Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uninium
Du kan inte ha däcket på om du ska fylla på oljan,om du inte har jävligt små dvärghänder+armar :D
när jag bytte så hissade jag upp bara på den sidan som man fyller på=vänstra...sänkte den sen till normalhöjd och fyllde på. jag använde spärrskaft med förlängare och 24mm(om jag inte minns fel) hylsa för att ta bort påfyllningspluggen,avtappningspluggen körde jag med en skiftnyckel då jag inte hade en blocknyckel som var tillräckligt böjd för att komma åt underifrån(har motorvärmare kabel som ligger på balken precis där,så det var lite trängre)
sen går det 2.1l i en tom låda iallafall i min GLE,ska låta det vara osagt om det är exakt lika mkt i din,annars är det ju som nån skrev tidigare att bara fylla på tills det rinner över.

Ett tips är att köpa en extra bit slang+tratt till att använda vid påfyllning annars blir det ruggigt trångt,för dom som brukar sitta med i flaskorna brukar typ vara 10-15cm lång.Eller en tryckspruta om du har liggandes.....

Lycka till :D
av martin1g
Kan man fylla på uppifrån motorrummet? Med slang?
av Uninium
martin1g skrev:Kan man fylla på uppifrån motorrummet? Med slang?
Skulle jag inte prova mig på... du lär ju bort med däcket iallafall för att ta bort pluggarna.

Inringad på bilden är påfyll,den andra syns inte då den är precis under balken på bilden.Nersänkt mkt på bilden också :D

Bild
av martin1g
Hej, tack för bilden, bra! Men när du skriver ta bort däcket så menar du väl inte bromsskiva, drivaxel osv?? Det ser ut som det ä rgjort på bilden??
av JonathanA
jag lossade bara slangarna som går in resp. ut från kylaren. fyllde på i samma takt som lådan själv pytsade ut olja. med motor igång. på så sätt sköljde jag systemet tils det blev ren o fin olja som kom ut ur slangen!

busenkelt!
av Uninium
martin1g skrev:Hej, tack för bilden, bra! Men när du skriver ta bort däcket så menar du väl inte bromsskiva, drivaxel osv?? Det ser ut som det ä rgjort på bilden??
Nej så mkt behöver du inte ta bort,det räcker med däcket.
Bilden är ifrån när det skulle bytas koppling på den,därav så mkt borta+nersänkt..

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]