Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Hej.

Hög startström är inte så farligt för reläet..
Brytningen sliter mest på kontakter, särskilt med induktiv last. (Typ lysrör)
Men det är inte vanligt i bilar.

Med 5x 65w är det 27A, och nära rekomenderad maxlast.
Rekomenderar därför också 2 reläer i så fall, precis som jag skrev ovan.

Micke.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Jag kör på ett relä med inbyggd säkring från Biltema reläet är på 40A och säkringen på 30A går alldeles utmärk att driva mina tre extraljus på 100w stycket. Finns på swedol ett relä som är på 70A om du nu vill ha större än 40A :)

Får du tag i original kablage så behöver du bara dra en kabel från reläet in till kupé till knappen. Har inte hunnit att ta något kort än men ska göra det så ser du hur jag menar.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Så har tagit två bilder är svårt att få bättre bilder där under.

Så här ser det ut den sitter på sidan vid dom lila plast sakerna, jag satte tillbaka den på samma ställe efter att jag hade pluggat in kontaktstyckena den är inte svår att hitta fanns bara en på min bil som det var kablar dragna till men var pluggad i andra änden.
Kabel färgerna som går till kontakten från bilen är:

Röd konstant 12V B+
Brun/orange 12V vid radioläget (Läge 1 på tändningslåste)
Vit/blå 12V styr spänning till extraljus relä
Rosa reostat spänning (dvs lampan som lyser i strömställaren)
Svart Jord B-

Dessa kablar sitter fördarget på varje S/V70 från fabrik skulle jag tro. Det är kablaget därifrån och ut till extraljusen man får dra själv om jag fattat det rätt tror även att det fanns en kabel satts på Volvo som har utgått nu.

Bild

Det svarta som det sitter en kabelsko i är platsen för reläet till extraljusen. Den svarta kabeln som har en kabelsko på sig kommer från reläet till extraljusen och är relä jord. Den kopplade jag in på en grön kabel som går till strömbrytaren och vipps så funka det. Efter som jag redan hade en strömtjuv på kabeln för helljuslampan så brydde jag mig inte om att koppla in mig på den vit blåa kabeln i kupén.

Bild

Hoppas att du blev något klokare annars är det bara att fråga :)
Användarvisningsbild
av Bonden1989
Läste i instruktionsboken att det skulle finnas en koppling till extra-utrustning bakom ljudvallen framför föraren. Ryckte bort den lite snabbt och tittade efter. Hittade ingen koppling där.

Däremot hittade jag vad som bara kan beskrivas som ett modem. :shock: Bilen har varit utrustad med handsfree en gång i tiden, så att jag har mikrofon över förardörren och en liten antenn på vänster bakruta. Sladden till "modemet" går upp till en knapp-plats med täcklock, men därunder finns kopplings-stycke.
Här är en bild:
Bild
Bild

Synd att den inte funkar med extraljuset. :roll:

Svårt att se på dina bilder vart du är nånstans DayDreamer. Jag är ju inte den mest inbitna mekanikern... :wink:
Användarvisningsbild
av Lucif3r
daydreamer är och kryper bland pedalerna ;)

Det var ju vanligt förr i tiden med biltelefoner, dvs föregångarna till mobiler. Väldigt vanligt att 90-tals bilar som gick som taxi eller polis hade detta "modem", både för telefoni och körordrar. :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bonden1989 skrev:Läste i instruktionsboken att det skulle finnas en koppling till extra-utrustning bakom ljudvallen framför föraren. Ryckte bort den lite snabbt och tittade efter. Hittade ingen koppling där.

Däremot hittade jag vad som bara kan beskrivas som ett modem. :shock: Bilen har varit utrustad med handsfree en gång i tiden, så att jag har mikrofon över förardörren och en liten antenn på vänster bakruta. Sladden till "modemet" går upp till en knapp-plats med täcklock, men därunder finns kopplings-stycke.
Här är en bild:
Bild
Bild

Synd att den inte funkar med extraljuset. :roll:

Svårt att se på dina bilder vart du är nånstans DayDreamer. Jag är ju inte den mest inbitna mekanikern... :wink:
Är som sagt vid pedalerna och kryper :). Du får ta bort panelen vid pedalerna sitter med en skruv som du ser lätt är en liten bit under ratten. Lossa skruven och dra panelen utåt mot förarstolen . Tänk på att ta loss kontaktstycket till lampan som sitter i samma panel. Sen är det bara att försöka få in huvudet bland pedalerna och titta rakt uppåt då kommer du se massa kontakt stycken som är i kopplade på olika bryggor eller vad man nu kallar det för iaf det är dom som du ser på min bild som är vit röd och gul och på kanten av den vita mot ratten ska det sitta ett tomt kontaktstycke som är gult och det är det kontakstycket som jag menar. Vet inte om detta blev så bra förklarat men kan försöka ta någon tydligare bild imorgon.
Användarvisningsbild
av Bonden1989
DayDreamer skrev:
Är som sagt vid pedalerna och kryper :). Du får ta bort panelen vid pedalerna sitter med en skruv som du ser lätt är en liten bit under ratten. Lossa skruven och dra panelen utåt mot förarstolen . Tänk på att ta loss kontaktstycket till lampan som sitter i samma panel. Sen är det bara att försöka få in huvudet bland pedalerna och titta rakt uppåt då kommer du se massa kontakt stycken som är i kopplade på olika bryggor eller vad man nu kallar det för iaf det är dom som du ser på min bild som är vit röd och gul och på kanten av den vita mot ratten ska det sitta ett tomt kontaktstycke som är gult och det är det kontakstycket som jag menar. Vet inte om detta blev så bra förklarat men kan försöka ta någon tydligare bild imorgon.
Hittade kontaktstycket, så det var bra förklarat. ;)
Nu ska jag bara få tag på kabelsatsen och knapp. Har skickat iväg ett mail till en av demonteringarna i Kalmar. Har handlat där förr så att jag vet att den är bra. :)
Vill ju liksom veta att de har en S/V70 som haft extraljus monterade, innan jag kör över bron.

Har man mjölkkor som jag är det inte bara att åka från jobbet... :wink:
Användarvisningsbild
av Bonden1989
Lucif3r skrev:En sån liten detalj som en knappjäkel tycker jag väl gott dom kunde kasta ner i ett kuvert och skicka till dig istället :)
Det gör dom nog också om dom har en hemma. Har fått det jag köpt förrut skickat, men då har jag lagt order direkt på bildelsbasen. Har dom en hemma så får jag nog bara ett pris att godkänna och betala, så skickar dom den nog. ;)

Dessutom är det ju "gratis" att hämta där jämfört med frakten. :roll:
Vad folk glömmer bort att beräkna är vad det kostar att köra in och hämta själv både tidsmässigt och i driftkostnad. Det blir ofta ungefär lika dyrt, om inte dyrare...
Senast redigerad av 1 Bonden1989, redigerad totalt 0 gånger.

Tack för all uppmärksamhet och kunskap i[…]

Tysta sommardäck V90

Min känsla också, att det är sn&ar[…]

Mest för att det har med årtalet att g&[…]

Tre år med Volvo V90 CC

MY19, rullat 6300, D4 med Polestar. Kall motor = v[…]