Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

FIXAT! :D
Det var kabelbrott, ett rätt rejält sådant också. Drog lite småbestämt i kontakten, och fick den i näven :lol:
Lödde nya kablar från styrboxen till relät, kopplade ur temp. givaren, drog på tändningen, och bilen flög iväg med bara fläkten som motor :mrgreen: Och den fortsatte susa flera minuter efter jag vred av tändningen också, precis som du sa taxi :)

Här har vi boven i dramat:
http://i62.tinypic.com/qp5tar.jpg

Mindre roligt var att min "felkodsdator" beslutade sig för att inte fungera längre, vilket var en mindre katastrof då jag var tvungen att släcka koden för givaren(sidenote: utan givare/felkod på givare så går fläkten konstant med tändning och/eller motor igång, + några minuter efter tändningen stängs av).
Fick koppla ur min andra laptop, som saknar batteri helt och hållet, och är mer stationär än portabel, och sen försöka leta reda på drivisarna till kabeln, som givetvis ligger på den ordinarie felkodsdatorn (PO)

Men men, när allt väl fungerade så släkte jag koderna som fanns, startade bilen och vips, ingen fläkt på högsta hastighet och ingen felkod :) Jag tolkar det som att allt fungerar som det ska nu :)
Ska ta och dra om kablarna någon annan gång dock, Just nu är dom bara dragna jämnsides med huvlåswiren och sen in i styrboxlådan. Gjorde så tills vidare eftersom jag inte hade en susning om om det skulle fungera eller inte.

Nåja nog om det. Nu är det bara AC'n kvar att åtgärda, sen är felkodslistan tom :-)-)
taxi skrev:Grattis!
Nästa gång du vill släcka koder snabbt: Norsk reset. (Av med minuspolen i några minuter).
Jo :) Men ville ju även läsa koderna för att vara säker på att inget nytt/oväntat hade hänt, kunde ju glömt någon kabel någonstans t ex, eller vad som helst :P

Ska bli intressant och köra bilen sen och se om det är någon skillnad, för både VADIS och VIDA säger att med EFI-514 ska bilen gå på nödprogram - vilket jag har svårt att tro att min gjort.
Fast det jag är mer nyfiken över är om mina avgasvärden kommer sjunka något nu, då ena parametern som påverkas av EFI-514 var bränsleblandningen. Visar sig den 25e maj :-)-)

edit: detta är vad som ska ha påverkats enligt VIDA;
Substitute value
idle air trim disabled
fuel trim disabled
conditions for fuel shut-off changed
if engine coolant temperature exceeds 102°C the engine cooling fan (FC) starts operating at high-speed.
Kan ju uppdatera lite nu när jag kört bilen en "längre" sträcka.
Det jag kan säga är att bränsleförbrukningen har sjunkit vid vissa förutsättningar. Jag har kört den här sträckan så många gånger med denna bil så jag vet vad den brukar dra på olika ställen och olika hastigheter.
En jämn raksträcka, 90km/h på 5an(duh...) så har den alltid legat på 0.79-0.81 - nu låg den på 0.72. Jag la även märke till att förbrukningen "hoppade" upp och ner mer än den gjort tidigare, vilket jag förmodar är pga "fuel trim disabled" & "conditions for fuel shut-off changed" som EFI-514 gjorde.

Jag reagerade också på att bilen svarade lite rappare på gasen än normalt(och den var ju redan riktigt rapp innan), MEN, det kan mycket väl vara placebo-effekt/önsketänkande. Skillnaden är så pass liten att jag inte kan avgöra vilket :).

Men hursomhelst så går bilen bättre än innan, och det ska bli väldigt intressant att se avgasvärdena på bes. sen. Om min uppfattning av EFI-514 med allt vad det innebär är korrekt, så bör värdena ha sjunkigt nu.

Koppla nya kablarna i dosan som dom gamla sitter

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]