Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dugehsr
Lucif3r skrev:Du kan ju rycka kabeln till temp.givaren. Då ska fläkten gå igång när du vrider på tändningen, och sen gå några minuter efter att tändningen blivit avstängd.
Detta test sätter dock en felkod som MÅSTE raderas innan bilen och fläkten går som den ska igen, det räcker alltså inte med att bara koppla tillbaka temp.givaren. Men det kan man ju göra genom att koppla ur batteriet några minuter, om man inte kan läsa koderna själv.
Vad har du för årsmodell förresten?
Okej, tänkte byta tempgivare i helgen. Bilen är en 95:a så jag blinkar fram mina koder själv.

Tror jag får kolla så inte reläet är felkopplat
imorse när jag skulle köra till jobbet var expansionskärlet tomt, blir inte klok på det här..
av Dugehsr
andreasw skrev:Har du nyss bytt kylarvätska eller?
Yes det har jag, fått fylla på en hel del också sen dess

Fan är så orolig över att bilen ska paja, precis skaffat den. Hoppas på något simpelt skitproblem, men så brukar det aldrig vara för mig. Hehe :)
av Dugehsr
Idag nör jag kom hem kokade det som fan i helvete i expansionskärlet, fick starta bilen så kylfläkten startade och termostaten släppte på vatten, det är hät problemet ligger. Fläkten går inte om bilen ej är påslagen
Användarvisningsbild
av taxi
Tillbaka till grunden: Kylfläkten brukar normalt inte behövas. Ett undantag är om du står på tomgång länge.
Kylfläkten går även om AC:n behöver den. De få gånger en volvoägare hör fläkten brukar just vara när AC är på och bilen står på tomgång.

Körde du RIKTIGT hårt innan du stängde av motorn?

Ditt symptom får mig närmast att tänka på ett läckande kylsystem, då kokar det lättare.

Kort sagt: Motorn borde inte behöva kylfläkten, därför tror jag inte att den orsakar ditt problem. Om du inte kört hårt innan då förstås.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Inget schema, men det är enkelt förklarat:
Från styrboxen går det 2 kablar för dom 2 olika farterna. Dessa 2 kablar går till fläktreläet mittersta anslutningar "IN". På reläet finns det även 2 anslutningar märkta "OUT", dessa går rakt till fläkten. Sen sitter det en grov ensam kabel på reläet, den går direkt till batteriet.
Mer komplicerat än så är det inte.

Vad är det du har för problem?
av Dugehsr
Lucif3r skrev:Inget schema, men det är enkelt förklarat:
Från styrboxen går det 2 kablar för dom 2 olika farterna. Dessa 2 kablar går till fläktreläet mittersta anslutningar "IN". På reläet finns det även 2 anslutningar märkta "OUT", dessa går rakt till fläkten. Sen sitter det en grov ensam kabel på reläet, den går direkt till batteriet.
Mer komplicerat än så är det inte.

Vad är det du har för problem?
Jo det är så att jag märkte att bilen kokade när jag stängde av den, o fläkten gick ej. Startade bilen då gick fläkten igång direkt. Kollade kablarna till fläkten o hittade ett jävla hemmafix-relä som hängde där.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag har surfat in på den sidan förut efter tips från dig Pettson. Tyvärr finns inte mycket till S/V/C-70. Det lilla som finns är dessutom Haynes. Men till 850 såg det ju ljusare ut, och därmed också årsmodell 97-98 av V70.
Jag tänkte inhandla Haynes till V70N (00-04) för att få med "nya" motorn, som komplement till Haynes V70 96-99.
Välkommen ut i trafiken

Grejerna kom idag. Ska försöka fixa det […]

Dimljus v70 97

Du vill använda dimljus som DRL i ställe[…]

Vibration på höger sida

När jag åkte med utsliten ytterknut fic[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]