Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

peter911 skrev:Inget fel på kransarna till ABS:en.
Hur har då du kommit fram till att det inte är något fel på kransarna? Kan mycket väl vara dom, inte helt ovanligt att dom spricker.
@ andy76. Bra beskrivning med kexljudet. Lite skrapande.
@ Lucifer. Skall kolla ringarna.
Men... fortfarande verkar det som om ljudet kommer från motorrummet närmast kupén.
Fler tips mottages och när lösningen är klar kommer jag givetvis att informera.
Tjena.

ABS-enheten sitter strax innanför torpedväggen på förarsidan.
Strax bakom, lite neranför luftburken.
Det talar också för att det är ABSen du hör.

Micke.
Visst är det så att ljud har en tendens att låta på ett helt annat ställe än det kommer ifrån. Men jag har bokstavligen hängt utanför sidorutan (både vänster och höger sida) för att försöka finna vilket framhjul som låter. Resultatet har blivit att det kommer från motorrummet. MickeM är nog på rätt spår.
Återstår då. Vad göra? Kan jag ignorera ljudet och fortsätta köra (fast det vill jag inte egentligen)? Vad är det som hänt och hur skall jag åtgärda det?
Du skulle kunna dra ur kontakstycket till ABS-boxen och se ifall ljudet försvinner. Det kommer dock att bli några felkoder så det är bra om du har verktyg så att du kan nolla dom.
bengans skrev:@ DayDreamer. Låter som en enkel lösning för att åtminstone utesluta bromsarna.
OM nu ljudet försvinner, vad är nästa steg? Vad skall repareras eller bytas?
Börja med att kolla ABS-kransarna.
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]