DayDreamer skrev:Beror säkert på hur mycket motorn är sliten med att bensinen tvättar bort oljefilmen på cylinderväggen har aldrig hänt mig än, har ju fått flytta bilen ibland en snabbis och då blir det ju start och stopp nästan direkt men än så länge så har den startat glatt efteråt.
Har även hört att eftersom det är hydrauliska ventillyftare eller tryckare? kommer inte på det rätta ordet, så om man startar och stänger av motorn fort så hinner inte oljan upp till ventilerna och dom får slut på oljan och då kan inte ventilerna öppna efter som att det är hydrauliska. Då är det bara att nöta på starten tills oljan kommer upp till tryckarna så att dom får olja igen och kan börja att arbeta igen. Detta är bara något jag hört vet inte ens om det är något som vanligtvis händer.
Hydrauliska ventiltryckare består av två huvuddelar, som liksom fungerar "teleskopiskt". De expanderar av oljetrycket och tar upp glappet i ventilmekanismen (mellan kam och ventil eller mellan kam och vipparm eller var nånstans de sitter, olika på olika motorer). På så sätt behöver man inte justera ventilspelet, det är alltid "noll" genom att tryckaren alltid fyller ut glappet. Om motorn stått länge kan de knacka en liten stund pga att de "sjunkit ihop". Tryckarna har oftast en sorts backventil, så att de inte ska tryckas ihop när ventilen ska påverkas. Det gör att det finns -åtminstone i terorin- en möjlighet att tryckarna överexpanderar. Om ventilen trögar i spindeln när den ska stänga kan tryckaren expandera (pga oljetrycket) när kamnocken släpper trycket och då stänger inte ventilen ordentligt, pga att tryckaren nu blivit för lång, pga backventilen. Det är en tänkbar alternativ teori till dålig komp. Varför ventilen skulle sega i spindeln är inte helt klart, men det finns idéer om detta också.