Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
... och mellan själva batteripolen (blyknoppen) och kabeln... Jag menar att infästningen av kabelns ledare i själva polskon kan vara lite halvdan. Förr brukade ju själva huvudkabeln vara klämd fast i polskon med en klämma som hade två skruvar, nu har jag ofta sett att det är mera "maskinellt" gjort, inget att dra åt, liksom. Börjar det glappa där blir det inte bra alls.
Byt pluskabeln mellan batteriet och startmotorn. Mekonomen har har färdiga kablar i lite olika längder.
Det är rätt vanligt att det blir dålig kontakt där kabeln är inpressad i kabelskon. Du får spänningsfall och det blir väldigt varmt som du redan konstaterat.
Jag har hittat felet typ, ett rätt simpelt fel var det... :oops: Minus/jordkabeln hade gått av jäms med kabelskon som sitter på blocket. Köpte ny sko, skalade av kabeln, klämde dit skon och satte tillbaka allt. Mätte sedan på batteriet och den laddar nu runt 13.65 på tomgång(21-22 grader ute vid tillfället). Duger det?

Jag undrar hur länge jag haft det här felet. ?:-/ I November fick jag slut på ström i mitt "gamla" OKQ8 batteri så jag trodde batteriet var slut så jag köpte mitt nya Volvo batteri då i November förra året. Monterade mitt nya fina originalbatteri och körde till i början på Mars i år tills jag fick slut på ström igen. Jag körde inte mycket i vintras så jag tänkte att batteriet har laddats ur pga det. Laddade upp det och tänkte inte mer på det.

Någon gång i Maj var det dags igen, återigen slut på ström. Laddade upp det och har kört tills nu idag då jag hittade felet. Startmotorn har gått trögt ibland har jag tyckt som jag skrev i första inlägget. Har gått och funderat i omgångar i sommar om att nånting inte står rätt till med bilen. Men det var inte förrän nu de senaste två veckorna jag tog tag i problemet, för bilfan har ju gått ändå. :lol:

Men hur i hela friden har bilen kunnat gå så mycket som den gjort från Maj tills nu? :o

Stort tack för alla svar jag fått!

Bild

Bild
av rid54
Med erfarenhet av den sortens fel på en HELT annan sorts Volvo och lite allmän elkunskap, så kan jag säga att när man chockar en dålig förbindning med mycket stor ström (som när man kör startmotorn), så brukar det liksom "brinna ihop" (lite bildligt talat) och funka, men när strömmarna är mindre, så kan det bli nästan som avbrott. Så startande kan gå bra, men laddningen slutförs kanske inte helt och det kan bli andra underligeheter också. Kul att du lyckades identifiera problemet!
Det kan nog stämma lite grann att det kan "brinna ihop", om det händer är det en mycket opålitlig kontakt!
När det gäller stora strömmar måste man ju först få en stor ström, det får man inte om det är dålig kontakt, däremot är det svårt att bryta höga strömma (spänningen över "brytpunkten" ökar kraftigt och kan orsaka mycket kraftiga överslag, 400 V 4 kA ska man vara mycket försiktig med)
Jaha, nytt problem. Igår mätte jag 13.65 på batteriet på tomgång. Idag har jag mätt igen. Först när jag startade bilen, då visade den bara 13.4x eller 13.5x nånting. Sen körde jag nån km, mätte igen. Då 13.2x nåt.

Sen körde jag en till bit och mätte igen, 13.00. Körde igen, mätte 13.00 igen och ligger nu stabilt därikring. 12.98-13.01 typ. Vad i helv*te? (S)
Mätte på generatorn också vid de två sista mätningarna och den laddar 13.85-13.87....

Röda kabeln är fortfarande het.
För den som har jobbat med kabelskor och klämskarvar etc. etc. ser det lite fundersamt ut när du berättar att du har klämt om kabeln och att du ändå har så stort spänningsfall i just dom grova kablarna.
Du kan ha haft en godtagbar jord under vissa förhållanden. Det går väl en flätad bandkabel från minuspolen på batteriet och direkt till karossen? Den jordar hela bilen genom alla fästen och skruvar, genom motorn, plåten och allt annat. Där kan du ha haft jord till startmotorn. (Även om det ibland kan vara diskutabelt) Det är inte helt fel att ha en jordkabel från minuspolen till startmotorn och vidare till generatorn. Bilar byggs och levereras inte så, men för att vara säker kan man göra så. Och den kabeln skall i så fall ha samma kabelarea som den röda pluskabeln.
Sedan är det en hel vetenskap med klämda kabelskor. Jag kanske "slår in öppna dörrar" här, men det är jättenoga att det blir gjort på rätt sätt om man vill ha en riktig funktion.
Och bara som ett "apropå", styrdatorn, ECU'n och dess funktioner har en egen jord. Det är inte självklart att den alltid ligger på samma spänningspotential som batterijorden. Det kan i vissa fall förklara sådana näst intill olösliga felsymptom som ibland kan uppstå. Dagen bilelektronik jobbar ju många gånger med tiondelar av volt. Exempel, lambdasonden. Gamla bilar fungerade bara det var ungefär 12 volt.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]