Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag har aldrig varit med om att oken fram ger upp och fastnar, men däremot är det vanligt att glidpinnarna (och dess gummibälj) behöver ses över så att oket kan röra sig så som det är tänkt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hilmer skrev:Jag har aldrig varit med om att oken fram ger upp och fastnar

Skoj för dig. Mitt vänstra hade gjort precis det. Det rörde på sig så pass mycket att dom gamla beläggen tog, men kolven gick inte trycka in vilket omöjligjorde montering av nya belägg.
Hur hårt fast satt kolven? Gick inte bromsa ut kolven mer än 2mm. Provade pressa med skruvstället, kolven rörde sig endast dom 2mm den åkte ut genom bromsningen. Kunde inte ens banka in den med en hammare.
Hammaren provade jag ju givetvis efter att jag hade köpt nytt ok, för att se hur fast kolven egentligen satt, fick in den kanske 1mm till, med fruktansvärt skadad anläggningsyta. Inget jag skulle återmontera på någon bil även om kolven hade lossnat... Känns mer troligt att oket kommer spricka innan den kolven rör sig något mer... :roll:

Så jo då, det är fullt möjligt att framok ger upp.
Alla 4 av mina glidpinnar var dock helt felfria och kunde helt klart ha återanvänts, fast jag valde att byta mina iaf.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Lucif3r skrev:
Hilmer skrev:Jag har aldrig varit med om att oken fram ger upp och fastnar

Skoj för dig. Mitt vänstra hade gjort precis det. Det rörde på sig så pass mycket att dom gamla beläggen tog, men kolven gick inte trycka in vilket omöjligjorde montering av nya belägg.
Hur hårt fast satt kolven? Gick inte bromsa ut kolven mer än 2mm. Provade pressa med skruvstället, kolven rörde sig endast dom 2mm den åkte ut genom bromsningen. Kunde inte ens banka in den med en hammare.
Hammaren provade jag ju givetvis efter att jag hade köpt nytt ok, för att se hur fast kolven egentligen satt, fick in den kanske 1mm till, med fruktansvärt skadad anläggningsyta. Inget jag skulle återmontera på någon bil även om kolven hade lossnat... Känns mer troligt att oket kommer spricka innan den kolven rör sig något mer... :roll:

Så jo då, det är fullt möjligt att framok ger upp.
Alla 4 av mina glidpinnar var dock helt felfria och kunde helt klart ha återanvänts, fast jag valde att byta mina iaf.
Likväl har jag aldrig stött på det på en bil som används dagligen, jag skrev aldrig att det var omöjligt.
Eftersom bromsfördelningen är som den är på en bil så är det faktiskt rätt sällan som oken framtill fastnar vid normal användning, bakre oken däremot är det mer vanligt.
Sen skadar det ju inte att underhålla sina bromsar då o då, inte enbart när det ska bytas delar!
av jsau1s
Jag tycker du ska byta bromsbackarna fram. Men köp inte Biltemas då dom inte riktigt passar. Oftast får man fila till dom annars fastnar dom.
Bromsokens kondition känner du ganska snart om dom behöver ha en översyn, alternativ renoveras. Kör en bit och bromsa, hugger det så pass mkt att hela bilen skakar och pedalställ känns löst. Ja då är det kolvarna i oken som kärvar.
Vanligt *gnissel* har en tendens att försvinna beroende på vilken sida och åt vilket håll du svänger åt.

Köp nya backar, byt och njut av tystnaden. :)
av hno12
jsau1s skrev:Jag tycker du ska byta bromsbackarna fram. Men köp inte Biltemas då dom inte riktigt passar. Oftast får man fila till dom annars fastnar dom.
Bromsokens kondition känner du ganska snart om dom behöver ha en översyn, alternativ renoveras. Kör en bit och bromsa, hugger det så pass mkt att hela bilen skakar och pedalställ känns löst. Ja då är det kolvarna i oken som kärvar.
Vanligt *gnissel* har en tendens att försvinna beroende på vilken sida och åt vilket håll du svänger åt.

Så du tycker att jag enbart ska köpa nya backar fram? Jag menar, ibland gnisslar det utan att jag trycker på bromsen och ibland vid inbromsning. När det väl gnisslar utan att jag trycker på pedalen så försvinner ljudet vid inbromsningen.
av jsau1s
hno12 skrev:
jsau1s skrev:Jag tycker du ska byta bromsbackarna fram. Men köp inte Biltemas då dom inte riktigt passar. Oftast får man fila till dom annars fastnar dom.

Så du tycker att jag enbart ska köpa nya backar fram? Jag menar, ibland gnisslar det utan att jag trycker på bromsen och ibland vid inbromsning. När det väl gnisslar utan att jag trycker på pedalen så försvinner ljudet vid inbromsningen.
Jag har haft 7st 850:s och samma sak på dom med bromsar som gnisslar, skrapar, låser sig. Gnissel vid körning, inbromsning, svänga hö eller vänster.
Alltid samma sak, bromsbeläggen. Gnissel från sköld har jag råka ut för en gång, mitt eget fel då jag bände och slog på sköld av misstag. Resultera i gnissel, men...inte på samma sätt som med belägg som är slut, ev passat dåligt. ( Biltema belägg) som förra ägaren köpt.
Köper alltid Volvo original, så slipper en massa mek och bekymmer. Renoverat ok antal ggr, bytte ej belägg då dom såg bra ut, men gnissla.
Ner på knä och fria bort med beläggen och i med nya. Tyst o skönt. Fridens :)
av ThunderAce
Några typer av belägg är hårdare i slitytan vilket resulterar i gnissel
Har märkt det mest med Biltemas belägg. Original aldrig, där emellan
nån enstaka av andra märken. Kör original själv

Rekommendation: Byt till original
av hno12
jsau1s skrev:
hno12 skrev:

Jag har haft 7st 850:s och samma sak på dom med bromsar som gnisslar, skrapar, låser sig. Gnissel vid körning, inbromsning, svänga hö eller vänster.
Alltid samma sak, bromsbeläggen. Gnissel från sköld har jag råka ut för en gång, mitt eget fel då jag bände och slog på sköld av misstag. Resultera i gnissel, men...inte på samma sätt som med belägg som är slut, ev passat dåligt. ( Biltema belägg) som förra ägaren köpt.
Köper alltid Volvo original, så slipper en massa mek och bekymmer. Renoverat ok antal ggr, bytte ej belägg då dom såg bra ut, men gnissla.
Ner på knä och fria bort med beläggen och i med nya. Tyst o skönt. Fridens :)
Ok, då har du en del erfarenhet hahah. Men jag va inne hos mekonomen och berättade hur det låg till. Han sa att det är ganska ovanligt att man behöver renovera eller byta de främre oken. Han sa att det troligtvis är skrikbläcken som är orsaken till gnisslet. Dvs nya belägg helt enkelt. 1600 kr för jobb och nya belägg. Rimligt?
av hno12
ThunderAce skrev:Några typer av belägg är hårdare i slitytan vilket resulterar i gnissel
Har märkt det mest med Biltemas belägg. Original aldrig, där emellan
nån enstaka av andra märken. Kör original själv

Rekommendation: Byt till original
Ja jag undviker helst kopior, dom håller inte lika bra som original. Synd att snåla också.
Vibration på höger sida

Ja, det kan bero på mycket förstå[…]

Ojämn gång

Volvo V70 2.4 Manuell, 140hk, 2000 Classic är[…]

Nordic Plus vs Ultra

XC60 Nordic plus: där man kan välja till[…]

Centrallåsmotorn baklucka

Kort svar är ja. Jag har reparerat motor en […]