Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
Nu kan jag ju inte alla regler och procedurer, men min erfarenhet är att om man har ett nedslag som ska fixas och omkollas, så lär besiktnignsmannen (eller -kvinnan) vilja se det som nedslaget gällde. Att "gömma" anmärkningen kan nog bli svårt att få acceptans för. Alldeles oavsett hur viktig plåtbiten i sig själv är... Det kan ju uppfattas som att man försöker slingra sig och det riskerar nog nästan att öka nitiskheten.
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
Nån av alla i din bekantskapskrets bör väl ha en svets? Om inte kanske du har vinkelslip lr nån du känner? Isf kapa bort allt de dåliga slipa rent iaf en cm runt. Skaffa en plåtbit son är i samma storlek och form som hålet. Lämna kjolen hemma och ta bilen din plåtbit och ett par hundringar och till nån liten verkstad o be dom loppa dit de
Användarvisningsbild
av Nexus
Svar från besiktnings man. Tröskel i en självbärande kaross skall självklart bedömmas. Sen är det bilägaren skyldighet se till så besiktningen kan bedöma reparationen.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Lucif3r skrev:Du vet att man kan t om få 2a på rostiga skärmkanter också va? :wink:
Om det var mig du mena så visst fasen vet jag det har man hunnit lära sig under åren :wink:
Användarvisningsbild
av Hilmer
erikbr skrev:Kul att få fler synpunkter!

Om det nu är så att den enda bristen besiktningen hittar vid ett besiktningstillfälle är ett hål i tröskeln, där hålet i sin helhet ligger under plastskyddet, får man då automatiskt underkänt = ombesiktning? Glöm att det i mitt fall även fanns andra brister, glödlampa och bromsledning. Jag ställer en hypotetisk fråga. Är det nån som vet säkert eller gissar alla, inklusive jag?

Svar ja! Tröskeln är en del av den självbärande karossen så alla delar måste vara ok.

Visst, hade jag haft en svets och nånstans att hålla till hade jag kanske lappat ihop hålet men nu är det inte så och jag vill bara få igenom bilen. Bilen har sina modiga 35k på mätaren så jag har ingen lust att lägga ut flera tusenlappar på att laga nåt som kanske inte ens behöver lagas.

Lägg de slantar som behövs för att reparera skadan så har du ju bil att köra med sen, alternativet är ju att köpa en annan bil och det lär mest troligen bli dyrare!

Och är det verkligen så att man efter en rostlagning måste ha lagningen fullt inspektionsåtkomlig? Plastskyddet ska ju sitta på plats och om jag poppar dit det tror jag väl ändå inte att besiktningen underkänner igen för att lagningen inte går att inspektera. Eller krävs det att hela jämra plastkjolen är borta? Eller brukar man via upp foton som "bevis"?

Om man fått en anmärkning så måste dom ju så klart kunna inspektera om felet är avhjälpt eller ej!
Tröskelkjolen behöver knappast vara på för vare sig för att bära upp karossen eller skydda vid en kollision!

Fler frågor som kräver svar...

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]