Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Tänk vad svårt det måste vara att göra allt baklänges?
Konstigt nog duschar inte folk innan dom tar av sej kläderna och dom ger sällan 100knyck ut utan att öppna dörren först.
Men när 5-10.000 spänn står på spel, ja då kan man göra allt baklänges. Jag pekar nu inte ut ts expre, utan det är tydligen ett nytt arbetssätt som kommit för att stanna. Det ser jag tydligt här i forumet. Allt fler ska klara av jobben själv helt utan korrekt info.
Själv växte jag upp i den tron att om jag skaffar info först.. sen ser till att förstå infon.. sen kan jag börja jobba. Men det är alltså ett förlegat sätt om det är pengar att förlora på spel.

Gör nu såhär..

Haka av kamremmen. Lägg den på bänken eller i en låda om du inte kan låta bli den..
Sätt nu in vevaxeltolken bakom startmotorn. Kalla den pinne lås eller tja.. pinal om du vill. Men tryck i den och lås upp vevaxeln på rätt ställe.
Lossa fördelarlocket.. ta ur hela innanmätet. Lossa kamlägesgivaren. Riv ur hela innanmätet.
Lossa övre motorfästet från motorn om nödvändigt för att tolken, låset, pinalen what so ever får plats.
Passa in tolken genom att vrida på kamaxlarna. Låt den sitta kvar på plats.
Nu.. nu är motorn låst på exakt rätt ställe. Nu kan du lossa kamdreven. Lossa så dom går att röra lite trögt.
Nu.. kan du hämta remmen. Trä på remmen framifrån och bakåt.
Sätt dit spännaren.. släpp låset på spännaren när den är på plats. Notera att dreven kan röra sej lite.
Dra åt dreven efter det.
Släpp tolkarna. Dra runt motorn två varv.. sätt i tolkarna. Släpp på dreven och se om det rör sej lite till. Dra åt dreven sen.s
Släpp tolkarna och dra runt två varv, montera distansbrickan som måste ha samma färg som den gamla .. montera ihop om allt är bra.

Det finns spaltmeter om detta här i forumet och det finns böcker och det finns all möjlig info.
Fixa infon först i framtiden. Det är det enda arbetssättet som inte potentiellt kostar massor med pengar i onödan.
Tack som vanligt *pettson*. Bara 3 konkreta frågor kvar - så jag har info INNAN jag börjar då.. :wink:

1. När jag fått dit vevaxeltolken bakom startmotorn och låst upp vevaxeln på rätt ställe (då det inte går att vrida mer/tar stopp/låter klonk etc) - låter jag då tolken vara kvar där?

2. Kamaxlarna - vad använder jag för verktyg där, samma tolk som bakom startmotorn eller det verktyg med två armar jag visade i tidigare inlägg?

3. Kamaxlarna igen - hur ställer jag in dem på rätt ställe? Vrider jag på en kamaxel i taget, tills det tar stopp, precis som med vevaxeln?

Får jag svar på detta så blir jag hur nöjd som helst! :-)
Lucif3r skrev:Om du tittar på bilden andreas postade och tänker efter lite, så har du svaret på din fråga där....
Hade ju knappast frågat om jag förstod, men nu förstår jag inte och vill lära mig? Nä, herregud - vissa läxar upp en för att man INTE frågar sig för ordentligt och andra läxar upp en för att man frågar. Att det ska vara så svårt att göra rätt.
Senast redigerad av 2 justmakemyday, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
Ledsen att du såg det som en uppläxning. Så var inte tanken. Det är ett förslag till ett billigare bilägande. Det blir billigare om man gör rätt. Gör man fel så har man potentiellt en förbannat dyr brevpress.

Du själv har valt att utföra ett jobb du inte har en susning om hur det ska göras. Dessutom genom att göra noll research och ha noll backup. Så det är inte läge att känna sej uppläxad egentligen.
Du har fått en bild på hur ett verktyg av två möjliga ska användas, det andra visste du hur det skulle användas.
Jag har beskrivit i steg för steg text hur dom bägge ska användas. Men ändå vet du plötsligt inte vilket som är vilket och hur dom ska användas.
Då återstår bara två möjligheter. Ointresse eller en stark vilja att någon annan ska göra jobbet egentligen.
Ta dej samman nu. Läs innantill och titta i din låda du köpt. Fundera lite.
Om ett verktyg är till vevaxeln och ska stanna där och låsa. Ska det flyttas då?
Vart ska då det andra och göra sitt jobb? Vad för info har beskrivits i denna tråd?
Vad beskriver jag i texten?

Du löser det galant.. men ta dej samman..
Jag uppskattar all hjälp *Pettson*, ditt inlägg var mycket hjälpsamt. Jag ville ju bara förstå hur du menade till 100% så det inte blir fel - därav frågorna. Vill också bara rädda lite heder här och påpeka att jag har försökt läsa Heynes, kollat klipp på youtube, googlat genom detta forum - tvärt emot vad som faktiskt påstås här, så har jag lagt ned åtskilligt med tid på att verkligen försöka förstå detta. Kanske är jag dum i huvudet, men jag förstod inte till 100% och valde då att fråga de som har två saker jag inte har: kunskap och erfarenhet. Det är väl ändå vad som är skillnaden mellan en instruktionstext och ett forum, att i det senare kan man ju kommunicera med andra som kanske vet mer än vad man själv gör.

Men, men. Jag klurar vidare då, är ju klokare nu än när jag ställde frågan i morse i alla fall, tack så mycket alla!

(Även om jag ärligt talat fortfarande är ganska lur på att det gått fortare att svara på mina funderingar, är väl inte mer dramatiskt än att alla har varit nybörjare någon gång och ni har säkert kliat er i skallen och funderat på hur ni ska få ihop saker och ting under ert första kamremsbyte.)
av *pettson*
Bra att du tog upp det. Jag kan bara svara för mej själv. Eftersom det låter som om jag vill förtrycka folk så kan jag ju förklara.
Problemet är folks vilja att ta genvägar. Det är faktiskt det största problemet överhuvudtaget i arbetslivet. En genväg är att börja med sån kunskapsnivå man inte har. Man ska sakta utmana sej själv för att utvecklas, men med små steg. Och med sånt som inte blir dyrt om man misslyckas.
Eftersom du kikat i haynesboken så vet du att allt är uppdelat i svårighetsgrader?
När jag började skruva när jag var 10år eller nåt så vaknade jag inte en onsdag och bestämde mej för att riva ner farsans växellåda på bilen. Men så fungerar det för många. Dom är inte 10år förvisso men helt utan någon teknisk erfarenhet så bestämmer man sej för att just tex riva ned växellådan. Eller packa om bromsok eller byta diton. Det kan gå bra, det kan gå åt helvete.
Allt beroende på hur duktig man är att lista ut saker under resans gång.
Alltså är resultatet högst personligt. Vissa jobb ger ingen andra chans och där är det synd att lista ut saker under jobbets gång. Det kan ge en dyr brevpress i bästa fall.
Det kan kosta ens liv i värsta fall.

Personligen hade jag lyckan att ha en far som var reparatör, inte mekaniker. Jag skruvade med alla möjliga småsaker av eget intresse. Jag fick hjälp till självhjälp när jag skruvade. Pappa fyllde i dom luckor som fanns när jag frågade om hjälp. Han gjorde inte jobbet, tog inte över nåt, gav mej aldrig en hel lösning. Men berättade t.ex var jag kunde få tag i info för att stilla mina frågor, tar man ansvaret att göra ett jobb så tar man ansvaret att göra det korrekt. I ansvaret ingår att förstå vad man gör . Det blev rätt klart att alla jobb kräver sin kunskap. Vartefter blev det mer avancerade jobb. Jag lär mej varje dag än idag.

För att omsätta det till haynesboken jag nämnde så börjar man med jobben som har en skiftnyckel. Sen två... sen tre.. sen fyra osv. Vartefter man förstår konstruktioner så ser man lösningar och man lär sej fort att leta upp info så man förstår hela jobbet innan man börjar jobba.
Sån är jag fortfarande och så lärde jag mina fordonselever. Inte uppskattat av elever att inte få en färdig lösning serverad. Men när det egna tänkandet kommit igång så blommade folk ut och blev väldigt bra mekaniker. När man blir mer erfaren ser man mer likheter och behöver mindre info. Men likväl gör man inget på måfå eller i blindo. Än idag tackar jag nej till jobb jag inte har info eller verktyg till.
Så på din fråga: Nej jag undrade faktiskt ingenting när jag bytte min första kamrem. Remmen fanns, tolkarna fanns. Anvisningarna var utprintade med dom skisser som krävdes för att sätta tolkarna på rätt ställe (V6 motor). Jag hade gjort min research om rubbet, inkl hur verktygen ska användas.
Bara att fixa i praktiken.
Det är fortfarande första gången på många jobb idag, men det fungerar nu som det gjorde som barn. Fixa infon och verktygen sen ut och jobba. Det är lika viktigt att ha i huvudet hur olika verktyg ska och kan användas/ kombineras. Man är inte bättre mek än man kan använda sina verktyg.

Nog om mitt rabbel.. du är inte mek och har förmodligen ingen önskan om att bli en.
Och du är inte jag.
Sätt dej lugnt och sansat och kika på bok, bilder och inlägg så löser du det här.
Jag har nog suttit/stått med bilen på pallbockar och huven öppen ganska många timmar totalt och tittat på saker innan jag förstått hur det hänger ihop. Jag vill också minnas att jag har en tråd här nånstans om samma saker som du går igenom nu.
Ska se om jag kan hitta den.

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]