Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Därför att det är så det är designat. Drivaxeln och tillhörande mutter håller fast lagret så att det är rätt spänn i det oavsett belastning. Är det för löst spännt så börjar drivaxeln glappa, vilket medför enorm belastning på lagret, vilket gör att lagret kommer bli väldigt kortlivat. Drar man för hårt så går lagret för trögt och kommer slitas ut i förtid - precis som vilket lager som helst.
dom 4 skruvarna i fjäderbenet håller bara fast huset för lagret så att det bara är lagret som snurrar och inte hela skiten..
Att drivaxelbulten sitter för löst kan ju få den att lossna och att axeln glider ur navet och flr hårt kan ju få bulten att gå av men hur detta påverkar lagrets funktion hånger jag inte med på
Det trycker ju från båda hållen. Möjligen att innerbanan blir något "komprimerad". Jag vet hur lagret ser ut men har aldrig dessikerat något. Kan inte se att det skulle gå trögare bara för att man drar för hårt , drivknuten pressar ju mot den roterande delen?
Tänk på de som sitter så hårt att man får ha ett 3 meters järnrör för att få loss/montera hur bra är det isåfall?
Däremot på tex ett bakre lager på en gammal VW drar man ju muttern för hand tills man får rätt spel i lagret. Du förväxlar det inte med det typ av lager?
Hej.

Lusi3fer har rätt!

Jag har inte heller tagit isär just ett volvo "lagerhus", men jag är tämligen säker på att själva lagret innuti, är som till vilken framhjulsdriven bil som helst.
Dvs två lätt koniska lager i med ihoppsatta ytterlagerbanor.

Jag har flera gånger råkat ut för att gamla totalkassa lager rasat isär när jag fått ur det.
Då synns tydligt hur dom är byggda.

Titta på ett hjullager (som inte sitter i ett hus), och du ser att det är två inre lagerbanor.
Lagret är designat för att ta upp krafiga krafter både radiellt och axiellt. (Inte bara rakt ner. Tänk dig en kraftig sväng...)
Därför skulle två "raka" radiallager inte stoppa länge.
Det är alltså två koniska lager (a'la VW 1303 eller Volvo 240), sammanbyggda till en enhet.

Därför ska momentet vara rätt, men också för att hålla ihop utan att gå av eller släppa.

Micke.
Fritzell skrev:Tänk på de som sitter så hårt att man får ha ett 3 meters järnrör för att få loss/montera hur bra är det isåfall?
Det är i 99.99% av fallen pga. rost. Den muttern kan knappt sitta mer utsatt än den gör. Sen är det rätt högt moment den dras med i flera steg också(typ 90nm+45nm+90grader eller något liknande), plus självlåsande alt. knackas fast på tidigare 850is. Den SKA vara svår att få bort helt enkelt.
Ja, det är lite konstigt egentligen - att den muttermodellen sitter nått så fruktansvärt. Jag menar det enda som händer om den släpper är ju att bilen dlutar driva på berört hjul. En spindelled eller en styrled däremot sitter bara med en till synes klen liten mutter vars konsekvenser borde bli betydligt mer förödande om de hoppar isär ?
Styrleden drar nytta av hävstångseffekten, och spindelledsbulten tar inte upp nån kraft i sig, det gör klämman som den håller ihop. Drivaxelmuttern däremot ska hålla ihop lagret, för om det går isär under körning kan det bli riktigt farligt.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]