Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Öhhhhh....... Kanske är något nytt på denso/ME7 styrsystemen då? M4.4 sätter ingen kod eller tänder någon lampa iaf, det vet jag tyvärr av egen erfarenhet :oops:
Kanske skiljer något mellan styrsystemen kanske ME7 är känsligare eller gnäller fortare än M4,4 och dom andra systemen. :)
SubMarine skrev:Stämmer som DayDreamer säger. Vad jag kan se i VIDA så finns denna diagnostik för både Fenix, M4.4, Denso och ME7. Tankens avluftning går ju inte ut direkt i atmosfären utan går via EVAP-behållaren (sitter framför vänster framhjul) som lagrar bensinångorna och sedan skickar in dessa i motorn när den går.

M4.4 har ett antal koder för EVAP-diagnostik:
EFI-611 Fuel tank system. Large leak.
EFI-612 Fuel tank system. small leak.

Samt ett gäng för diagnostik av de olika givarna och ventilerna i systemet.
Vilken tur då är jag inte helt ute och cyklar :)
Kan ett eller flera tändstift göra så att den börjar lysa iaf något av dem skulle vara dåliga? jag märkte igår när jag tex stog i en korsning med växeln i så sjönk varvtalet ner ( Mellan 1 och 0 ) sjönk den ner till och sen gick den upp till sitt rättvarvtal, lite som att den ville dö men ändå inte. På tomgång går den bra vad jag märker av iaf, och när man kör me bilen så märker jag inte heller av nått speciellt.
av MickeM
Hej.

Det finns, som redan sagts, massor av anledningar till att den lampan tänds.
En felkodsutläsning är nödvändig, för att bara gissa är omöjligt, och kan leda till att man byter dyra delar i onödan.

Några svar du inte fått:
* Du har INTE elekroniska gas-spjället på en -97.
* Backning med fullt rattutslag påverkar omöjligt lamdasonden/erna eller nåt annat elektroniskt, eftersom dessa saker är långt ifrån hjulen.

Att lampan slocknade efter att batteriet var bortkopplat, är för att styrdonet då glömmer felkoden, men eftersom felet är kvar, så tänds den igen.

Ett dåligt tändstift borde få bilen att gå dåligt hela tiden, men byte är inte bortkastat ändå.
Även tändkablar, fördelarlock med rotor är ide, om det inte bytts nyligen.

Bränslefiltret drabbas oftare av rost, före att dom blir täta av smuts, om man inte kladdar med skitiga dunkar, eller har hål på bränslepåfyllningen.
Är det dock inte bytt på de senaste 5 åren eller så, är det inte bortkastat heller. Ganska billigt.

Micke.
reimorutnik skrev:Kan ett eller flera tändstift göra så att den börjar lysa iaf något av dem skulle vara dåliga? jag märkte igår när jag tex stog i en korsning med växeln i så sjönk varvtalet ner ( Mellan 1 och 0 ) sjönk den ner till och sen gick den upp till sitt rättvarvtal, lite som att den ville dö men ändå inte. På tomgång går den bra vad jag märker av iaf, och när man kör me bilen så märker jag inte heller av nått speciellt.
Ja det kan få motorlampan att börja lysa, om du inte har gjort det så kolla fördelaren och rotorn den är väldigt känslig för fukt och kolla även tändkablarna så att det inte är någon spricka i dom. Fast då brukar ju bilen även misstända och gå oroligt men det skadar inte att kolla över det, kan ju kanske även vara tomgångsmotorn som behöver en rengöring eller bytas eftersom du skrev att den sjönk ner i varvtal på tomgång.
Kan påpeka att jag inte bytt tändstift heller under min ägo av bilen så. alltså på tomgång går den bra. men när jag kör och stannar i en korsning med växeln i då sjunker varvtalet och går upp igen, annars inte. vad jag har märkt av.
Ok gör som så att byt tändstift det skadar ju ej. Kan ju kanske även vara bensin filtret som börjar bli tätt men då borde den ju även rycka när du kör.
Jo tack för alla svar, är själv inte så värst bra på bilar, så drf vänder jag mig till er/hit. Ska byta både filtret och tändstift när jag kommer hem till föräldrarna, har nyligen flyttat till en annan ort så har inte tillgång till något garaget eller dylikt. så hoppas under min 180km sträcka hem, att inte bil jävlen dör efter vägen bara :D
av MickeM
Hej.

Ta och få felkoderna utlästa på en verkstad om servicen inte hjälper. (Tyvärr troligast)

Volvo är förvisso dyrast, men kan ha mycket bättre kvalificerade gissningar, med deras egna utrustning.

Sen postar du utlästa felkoderna här, så ska du få bra gissningar på felet, alt skriv vad felet var, eller om felet bara var behov av service.

Micke.
MickeM skrev:Hej.

Ta och få felkoderna utlästa på en verkstad om servicen inte hjälper. (Tyvärr troligast)

Volvo är förvisso dyrast, men kan ha mycket bättre kvalificerade gissningar, med deras egna utrustning.

Sen postar du utlästa felkoderna här, så ska du få bra gissningar på felet, alt skriv vad felet var, eller om felet bara var behov av service.

Micke.

Jag återkommer vid vid julafton iaf de löste sig med att bara byta stift å filter :)
av andy78
reimorutnik skrev:Kan påpeka att jag inte bytt tändstift heller under min ägo av bilen så. alltså på tomgång går den bra. men när jag kör och stannar i en korsning med växeln i då sjunker varvtalet och går upp igen, annars inte. vad jag har märkt av.

Att den beter sig sig låter lite som den drar tjuvluft, och den kan ha tänt motorlampan pga databoxen har hamnat utanför sitt reglerområde.

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?