- lör 23 maj 2015, 14:26
1. När jag fått dit vevaxeltolken bakom startmotorn och låst upp vevaxeln på rätt ställe (då det inte går att vrida mer/tar stopp/låter klonk etc) - låter jag då tolken vara kvar där?
2. Kamaxlarna - vad använder jag för verktyg där, samma tolk som bakom startmotorn eller det verktyg med två armar jag visade i tidigare inlägg?
3. Kamaxlarna igen - hur ställer jag in dem på rätt ställe? Vrider jag på en kamaxel i taget, tills det tar stopp, precis som med vevaxeln?
Får jag svar på detta så blir jag hur nöjd som helst!
*pettson* skrev:Tänk vad svårt det måste vara att göra allt baklänges?Tack som vanligt *pettson*. Bara 3 konkreta frågor kvar - så jag har info INNAN jag börjar då..
Konstigt nog duschar inte folk innan dom tar av sej kläderna och dom ger sällan 100knyck ut utan att öppna dörren först.
Men när 5-10.000 spänn står på spel, ja då kan man göra allt baklänges. Jag pekar nu inte ut ts expre, utan det är tydligen ett nytt arbetssätt som kommit för att stanna. Det ser jag tydligt här i forumet. Allt fler ska klara av jobben själv helt utan korrekt info.
Själv växte jag upp i den tron att om jag skaffar info först.. sen ser till att förstå infon.. sen kan jag börja jobba. Men det är alltså ett förlegat sätt om det är pengar att förlora på spel.
Gör nu såhär..
Haka av kamremmen. Lägg den på bänken eller i en låda om du inte kan låta bli den..
Sätt nu in vevaxeltolken bakom startmotorn. Kalla den pinne lås eller tja.. pinal om du vill. Men tryck i den och lås upp vevaxeln på rätt ställe.
Lossa fördelarlocket.. ta ur hela innanmätet. Lossa kamlägesgivaren. Riv ur hela innanmätet.
Lossa övre motorfästet från motorn om nödvändigt för att tolken, låset, pinalen what so ever får plats.
Passa in tolken genom att vrida på kamaxlarna. Låt den sitta kvar på plats.
Nu.. nu är motorn låst på exakt rätt ställe. Nu kan du lossa kamdreven. Lossa så dom går att röra lite trögt.
Nu.. kan du hämta remmen. Trä på remmen framifrån och bakåt.
Sätt dit spännaren.. släpp låset på spännaren när den är på plats. Notera att dreven kan röra sej lite.
Dra åt dreven efter det.
Släpp tolkarna. Dra runt motorn två varv.. sätt i tolkarna. Släpp på dreven och se om det rör sej lite till. Dra åt dreven sen.s
Släpp tolkarna och dra runt två varv, montera distansbrickan som måste ha samma färg som den gamla .. montera ihop om allt är bra.
Det finns spaltmeter om detta här i forumet och det finns böcker och det finns all möjlig info.
Fixa infon först i framtiden. Det är det enda arbetssättet som inte potentiellt kostar massor med pengar i onödan.

1. När jag fått dit vevaxeltolken bakom startmotorn och låst upp vevaxeln på rätt ställe (då det inte går att vrida mer/tar stopp/låter klonk etc) - låter jag då tolken vara kvar där?
2. Kamaxlarna - vad använder jag för verktyg där, samma tolk som bakom startmotorn eller det verktyg med två armar jag visade i tidigare inlägg?
3. Kamaxlarna igen - hur ställer jag in dem på rätt ställe? Vrider jag på en kamaxel i taget, tills det tar stopp, precis som med vevaxeln?
Får jag svar på detta så blir jag hur nöjd som helst!