Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1124453
På min så lyser alla varningslampor vid startförsök sedan när motorn startat så slocknar samtliga. ETS och ABS lampan slocknar efter 2-3sekunder när man har tändnigen på. Instrumentbelysningen slocknar inte (har jag för mig) om man kör i läget för parkering på ljusställaren vilket jag alltid kör med på dagtid. Vid halvljusläget så slocknar instrumentbelysningen när man startar motorn läge III
#1124875
Stort tack för svar, DayDreamer!

Har nu provat med att rycka ur kontakten till LMM (antar att det är vad Haynes kallar Luftflödesgivare, och som sitter skruvad i direkt anslutning till luftburken?) utan någon skillnad, dessvärre. :-/

Några fler uppslag på felorsak?
DayDreamer skrev:Lyser motorlampan så finns felkod/er lagrade i motorstyrenheten tills man manuellt tar bort dom antingen via en dator eller att göra bilen strömlös ett tag. Prova med att rycka ur kontakten till LMM (Luftmassemätaren) nästa gång bilen inte vill starta går den igång med kontakten ur så har du antagligen en trasig LMM men det kan vara något annat också.
#1124876
Uppdatering: Jag får be om ursäkt om jag bidrog till en viss förvirring p.g.a. ofullständig beskrivning. :-/

Jag avsåg lampklustret till höger, och bortsett från motorvarningen lyser även laddningslampan och P-lampan som sig bör. Det var det jag egentligen försökte säga, att inget onormalt bortsett från motorvarningen hade inträffat...
Lucif3r skrev:
taxi skrev:jag är ganska säker på att instrumentlamporna/varningslamporna inte ska slockna under startförsök.
Hmm.... På min så slocknar då instrumentpanelen/varningslamporna i läge 3(startmotor)...
Möjligt att någon varningslampa fortfarande lyser, så uppmärksam är jag inte :P Men instrumentbelysningen slocknar iaf.
#1124878
Btw så börjar tröttna på att vara så handfallen när det gäller uppkomna fel på moderna bilar... (och då räknar jag S70 till den högen ;-) ). Funderar därför på att skaffa en sådan häringa, http://www.prylteknik.se/icarsoft-i906- ... volvo-saab, då den verkar såväl hyfsat kompetent som prisvärd. Några erfarenheter/funderingar/förslag kring den?


De frågtecken jag har för egen del är främst om även S70 av årsmodell -00 med elektroniskt gasspjäll omfattas fullt ut... :shock:
#1124890
Föreslår att du istället köper en DiCE för en tusing, skaffar vida, och letar reda på någon gammal billig laptop(win xp eller win7 rekommenderas) om du inte har en redan.
Då kan du läsa ALLT från din bil, i riktiga volvo-koder, och inte några hokuspokus-koder du lär googla arslet av dig för att tolka :)

Men, om det inte blev NÅGON skillnad utan LMM ikopplad, så är det ju en rätt stark kandidat. Rycker man LMM med motorn igång så ska det bli en markant skillnad på motorgången några sekunder(innan styrboxen hinner reagera och hoppa in i limp-home läget), ofta dör t om motorn.
#1124915
Tack för tipset om DiCE + Vida! Känns förvisso lite beige att var beroende av Win 7, men det kan vara uthärdligt på kort sikt iaf eftersom Vida ser ut som da shit! :-D (Btw, någon som provat Vida på Win 8-10, t.ex. som i
?). Har försökt få fram någon återförsäljare, men det var inte det lättaste då jag antingen hamnade på utrikiska sajter med otydliga annonser eller på sajter med utförliga men utgångna annonser (eller slut på lager)... :roll: Några spontana tips där?

Ang. LMM:en så löd rådet att koppla ur den om motorn inte ville starta, vilket oxå var vad jag gjorde (med känt resultat = oförändrad död)... trots att någon lite logisk knöl inom mig tyckte att det lät lite märkligt... :?:
Lucif3r skrev:Föreslår att du istället köper en DiCE för en tusing, skaffar vida, och letar reda på någon gammal billig laptop(win xp eller win7 rekommenderas) om du inte har en redan.
Då kan du läsa ALLT från din bil, i riktiga volvo-koder, och inte några hokuspokus-koder du lär googla arslet av dig för att tolka :)

Men, om det inte blev NÅGON skillnad utan LMM ikopplad, så är det ju en rätt stark kandidat. Rycker man LMM med motorn igång så ska det bli en markant skillnad på motorgången några sekunder(innan styrboxen hinner reagera och hoppa in i limp-home läget), ofta dör t om motorn.
#1124948
Inget fel på Win7, det kör jag med. Mycket bättre än Windows Spyware(10) :wink:
Men jo, det går att få igång på Win10 också, men tydligen ett halvt h-e enligt vissa. Finns en guide/diskution om både vida+win10 och DiCE i "allmän bil-diskution"-sektionen på forumet.

Ok, en kass LMM ska/bör inte påverka starten av bilen, plus att det blir ju svårt att diagnosera om den är kass eller ej, eftersom bilen då kommer starta direkt i limp-home, och således får man inte den tydliga skillnaden som uppstår när man rycker LMM med motorn redan igång.
#1124954
Jo, jag har oxå w7 men vet inte när uppgradering kommer (företagsdator)... :shock:

Nå, fann till slut en DiCE-enhet på AliExpress för lite drygt $70... Må det bära eller brista. Lär få veta när den dimper ned om cirkus 14 dar. :-)

Neh, it makes sense att LMM:en inte borde påverka starten. :-)
#1125099
Jo LMM påverkar starten av motorn, har till exempel LMM gått sönder så att den mäter 0 i luftmassa under startförsök så kommer motorn inte att starta eller har du ett enormt luftläckage efter LMM kommer heller inte motorn att starta. Genom att rycka ur kontakten till LMM kommer motorn gå in i ett nödprogram och sätta ett värde på typ 14 kg/h tillräckligt för iaf att få igång motorn sedan kör den igång och börjar att uppskatta vad värdet på luftmassan är med hjälp av en massa faktorer, spjälläge, motorlast, motorvarvtal mm. Så att rycka ur kontakten till LMM när motorn inte vill starta är en bra sak att börja med.
#1127554
OK, stort tack för klargörandet, DayDreamer! :-D
DayDreamer skrev:Jo LMM påverkar starten av motorn, har till exempel LMM gått sönder så att den mäter 0 i luftmassa under startförsök så kommer motorn inte att starta eller har du ett enormt luftläckage efter LMM kommer heller inte motorn att starta. Genom att rycka ur kontakten till LMM kommer motorn gå in i ett nödprogram och sätta ett värde på typ 14 kg/h tillräckligt för iaf att få igång motorn sedan kör den igång och börjar att uppskatta vad värdet på luftmassan är med hjälp av en massa faktorer, spjälläge, motorlast, motorvarvtal mm. Så att rycka ur kontakten till LMM när motorn inte vill starta är en bra sak att börja med.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]