Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
jaha ja det var det inget bättre som väntat. Fanns inget fel man kunde se i ventilen eller kablar allt funkade och såg fint ut som det skulle.
Ingen skit alls i ventilen var som nytt likaså på motorn.
innan jobbet kollades felkod med bosch maskin kod 640A kamaxelinställning mekaniskt fel.
Konstigt nog stod nått elektroniskt styrdon med som trolig orsak till koden.
Min ventil gick ej att ta isär som den man ser i vida och har volvo nr 1275578 den kanske är bytt förut
men den funkade fint.
Bilen var skit pigg i några km sen kände jag att den vart slöare och strax kom lampan igen.
Den första felkods grejen hette elm 327 o visade kod P1672 som överst detta med 5 volts osv sa inte bosch maskinen nått om
lika så en tredje verkstads maskin som jag ej vet namnet på.
Ventilen är ren blåst o inoljad före montering.
Nu har jag inte tid och lust att hållas på med bilen på ett tag är skit trött på den då den jämt jävlas och allt har man ju inte råd o lämna in. Tar nått annat skada av att åka med motor lampan?.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det ska inte vara någon fara att köra med bilen, det (bör iaf) går ju i sitt nödprogram.

Men jag funderar lite över felet bosch-mackapären gav... mekaniskt fel... Har du bytt kamrem eller liknande? Drevet kanske står så fel att ventilen inte kan kompensera för differansen..? Nu gissar jag ju bara...
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Nej karemmen är ej bytt nyligen förvisso kan den ju ha hoppat men tycker bilen går för bra för det.
Vet hur en gammal 240 med brytare går om remmen hoppat ett kugg men går kanske inte o jämföra med denna bil.
Och skulle inte lampan/kod komma direkt då?.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Antar att du menar plast locket som täcker tändspolar osv du menar?.
Vart sitter kamaxelgivaren då?.
Och hur ser jag att de ligger i linje med varandra?.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
mhm, trodde du visste det där... Nej, jag menar bak på kamaxlarna "vänster sida av motorn". Där fördelaren sitter på tidigare årsmod.. På andra kamaxeln sitter givaren.
Det är ett rakt spår i varje kamaxel, där tolkarna fästs. Dessa ska ligga i linje med varandra när man vrider motorn så dom står horisonellt.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Nej jag kan ju bara mecka Amazon o 140 samt 240 med brytare som sagt.
Sånt här modernt jävla sögg vet jag inte så mycket om.
Men jag fattar vad du menar nu när jag tänkte efter tack för tipset.
Kan vvt drevet på insug kammen (har bara ett vvt drev på insug som tur är) vara rackligt o ge koder?? men det finns inga missljud bakom kamkåpan.
Antar att spåren i kammarnas vänstra sida sitter bakom nåra lock går de att få dän o dit utan att skada nått?.
Jag tänkte att jag skulle kolla allt detta samt testa o byta vvt ventil till en beggad funkar inte det avlivar jag troligen bilen.

Till lägg motor lampan kan ibland slockna av sig själv för att sedan tändas efter en stund. Fel kod finns dock kvar hela tiden.
Funderar på om det inte är en sån där djävuls utdrivare man ser på tv som behövs :x .

MVH GS.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Jo i dag har jag bytt vvt ventilen på motorn fick felkoden 640A släckt har kört 15 mil utan att lampan kommigt igen.
Det var en beggad ventil från retur bilen gav 50 spänn för den. Rengjorde den så gått det gick å smacka dit den.
Med samma packning den var ju bara nåra dager gammal. den här varianten på ventilen går inte o plocka isär. Som den i vida den hade en liten skruv som håller solenoiden mot ventilkroppen min ser på pressad ut. Samma med den som satt på bilen från början.
Bilen jag tog den ifrån hade gått 40k mil. Bara att hoppas att man slipper se lampan igen.. Men nåra förväntningar har jag som vanligt inte.
Kod p 1672 visade sig bara i den första kod avläsaren som hette elm 327 kina pryl och programmet hette torque pro på android telefon vad fasen kan det bero på?.
Ja nu har min skit bil gått 50 mil till utan bekymmer!! efter jag bytte vvt ventilen.
Så ja fallet är väl löst hoppas jag iaf.

Tack för tipsen alla.

2015 08 29 NU har den gått 200 mil till funkar än.
av Remmos
@gubbstrutt

Ville blott tacka dej för problemet du hade för 5 år sedan och som du löste. Jag köpte en S80 ´99 förra veckan och den har exakt samma problem. Motorlampa lyser efter 7-8 Mil, samma felkod P1672.

Med din hjälp är det nu en smal sak att få min lokala MECA pusher att fixa detta.

Tackar, gubbstrutt

Remmos, Bjuv

S80, 99 och XC60 Ocean Race, 2016 i garaget

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]