Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Wow.. alltså ni på det här forumet är helt underbart hjälpsamma!

Jag uppskattar verkligen all den tid alla som svarat i mina frågetrådar har lagt ner, helt underbart! :)

Det låter som en bra idé faktiskt! Ska titta lite vad jag har för tåtar som ligger, kanske har man tur och det ligger precis rätt tåtar. Vad har du använt för storlek på säkringen, 10A eller?

I sådant fall blir det ju väldigt nära uttaget och då blir det ju iofs ganska lätt att byta om det är så att man märker att uttaget inte fungerar.

Cigg-uttaget fram kanske blir lätt att byta då om det ska vara så lätt att komma åt det! Grymt :D

Återigen, många tack! Nu ska jag springa ut och titta lite innan natthimlen tar över :P
Jag har dubbla Volvo original 12V uttag i bagaget. Ett på varje sida. Har permanent spänning på de då jag mest använder för ladda mobilen. Avsäkrat med 10 amp vardera.
Plus matningen löste jag enkelt då jag har slutsteg i reservhjulsbaljan :-)-) .
Minus tog jag på första bästa skruv i bagaget.

Lite mörk bild man hoppas man ser hur det ser ut ...
Bild
Kanske skulle förtydliga lite...
När jag pratade om att ta ström ifrån det främre ciguttaget, så menade jag att du bara skulle använda den för att koppla till reläet, som får sin ström direkt från batteriet.
Då är du säker på att ditt nya uttag bara har ström "när det ska", dvs samtidigt som det främre.

Nu tror jag iofs inte det finns någon speciell styrning för just ciguttaget, så egentligen ska det väl funka att ta styrströmmen från "vad som helst som går på tändningen", utan att det ska påverka något negativt.
Men som sagt, det gäller bara för styrström till reläet för det nya uttaget, inte direkt-drivning(då lär man veta lite mer vart man kopplar in sig).

Du har dock redan fått bättre svar än mitt, men tänkte att det var likabra att förtydliga hur jag menade. :P
Hilmer
Ingen fara! Det låter ju positivt iaf :)

Nexus
Det var till att slå på stort :P En mobil på vardera sida då? :P hehe.. Bilden är mörk, visst, men man ser ju tydligt vad du vill visa :D Tycker de där uttagen är de snyggaste 12V uttagen som jag sett och det är ett sådant jag tänkt sätta i vår bil. Lite avundsjuk på ljusa inredningen också! :oops:

Ah, men om jag vänder det då, vart är slutsteget inkopplat? Det kan väl inte gå på någon färdig ledning eller är det så pass bra kablar att det kan det?

Jag har verkligen ingen aning, då jag..

Skulle ha kollat igår, men jag fastnade med att isolera kabelstammen upp i bagageluckan. För någon vecka sedan så isolerade jag en bit av kablarna för att testa och det verkar som att det problem vi haft tidigare med att centrallåset låst sig självt när vi öppnat upp bakluckan fullt, verkar vara statisk elektricitet som spökade.. Eftersom ingen kabel var trasig..

Anledningen till att jag kom på det, var för att kablarna till bagageluckan rör sig på samma sätt mot metallen i chassit som kablarna rörde sig på min 3D skrivare där jag hade exakt samma problem :P Fast där är det ju inte tal om något centrallås men istället temperaturmätning som strulade när kablarna rörde sig över metallkonstruktionen :P

Så, jag isolerade mer av kablarna då de spretade en del och jag var orolig för att de skulle hamna i kläm. Jag skrev förra året en tråd om att bagageluckan inte hängde med i centrallåsningen när man låste på förar/passagerardörr eller dosan, men alla dörrar låste sig om man använde nyckel i luckan. Hittade ju då en avklippt kabel i kabelstammen som jag skarvade ihop med två ubåtar. Har fungerat perfekt!

Tills igår, ena ubåten kopplade jag ur och förnyade anslutningen, men jag glömde att tittat på den andra ubåten och där hade ju kabeln istället hoppat ur, så när jag var klar och tänkte fortsätta med att titta efter kablar för 12V uttaget, då märkte jag att bakluckan inte längre hängde med i centrallåsningen, så det var bara bort med panelen igen och få upp isoleringen, kolla ubåten och visst var det där det spökade..

Löste det och sen var det kolsvart ute :P Jag gick ut försent helt enkelt............ :-(O) :-)-) korkskalle..

Standard så sitter där både kabelstrumpa och gummi-isolering runt kablarna för att förhindra att kablarna både skadas och att statisk elektricitet ska uppstå (förmodligen). Ska nog plocka ner hela kabelstammen från bagageluckan och dra en ny jordkabel för centrallåset istället för att ha två ubåtar som skarv samt sätta på ny strumpa och gummi-isolering, då jag för närvarande har tejpat runt kablarna. Det funkar bra just nu, men inte i längden :(

I samband med detta kan jag ju både fixa med ett reparationskit för inredningen i bagageluckan så att det får sitta fast ordentligt igen, förmodligen kommer ju plastclips gå sönder när man har ner inredningen också :( Samt att jag då också kan byta ut det inre handtaget till bagageluckan som var sprucket när vi tog över bilen..

Lucif3r
Aaaaah! Jaha, så långt tänkte ju inte jag.. Det var ju absolut en idé också!

Ja, vi ska iväg och storhandla lite idag, men orkar jag ska jag titta lite i bagaget när vi kommit tillbaka.. Det jag ska leta efter är ju en fin matning att hoppa på i bagaget samt någon sorts styrtråd/tändningsplus. När jag hittar det så blir det en tur till Bilia så man får tag på de snygga uttagen som Nexus har och sen Biltema för ett relä.

Eller finns just de där uttagen någon annanstans också? Har tittat på eBay men de uttagen kan man inte vara helt säker på att de klarar den effekt det står på dem, sen är de urfula.. :P

Än en gång, stort tack till alla svar! Superskoj! :D
De gånger jag haft problem med bakluckans el så har det handlat om kablar som gått av, de går ju från luckan över i gångjärnet och på insidan bakom panelen där kablaget kommer fram rör det sig rätt mycket och det är där som jag haft problem.
Det blir en knick varje gång man öppnar/stänger luckan då kablarna sitter fastsatt ganska nära gångjärnet.

Edit: Hittade en bild från min guide när man ska byta gaskolvarna, som synes så är det inte så konstigt att kablarna tar stryk!

Bild
Ja, nej absolut! Inte bästa variant kanske, men ingen kabel har hittills inte gått sönder. Det är bara en jordkabel för centrallåset på bakluckan som var rent klippt, då tidigare ägare inte ville att bakluckan skulle styras på övriga centrallåset, men att det gick bra att låsa alla dörrar på bakluckan var tydligen helt ok :P

Tidigare ägare hade hund, så det passade tydligen dem.

Det är för övrigt precis där jag fick riva två gånger igår :P En gång för att isolera kablarna färdigt eftersom problemet med självlåsning verkade ha gått bort efter jag isolerade lite grann förra gången och sen fick jag ju riva en gång till eftersom en av kopplingarna jag gjort för att koppla ihop jordkabeln lossnat :P

Så jag kan den "där" delen av bilen grymt bra just nu :P haha

Nae men när jag felsökte förut eftersom bilen hade börjat självlåsa sig när man hade bakluckan fullt öppen eller om man tryckte på kabelstammen när luckan var fullt öppen och låset inte var låst, så hoppades jag på en trasig kabel.. Det är ju så enkelt.. men nehej då.. Alla kablar var så fina :(

Men som sagt, det verkar som att det var statisk elektricitet när kablarna gneds mot metallen som gjorde att bilen låste sig själv när luckan var öppen. Jag hoppas att det är det dock :P

Nu ska jag leta och beställa hem strumpor för kabelstammen så man kan göra det helt schysst istället :P

Tack för svaret för övrigt och bilden! :D Älskar detaljbilder i bilar :D
chrisf skrev:Ah, men om jag vänder det då, vart är slutsteget inkopplat? Det kan väl inte gå på någon färdig ledning eller är det så pass bra kablar att det kan det?

Jag antar att Nexus har ett eftermarknadssteg(orginalstegen sitter där framme någonstans, under passagerarsätet eller bakom stereon), och då drar man ju egna kablar.
En(eller flera) grov plus från batteriet bak till steget(själv har jag 2x10mm2, i 945an hade jag 1x25mm2), samt RCA kablar + en tunn 'remote' kabel som kopplas in i stereon resp. steget. Remote-kabeln fungerar som styrström så steget startar tillsammans med stereon precis som styrspänningen till vilket relä som helst.

Har man då grövre kablar än vad slutsteget behöver så är det ju ett perfekt ställe att sno ström till andra saker ifrån, t ex ciguttag som Nexus gjort :)

Väldigt lustigt det där med att c-låset är klippt till bakluckan... Det förstår jag inte vitsen med, speciellt inte eftersom det går att låsa bakluckan på ett sånt sätt att den inte öppnas med c-låset iaf...
Och är det så att man inte vill att bakluckan ska låsas när bilen låses så ber man ju om att få bilen stulen/inbrott och inte få ut ett korvöre från försäkringen... Bara välkommst mattan som saknas :lol:
Många spännande förslag...
Ta en "tjuv från belysningen bak eftersom att du kör med ljuset på när du kör. Tror nog att säkringen håller om inte ta en direkt från batteriet med säkring" på vägen" manöver från bakljuset. Jord - har du i chassiet. Lycka till!
Efter att börjat plocka i min reservdelsbil så fann jag bl a denna lilla kabelsnutt, denna sätter man alltså i det kontaktstycket som går till antennförstärkaren, bara delar den och sätter denna emellan.
I detta fallet har det matat ett slutsteg och ser faktiskt ut som om det skulle kunna vara ett originaltillbehör.
Så det bör ju inte vara några problem att koppla in sig här som vi diskuterat tidigare i tråden.

Bild
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]