- sön 01 nov 2015, 13:57
#1017209
Hej.
Jag bara måste försvara och förklara begreppet "inte kosta på mer än bilen är värd".
"Man vet vad man har, men inte vad man får" är rätt i sak, men man måste tänka kritiskt på vad man egentligen har!
Få bilar av dessa årgångar, är utan "fel på gång".
"Kosta på bilens värde" på är heller inte nödvändigtvis summan vad man kan få vid en ev försäljning.
Man måste tänka några steg längre....
Tex,
Det KAN vara värt att kosta på en bil värd ca 7000kr (värde =innan felet ifråga) ett kopplings/packboxbyte för ca 10.000kr OM DET ÄR DET ENDA BETYDANDE FELET BILEN HAR!
Man bör tänka framåt. Alltså, vad MER är på gång innom kort.
Dundrar det i fram/bakvagnen?
Är det kamremsbyte strax?
Är vindrutan spräkt eller superdålig?
Har bilen gått 45000mil orörd?
Drar den olja eller vatten?
Är strålkastarna kass?
Är gasspjället på G?
Osv osv osv.....
Om svaret är JA på en eller flera av ovan exempel, så kan bilen bli att kosta väldigt betydande summor, på relativt kort tid.
Då bör man kanske NTE göra den första reparationen, utan istället köpa en annan, med så få fel man kan hitta. (Högst sannolikt betydligt dyrare än bilen man har, eftersom den är trasig), men det är fortfarande troligen en bättre affär.
Detta kan givetvis ingen annan än bilägaren själv svara på var gränsen går, men man bör tänka efter före!
Naturligtvis kan vilken bil som helst gå sönder plötsligt och oförväntat, men den risken kan man omöjligt komma undan, vilken bil man än har.
Balans-gång? -Ja.
Med ovan sagt, så kan det vara billigast att fakstiskt "gasa till det rasar" (med måttliga rep, givetvis) med en 5000kr bil, och sen "gasa till det rasar" med nästa 5000kr bil, osv......
Micke.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.