Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ska försöka och se ifall ja får tid och kolla på bilen imorgon men ja hittade dom här bilderna som jag tog i våras när jag felsökte samma sak.

Det här är den bakre lambdasonden.
Bild

Det här är den främre lambdasonden.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har för mig att jag inte hade några felkoder då när jag läste av. Ska göra en ny avläsning imorgon.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Har nu använt rökmaskinen och rökt hela insugsystemet och det enda ställe som det läcker på är vid turbon på sugsidan där slangklämman sitter. Har nu dragit på lite packningsklister som ska tåla temperaturer upp till 260 grader ska låta det torka och sen gå på med rökmaskinen igen. Återkommer :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Läckan är lagad återstår och se ifall det avhjälpte felet.
Efter att jag hade nollat felkoderna tog jag en sväng med bilen på 15minuter och sen in och kopplade upp vida mot bilen. Avläste lite parametarar och sånt tog bilder på hur det såg ut.

Alla tre bilderna är tagna när bilen står och går på tomgång.

Bild

Bild

Det är den bakre lambdasonden som håller på och pendlar som bara den medans den främre knappt gör något för det är väl egentligen tvärt om som det skall vara eller?
Bild

Hoppas ni ser vad som är på bilderna tog kort med mobilen och den är inge bra på det som ni märker. Är det något ni undrar så fråga bara :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ingen motorlampa som har tänt sig än iaf efter att jag tätade läckaget . Gjorde även ett avgas prov på bilen när den var ordentligt varm så här såg det ut.

Tomgång.
CO2, 14.11 % vol
HC, 8 ppm vol
O2 1.40 % vol
CO, 0.025 % vol
Lambda 1.067 ppm

2500 varv.
CO2, 14.55 % vol
HC, 1 ppm %
O2, 0.96 % vol
CO, 0.002 % vol
Lambda, 1.045 ppm vol

Lite märkliga värden nu kommer den aldrig att gå igenom den kommande besiktningen tänkte jag. Men sen så kom jag på att jag hade en avgasutsug på bilen som stod ock gick vet att värdena kan bli lite konstiga när man använder en sådan så jag stängde av den och vips så blev det mycket bättre värden.

har bara på tomgång glömde bort att mäta på 2500 varv :oops:

Tomgång utan avgassug
CO2, 14.86 % vol
HC, 0 ppm vol
O2, 0.36 % vol
CO, 0.017 % vol
Lambda, 1.016 ppm vol
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Motorlampan tände sig idag igen :evil: någon som har något förslag på vad man kan kolla på nu? Insugsystemet är tätt inget läckage, bränsletrycket är ok. Nästa sak som jag kommer på att kolla är ifall kablarna är hela från sonden till styrboxen.
av SubMarine
Du verkar ju få rimlig data från främre sonden så kablaget till den bör ju vara ok. Är det samma felkod som förut? Ser dock ut som att den går magert vid nedre dellast då du har en korrigering på 14% (1.14) där. Inget läckage vid grenrör eller flex?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Jag har tagit tid hur lång tid det tar att t[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]