Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Retrofit
SubMarine skrev:Lambdasonden reglerar med mer soppa i det fallet ja, men den reglerar tills bränsle-luftblandningen når lambda 1 eller tills dess att regleringen når max-läget, i vilket fall du får en felkod på för mager blandning. Då bilen verkar vara modifierad tidigare kan du ju börja med att kolla så att det sitter rätt spridare i den, men någon annan får flika in med vilken färg det är som sitter orginal på din årsmodell för det har jag ingen koll på.
Det är inte originalspridare på, utan det är R-spridare har jag fått berättat för mig. Hur detta påverkar vet jag inte :s

EDIT: De är vita också :)

EDIT 2: Bilen är mappad med de spridarna också, så de ska inte va problemet känns det som?
av SubMarine
Om den är mappad för de spridarna så ska det inte vara problemet, om den inte är det kan det vara problemet i sig.

Kan du lista samtliga ändringar som är gjort på motorn?
av Retrofit
SubMarine skrev:Om den är mappad för de spridarna så ska det inte vara problemet, om den inte är det kan det vara problemet i sig.

Kan du lista samtliga ändringar som är gjort på motorn?
Egentligen kan jag inte det. Jag köpte bilen för 3 dagar sen. Personen innan mig renoverade motorn då den gått ganska långt, så toppen är planad, r-spridare, nya packningar i hela motorn och sånt, listan kan nog göras mycket lång.

Ska försöka få tag på en lista av gjorda saker från förra ägaren, men de blir nog inte ikväll misstänker jag.
Motorn är iaf nyrenoverad!

Om du undrar nån speciell del så fråga så kanske jag kan svara. Ber om ursäkt för min okunskap :(
av Retrofit
Lucif3r skrev:Illa, man ska ej planadessa toppar... Dom får vara bra mycket mer skeva än du någonsin får plana den, så var den så skev så är det bara att kasta den toppen.
Då är ju frågan vad mer för fel denne person gjort på motorn...
Originaltoppen va skev som fan så den plocka han bort, så de är en R-topp nu och det är den som är planad om jag förstår det rätt. Killen vet ganska mkt om bilar överlag, men jag kan inte svara på vilka fel han och tidigare ägare gjort. Hur som helst vill jag få ordning på det.

Spenderat mest tid vid luftröret mellan luftfilter och turbo nu, har lite frågor.

Först denna bilden,
Spoiler »
Vet någon varfrö det satt en ditlimmad/silikontätad nippel med ett tunt rör i? Är det ett försök i att pystrimma laddtrycket? Isf är det idiotiskt, men vad tror ni är anledningen? Drog iaf bort den o täppte för hålet med glasil.

Bild nr.2,
Spoiler »
Fått lite olika förslag på vad som ska sitta på den där nippeln som pekar rakt upp. Men några va " TC (Turbo controller valve)" och de andra va "PCV system breather hose". Vet inte var den ska gå eller med vilken slang, men ni kanske vet?

Samt till vänster i bild är det en "nippel" som ä böjd 90grader och är av lite tjockare rör, man ser den, det sutter en slangklämma på den. Vad ska va kopplat till den? På farsans 850t5r går därifrån ett ännu lite tjockare gummirör som går in framför motorn men ser inte var den går efter det. Vad är det för nått tro?

Tack!
Användarvisningsbild
av Lucif3r
1. Ingen aning, inget jag har på min T5a iaf, så det kan ju vara vad som helst...

2a. Bra fråga... kan inte minnas att jag har något där... Det ska iaf inte vara ett hål, så mycket kan jag iaf säga :roll:
2b. Vevhusventilationsslangen. "nippeln" är någon typ av förvärmning. Den går till oljefällan som sitter under insuget, på blocket.
av Retrofit
Lucif3r skrev:1. Ingen aning, inget jag har på min T5a iaf, så det kan ju vara vad som helst...

2a. Bra fråga... kan inte minnas att jag har något där... Det ska iaf inte vara ett hål, så mycket kan jag iaf säga :roll:
2b. Vevhusventilationsslangen. "nippeln" är någon typ av förvärmning. Den går till oljefällan som sitter under insuget, på blocket.
2a. Bör jag täppa för det hålet också? :P
2b. En engelsk kille sa att det är ett rör till PTCn som då sitter rakt under den, alltså på luftröret. Stämmer detta? Som sagt så går min inte nånstans, de är ingen slang efter den där lilla böjjen. Sååå, är de en Vevhusventialtionsslang som fattas där då?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
2a, ja det tycker jag... Även om något "ska" sitta där så är det iaf bättre att täppa igen det 'tills vidare'.
2b, ja, om slangen inte går någonstans så har du ett rätt stort fel på vevhusventilationen.
Vad jag vet så är dragningen exakt likadan på x70 turbo som 850 turbo som far din hade.
av Retrofit
Lucif3r skrev:2a, ja det tycker jag... Även om något "ska" sitta där så är det iaf bättre att täppa igen det 'tills vidare'.
2b, ja, om slangen inte går någonstans så har du ett rätt stort fel på vevhusventilationen.
Vad jag vet så är dragningen exakt likadan på x70 turbo som 850 turbo som far din hade.
Har satt igen hålet med ett "lock" från en cyckelslang, passade perfekt.

Hmm.. att den slangen saknas är ju inget bra tecken. Bör jag kontrollera nått själv/lösa de själv eller är det bara o lämna in och säga att jag tror att den här slangen saknas osv? :( Är det svårt o göra?

Provade även koppla ur Luftmassemätaren, som sitter precis utanför luftfiltret. Sen startade jag, det gick. Men sen provade jag koppla på den medans motorn gick, då dog motorn direkt och bilen va trögstartad efter det. Säger detta något om luftmassemätaren?
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]