Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
För några år sedan byte jag båda sidor till Biltema. Jag hann köra hela 500 mil på asfalt innan jag fick nedslag hos bilprovningen för glapp i båda sidorna. Jag fick pengarna tillbaks hos Biltema plus att jag fick ersättning för ny hjulinställning samt även en slant för jobbet trots att jag gjorde det själv, så all eloge till Biltema på den fronten. Är du det minsta händig och lite hemmameckare sen tidigare kommer du att förvånas över hur lätt det är att byta länkarmarna. Sätt lite kopparpasta på bultarna i förebyggande syfte så blir det ännu enklare om du behöver byta dom igen, då gör du det på under en timme :lol:

ps, nu kommer det snart femtioelva inlägg som intygar att BT:s armar är lika bra eller dåliga som alla andra. Endast framtiden kan utvisa vilken kategori dina tillhör.
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
av roh66
sorensen skrev:Tack för alla tips. Den dyra ”titan” länkarm från Mekonomen är nu returnerad och två från Biltema är inköpta. Vet att många inte tror på Biltemas kvalitet, men ändå, hur komplicerad är en länkarm och ofta kommer de väl från samma fabrik? Har i förbindelse med mitt jobb hört, att Biltema har ganska seriös kvalitetskontroll, iallafall på oljor. I värste fall får jag ju byta igen engång. Har bookad 4-hjulsinställning för 1000 kr vilket jag tycker är ok pris. Vad var problemet med dina länkarmar? roh66

Utifrån din instruktion, Pettson, känner jag mig faktisk rätt trygg själv att utföra operationen, även om jag aldrig har gjort det för – Jag vill lära mig att göra sånt själv!

Kanske ett dumt fråga, vilket smörjmedel kan rekommenderas att smörja de genomgående skruvar med?
Du säger också att de inre skruvarna dras till angivet moment. Vad är ”angivet moment”? Hittar det ingenstans. På vissa websites rekommenderas det att använda locktite till bultarna, for att de inte ska lossa, finns väl ingen anledning till det?

Har två garagedomkrafter, vilket väl kan underlätte när länkarmen ska positioneras i stället för att sänka över en pallbock?
Hej! Jo det var spindelleden som blev glapp.
av *pettson*
Lämpligt smörjmedel är kopparfett, alufett, keramisk pasta.
Lämpligt moment är vad som står för dimensionen. Hittar man inget specifikt för länkarmarna i momentväg så gäller det som är för skruvsorten/ dimensionen. T.ex M10 med kvaliteten 8.8 (kontrollera vilken dimension du har att jobba med) Gänglås kan man väl använda, men då är det enklare att byta ut muttrarna mot nylockmuttrar som låser när du drar dom. Eller genom att lägga en låsbricka innan muttern.
av sorensen
Jag har nu bytet mina länkarme. Det viste sig att vara rätt lätt (tacket vara hjälpen här på forummet!), ena sida tog väl 2-3 timmar och andra sida mindre än en timme (när jag visste hur det gick till).

Det var dock omöjligt att fäste de två bultar i ramen först, vinklen för spindelleden blev konstig då. Så i stället fästede jag spindelledet först för sen att skruva fast i ramen, efter att ha hävt länkarment til "arbetshöjd" med domkraft.

Nu bara ett par frågar, hade svårt att hitta reda på rätt åtdragningsmonent. Haynes säger att bulten vid spindelledet ska dras med 50 nm? på nätet hittar jag nu, efter jag är klar, 18 nm plus 120 grader. Jag spände 50 nm och inga "grader". tyckte det kändes rätt? Ska jag förvänta att något går sönder nu? och hur viktigt är rätt moment, beror väl vart på bilen?

De två bultar i ramen spände jag 65 nm plus "lite extra".

Står dessutom i Haynes att man ska använda nya bultar, varför egentligen? En av Biltemas bultar (en av de två som fästes i ramen) hade dålig gänga och muttern gick på snett, så jag använda én av de gamla bulter/mutter i stället.

Kanske konstiga frågor. Er lite perfektionistisk när jag håller på och det kan vara svårt att värdera vad som är viktigt/oviktigt :-)
av Kena
En check bara. De 2 inre skruvarna drar man åt med fjädringen hoptryckt som om bilen står på marken som vanligt, du var med på det?
av sorensen
Kena skrev:En check bara. De 2 inre skruvarna drar man åt med fjädringen hoptryckt som om bilen står på marken som vanligt, du var med på det?
Yes, jag var med på den.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nya bultar rekommenderas väl nästan alltid. Enklare så än att skriva en halv roman om hur man mäter och kontrollerar bultar. Är bultar osv i bra skick så går dom ju i regel att återanvända.
Även sträckbultar går att återanvända(som topplocket är draget med t ex) om dom är inom toleranserna som jag inte kan i huvudet.

Jag brukar dock alltid försöka att köra med nya bultar, men händer det att en ny är defekt t ex(som i ditt fall, har även hänt mig på andra saker) så brukar jag leta reda på den bästa av dom gamla och köra på den, beroende på vilken del det handlar om.
av sorensen
Åkte tillbaka till Biltema och fick en nu bult, så nu är alla nya :D

Ett annat fråga, de vita plastbrickar som är nittat fast på länkarmana har ramlat av (stoppskydd?). Besikningsmanden, som i förväg verkade ha en dålig dag, gnällde lite på att de var losnat, mens mekanikeren som gjorde hjulinstälning sa att de är inte är nötvendiga. Vag säger i, har de en funktion?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är mycket riktigt styrstopparna. Finns ingen lag mig veterligen som kräver att man har styrstoppar, men det är ju skönt att ha. Enda som händer om man inte har styrstoppar är att man kan svänga mer, och det låter ju bra? Men...
Nackdelen med att inte ha stoppar är att däcken ofta tar i innerskärmarna vid fullt rattutslag då. Men tänker man en halv sekund så är det ju bara att vrida tillbaka ratten en pyttebit. Likaså så kan det låta mindre vackert när spindeln slår i länkarmen(metall mot metall), men samma gäller ju där, vrid tillbaka ratten lite.
Men stoppar är absolut inte nödvändigt, bilen rasar ju inte inte isär i småbitar längst vägen bara för att man inte har stoppar direkt...
Användarvisningsbild
av Nexus
Besiktningspersonalen har inget med styrstopparna att göra. De ska koncentrera sig på trafikfarliga punkter på bilen eller otillåtna ändringar! Börjar lessna på besiktningspersonal som inte fattat att de har ett service yrke och jag betalar 400:- för få veta om bilen är i trafiksäkert skick.
De som inte kunde bli Poliser jobbar som vakter eller besiktnings personal verkar det som... (S)
Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]