Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roh66
TobbeViktor skrev:Hur ser inställningarna ut på styrstag/styrstång?
Funkar fullt rattutslag lika långt åt bägge håll?
Tänkte om det är så att rattstång har vridit sig i förhållande till styrväxel?
Vet inte ens om det är möjligt, borde väl vara splines?
Som sagt bara en tanke då det verkar som bilen går rakt vid korrigering?
Förstår vad du menar. Den har samma svängradie å båda hållen vid fullt rattutslag vad jag kan se.
Kanske nån har haft loss styrväxeln och inte centrerat ratten/rattaxel vid montering. Eller tvärt om, rattstången har varit centrerad men inte
styrväxeln. ??:-/
Ja men bra tips ska titta å det. :)

MVH.R.
av roh66
Lucif3r skrev:Mer troligt att någon sänkt ner subframen och inte centrerat den ordentligt.
Ja hoppas det. Hatar köra bilen just nu.Får åka till verkstan be dem mäta upp den.
Eller är det möjligt göra själv hemma i garaget? Typ mäta från nav till nav och sen jämföra med andra sidan?

MVH.R.
av TobbeViktor
Vad säger protokollet från hjulinställningen? Kunde ju vara kul att se vad de ändrat. Man kan ju trots allt få en bil att gå rakt även med den snedaste bakvagnen. Har sett vissa skräckexempel på vägarna.
av roh66
TobbeViktor skrev:Vad säger protokollet från hjulinställningen? Kunde ju vara kul att se vad de ändrat. Man kan ju trots allt få en bil att gå rakt även med den snedaste bakvagnen. Har sett vissa skräckexempel på vägarna.
Första hjulinställningen höll typ 1-2 dagar. Reklamerade, dem gjorde en ny den höll aningen längre.Reklamerade, nu var det en ny kille
som tog över han ville kolla upp allt under bilen själv (verkmästare). Då hittade han att dem två inre bussningarna till länkarmarna deltalink var
spruckna dem gav ett bra bris för bytet(1300.- delar och jobb) och fick ny hjulinställning på reklamationen. Denna gången höll
inställningen några veckor för sen successivt bli sämre och sämre. Har under tiden varit under bilen (maj-okt) och försökt hitta minsta lilla glapp
eller vad fan som helst men hittar nada. Bilen är efterhållen har bytt det mesta i framvagnen innan första hjulinställningen.Hjullager, länkarmarna,styrleder,haft ner fjäderbenen bytt övre fjäderbenstallrikar kollat lagringen oxå. Bak är allt nytt. Men det lustiga är att sommardäcken som var nya vid första hjulinst. som jag körde ca:500 mil med inte visar minsta täcken på snednötning. Kollade med jämna mellanrum under sommaren fram tills det var dags för vinterdäcken. Hjulinställningsprotokollet visar för varje gång jag kom in för reklamation så var det fel på hjulinst. nu minns jag inte exakt men
det var rött på papperet bakvagnen toe-in. Även fram toe in var fel. varje gång. Till slut sket jag i hela hjulintställninghelvetet hade annat att göra.
Ska se om jag idas lägga upp bilder på protokollen
Senast redigerad av 1 roh66, redigerad totalt 0 gånger.
av Fritzell
Låter verkligen som du har bytt det mesta!
Det kan inte ha med någon skada på fälgarna att göra? Skev fälg, eller skada på något däck kan ju ställa till det.
Är alla däck nyligen balanserade och fälgar kontrollerade av en däckfirma? (vanliga bilverkstäder men som har nån däckmaskin är inte rätt att kontrollera i detta fall).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]