oljefilmen på cylinderväggen har aldrig hänt mig än, har ju fått flytta bilen ibland en snabbis och då blir det ju start och stopp nästan direkt men än så länge så har den startat glatt efteråt.

Har även hört att eftersom det är hydrauliska ventillyftare eller tryckare? kommer inte på det rätta ordet, så om man startar och stänger av motorn fort så hinner inte oljan upp till ventilerna och dom får slut på oljan och då kan inte ventilerna öppna efter som att det är hydrauliska. Då är det bara att nöta på starten tills oljan kommer upp till tryckarna så att dom får olja igen och kan börja att arbeta igen. Detta är bara något jag hört vet inte ens om det är något som vanligtvis händer.
Har råkat ut för samma problem när jag flyttade min någon meter på uppfarten när jag skulle byta däck och motorn var kall. Man kan höra att man tappat kompet. Fick ladda upp mitt batteri och stå och nöta på startmotorn och efter många om och men så hoppade den igång och f*n så det rök ur avgasröret.

Numera så kör jag en liten bit eller låter den stå på tomgång ett tag innan jag stänger av den om jag måste flytta på den. Detta är inget som man vill råka ut för fler gånger.
av rid54
DayDreamer skrev:Beror säkert på hur mycket motorn är sliten med att bensinen tvättar bort oljefilmen på cylinderväggen har aldrig hänt mig än, har ju fått flytta bilen ibland en snabbis och då blir det ju start och stopp nästan direkt men än så länge så har den startat glatt efteråt.

Har även hört att eftersom det är hydrauliska ventillyftare eller tryckare? kommer inte på det rätta ordet, så om man startar och stänger av motorn fort så hinner inte oljan upp till ventilerna och dom får slut på oljan och då kan inte ventilerna öppna efter som att det är hydrauliska. Då är det bara att nöta på starten tills oljan kommer upp till tryckarna så att dom får olja igen och kan börja att arbeta igen. Detta är bara något jag hört vet inte ens om det är något som vanligtvis händer.
Hydrauliska ventiltryckare består av två huvuddelar, som liksom fungerar "teleskopiskt". De expanderar av oljetrycket och tar upp glappet i ventilmekanismen (mellan kam och ventil eller mellan kam och vipparm eller var nånstans de sitter, olika på olika motorer). På så sätt behöver man inte justera ventilspelet, det är alltid "noll" genom att tryckaren alltid fyller ut glappet. Om motorn stått länge kan de knacka en liten stund pga att de "sjunkit ihop". Tryckarna har oftast en sorts backventil, så att de inte ska tryckas ihop när ventilen ska påverkas. Det gör att det finns -åtminstone i terorin- en möjlighet att tryckarna överexpanderar. Om ventilen trögar i spindeln när den ska stänga kan tryckaren expandera (pga oljetrycket) när kamnocken släpper trycket och då stänger inte ventilen ordentligt, pga att tryckaren nu blivit för lång, pga backventilen. Det är en tänkbar alternativ teori till dålig komp. Varför ventilen skulle sega i spindeln är inte helt klart, men det finns idéer om detta också.
rid54 skrev:
DayDreamer skrev:Beror säkert på hur mycket motorn är sliten med att bensinen tvättar bort oljefilmen på cylinderväggen har aldrig hänt mig än, har ju fått flytta bilen ibland en snabbis och då blir det ju start och stopp nästan direkt men än så länge så har den startat glatt efteråt.

Hydrauliska ventiltryckare består av två huvuddelar, som liksom fungerar "teleskopiskt". De expanderar av oljetrycket och tar upp glappet i ventilmekanismen (mellan kam och ventil eller mellan kam och vipparm eller var nånstans de sitter, olika på olika motorer). På så sätt behöver man inte justera ventilspelet, det är alltid "noll" genom att tryckaren alltid fyller ut glappet. Om motorn stått länge kan de knacka en liten stund pga att de "sjunkit ihop". Tryckarna har oftast en sorts backventil, så att de inte ska tryckas ihop när ventilen ska påverkas. Det gör att det finns -åtminstone i terorin- en möjlighet att tryckarna överexpanderar. Om ventilen trögar i spindeln när den ska stänga kan tryckaren expandera (pga oljetrycket) när kamnocken släpper trycket och då stänger inte ventilen ordentligt, pga att tryckaren nu blivit för lång, pga backventilen. Det är en tänkbar alternativ teori till dålig komp. Varför ventilen skulle sega i spindeln är inte helt klart, men det finns idéer om detta också.
Ja allt kan väl hända, hör på min bil när den ståt en lite längre tid att det tickar till i början innan oljetrycket byggs upp ordentligt.
av Lomion
Tack för alla tips. Det tog bara en 100 meters bogsering så gick den igång utan problem och tände direkt. Nästa gång den ska flyttas några meter så får den gå ett extra varv runt kvarteret då så slipper vi det här. :)
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]