Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMaxi
Hej!

Mysko att BSR säger att boxen måste lödas om,,,

De kunde iaf inte göra det på hemmaplan utan rekommenderade Västerås...

Intressant information...

Dock tråkigt att det kan strula vid uppgraderingar och byten av delar i motorstyrningen...

Hälsn Jan
av MrMaxi
Hej!
Kollade med Autotech nu,,,

Vissa bilar kan progrmmeras vid OBD och andra måste chippet tas bort och omprogrammeras...

Dock kan trimprogrammet försvinna då man ev ska byta till nytt gasspjäll om programvaran måste bytas...

Dock låter Autotec bättre än BSR i detta fall...

Hälsn Jan
Användarvisningsbild
av Nexus
Min V70 2,5t-99a är chippad på TM chiptuning och det ända som händer om Volvo måste programmera om p g a spjäll eller annat är att mjukvaran för trimmet försvinner. Men jag hade gratis omprogrammering om jag skulle få strul. :D

Jag hade satsat på Autotech om jag vore du. Min bror hade massa strul med Bsr på sin saab 9-3 ss. De tar inte mycket ansvar för sin produkt utan skyller mest på annat är fel...
av TobbeViktor
Kolla vad som gäller för din box då.
Hade det bara gällt omprogrammering med box, så hade jag nog satsat på BSR. Dels för priset och även enkelheten.
Gäller det däremot chip, så hade jag nog satsat på Autotech, känns som om de har lite mer koll där.
Har fått väldigt bra kundbemötande på båda, men inte behövt återkomma till BSR efter trimningen, så vet inte hur de reagerar om det skulle krångla. Autotech brukar däremot se till att få löst alla problem.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
autotech är bra mycket bättre än BSR, och har f-n så mycket mer kunskap än BSR.

Jag har iofs bara varit i kontakt med BSR en gång, men det räckte för att jag inte vill överlåta min box till dom iaf... Frågade om deras steg 1 chip, hur den programvaran skulle må med en större turbo, om det fanns något extra att få ut genom det. Det jag fick till svar var ett kort och kallt "vi utför inte specialmappningar"........... Det var för i h-e inte det jag frågade över! Idioter...
Skickade samma fråga till autotech och dom gav ett f-n så mycket bättre svar och sa att en större turbo är mer eller mindre bortkastade pengar på en i övrigt orginal motor. Tack för det, det var precis det jag undrade över (detta skedde förövrigt innan jag var insatt i dessa modeller).
Användarvisningsbild
av White
Kan hålla med om att BSR inte ger några vidar uttömliga svar utan dom verkar vara inprogrammerade att svara just det du skrev. Men ställer man frågan skriftligen på deras
kundsupport brukar man få bra svar. Kör med BSR uppgradering i både min 945 turbo och V70 2,4 och det funkar klanderfritt. Har fått hyggligt bra support med. :)
av denrullar
White, V70 upp till -98 behöver man byta ett "chip" i styrboxen. BSR kan tydligen numer köra mjukvara via OBD porten från -99 och framåt. Min V70 -00 Classic ( "850-stuk"), hade ett bytt chip i boxen -08. När det var dags för spjällhusbyte i höstas, var det återställning av boxen, eller ny styrenheten, som gällde. Inga begagnade från skroten fungerar, tyvärr. Jag fick mitt originalchip återsatt av Jocke i Västerås, ansluten till BSR, och sedan funkade Volvos programmering och det nya spjällhuset var accepterat, och bilen startade och gick kanon igen.

Vissa firmor verkar också erbjuda mjukvarutrim för -98 och äldre, den omprogrammeringen försvinner om man ska byta någon komponent som styrboxen talar med, för då nollas datorn först, sedan på med ny mjukvara.

Det är inte lätt att hänga med i svängarna under dessa år då datorerna successivt klev in i bilarna på allvar....

"denrullar"

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?