Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andreasw skrev:Jasså? Grejen är att han har bytt oljan i februari. Antar att jag borde se om oljan är dålig då den tappas ur. Kan det inte bero på kondens om det ser ut sådär nere i tråget?
Om det inte är din bästa vän i världen som hade bilen innan så utgå alltid ifrån att det är bullshit och byt ändå.
Ska byta oljan ikväll och se hur den ser ut. Såg även att det puffade ur oljestickan när motorn va igång. Alltså måste jag riva och kolla vevhusventilationen. Går det att köra med oljestickan öppen som en tillfällig lösning tills att jag får grejerna? Då kan ju övertrycket pysa ut där istället för någon packning.
Finns vevhusslangarna att köpa på något annat ställe än Volvo? Fällan borde man ju kunna rengöra och återanvända?

Det kan ju också vara en orsak till att oljan ser ut som den gör. Vattnet förångas men kommer inte ut.

Jaja, vad kan jag göra om packningen farit och just köpt bilen? Det var inget han nämnde att han hade problem med. Eller faller det på mig när jag inte lyfte på oljestickan...? Ringde honom dock någon timme efter och påpekade det.

Just ja, bilens historia innan ägaren jag köpte den var att den nästan aldrig blev använd. Den stog bara mest. Någon kort sträcka till affären då och då. Kanske har det varit mycket fukt som tog sig ut vid det påstådda oljebyten?

Försöker lugna mig själv med div orsaker till den här fina gråoljan :p ska försöka ta en bild ikväll också.
Användarvisningsbild
av js1
Det verkar ofrånkomligt med ett visst övertryck i vevhuset på dessa äldre slitna motorer. Fler än en i detta forumet har bytt oljefälla och slangar och ÄNDÅ får ett visst puffande ur oljesticksröret.
Detta lilla oljetryck för upp varm oljedimma i röret där den kondenserar och bildar vattendroppar på stickan och lite vit sörja. Jag körde så med min i många år UTAN att blåsa några packboxar. Min körning bestod mest i korta sträckor under 10km Efter en långtur på typ 30 mil försvann kondensen för att därefter återkomma igen efter någon veckas kortkörning.
js1 skrev:Det verkar ofrånkomligt med ett visst övertryck i vevhuset på dessa äldre slitna motorer. Fler än en i detta forumet har bytt oljefälla och slangar och ÄNDÅ får ett visst puffande ur oljesticksröret.
Detta lilla oljetryck för upp varm oljedimma i röret där den kondenserar och bildar vattendroppar på stickan och lite vit sörja. Jag körde så med min i många år UTAN att blåsa några packboxar. Min körning bestod mest i korta sträckor under 10km Efter en långtur på typ 30 mil försvann kondensen för att därefter återkomma igen efter någon veckas kortkörning.
Det kan ju också bero på att kanalen ner till tråget är täppt. Men jag har faktiskt gjort rent ALLT på min 850 och har fortfarande rökpuffar ur vevhusventilationen. Gissar att det är hyffsat mycket leakdown på min motor som gått 34000mil.

Idag har bilden varit på service, under 3K […]

Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]