Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Så.. har jag fattat nåt fel så får du som trådskapare rätta mej..

1 Du säger att du fixar till en bil för utställning, du vill bland annat ha dit ett sportluftfilter.
2 Bilden du skickar med.. hör inte till din bil. Men det är en 99-00 iallfall.
3 Du har ingen aning om vad som är kopplat till vad, eller varför det sitter där, du vet inte heller vad som är vad, ändå vill du modifiera, helt utan kunskap alltså.
Du förväntar dej att vi ska berätta hur saker funkar under huven och vad som kan göras.

4 Nu som först tillkommer fakta att du inte alls öppnat din egen motorhuv. Visserligen på grund av sjukdom, men ändå, det lär inte gjort skillnad eftersom man känner igen sakerna på bild, om man sett dom i verkligheten så att säga. Även om du är sjuk just nu, så har du ändå inte satt dej in i hur sakerna fungerar tidigare.

Nu till pudelns kärna.
Förlåt om jag är ett rövhål som tycker att du ts ska införskaffa dej gott om information om det jobb du ska utföra. Information som DU ska införskaffa i det format du tycker är bra. Dvs FAKTABOK för att DU ska förstå, jag rekommenderar det till ALLA som inte är skolade på ämnet, även som skolad får man ta till böcker eller program. Dagligen kommer det in fall i alla tänkbara bilverkstäder där man rivit saker helt utan kunskap, sen har man i bästa fall plockat ihop det fel, och det kostar kunden en förbannat massa extrapengar som han dessutom blir förbannad för att betala. Så först förstör man, sen blir man förbannad för att man får betala för att sätta ihop det. En underlig väg att gå.
Förmodligen har du eller är på väg att skaffa dej ett yrke du läst inför, eller så är det så att du förväntar dej jobba med precis vadsomhelst utan att känna till något om det du ska jobba med?
Det finns INGEN,, då menar jag INGEN som uppskattar att höra att man inte har kunskap så det räcker, men så är det, OFTA! Sen att folk låtsas som att det regnar eller att man ignorerar problemet, det är nåt helt annat. Det är ofint idag att säga att någon inte har kunskap så det räcker till. Kanske är det curlingföräldrarnas fel, eller så får vi skylla allt på skolan och samhället. Läs på, fundera, planera och gör vad du vill med din bil. Hur lång tid det tar är upp till dej. Ditt projekt= Ditt ansvar.

Det kan inte vara meningen att alla andra ska lösa alla problem som uppstår, hur SMÅ dom än är, för tro inte att det är sista problemet som uppstår med din bil. Eller med något annat i livet.
Hjälp till självhjälp är en sak, det är jag gladeligen med på, vi alla är här gratis på eget bevåg, det är vad forum är till för i mina ögon. Men det betyder att du försökt lösa ett problem med den kunskap och info du fått tag i, men står stilla och behöver hjälp för att komma vidare. Dvs du har verkligen försökt och inget annat.

Men forum är i mina ögon inte till för att man ska spara 200spänn och göra en tråd för att slippa söka, läsa, slippa fundera, slippa planera och slippa veta vad man håller på med. För det kan alltid någon annan lösa åt dej. Bäst är alla som gnäller livet ur sej här i forumet över att verkstäderna inte vill eller kan svara på något.
Lite märklig attityd? Brukar dom flesta här alltså ge råd och hjälp i sin yrkeskategori för att slippa få kunderna till butiken eller verkstan eller för den delen varhelst det är?
Det är en ny vinkel i företagslivet isåfall. Att försöka överleva på noll kronor i inkomster och dessutom upprätthålla hög standard?
Då är det bättre att vi gör som i utlandet, vi inför att man får BETALA för att få tips och råd. Då brukar viljan att försöka göra något i normal ordning och utföra det på rätt sätt öka hundrafallt.
Då kan man ha vilken attityd som helst och fråga för att man inte vill investera dom där 200kronorna i en bok. Det brukar vara ytterst få som inte äger sin egen handbok i utlandet.
Har jag så inihelvete fel attityd om livet, kan jag alltid avregistrera mej och allt är frid och fröjd. Är den här typen av frågor och lathet, för lathet är det, den nya framtiden så har jag annat att göra på min fritid.
Jag har redan dragit ner min närvaro till ett minimum och jag tvekar inte en sekund över att ta bort min närvaro helt.
Det finns andra forum, där folk är intresserade av det dom gör och verkligen har försökt med diverse egenskaffad information, och behöver hjälp att komma vidare. Jag kan ägna min fritid åt dessa enbart istället.
Får hoppas du TS är nöjd med svaret.
Tycker synd om dig som måste lägga sån energi på något så obetydligt. Kan inte va mycket viktigt pågående i ditt liv.
Jag orkar dock inte lägga min energi på din text. läste darför dom först raderna o insåg att du bör skaffa ett liv. Trevlig kväll på er alla :)
Tyck inte synd om mej Copyright91. Jag insåg just att du förmodligen är av den typen som jag nämner, eftersom du anser att det inte är nåt att bry sej om. Det brukar vara så när man är en av dom som endast suger energi från andra. Typen som är för slö att lösa något själv.
Lite mer ledsamt för din del än min. Jag tar givetvis och blockerar dej från och med nu för att helt enkelt slippa se dina inlägg. Gör gärna så med mina också är du snäll.

Jag har 5 olika andra forum där jag är teknisk support. Sen har jag utan inbördes ordning, mitt jobb, min familj, vänner, min gård och min skog att sköta och vara nära, så har jag verkstan här hemma med.
Så jag har att göra utan detta forum.
Konstigt att du inte fått svar ännu vad slangen är till för ts. Så många som tydligen är bil/volvoexperter men inte kan svara. Visst kanske du/vi skulle lära oss allt från Avgasrör till Överliggande kamaxlar bokledes men vilka ska då ställa frågor på forumet?
Eller om man svänger förbi en verkstad och ställer samma fråga och man får ett utlägg om ens kunskapsnivå, skulle man kontakta verkstaden igen?
Tänkte inte ens på slangen :oops:
Jag är nästan hundra på att jag har en likadan, men har aldrig tänkt på vad den gör.

Och till Pettson: Om du funderar seriöst på att lämna forumet så kan du väl överväga att inte avregistrera helt? Jag tror faktiskt att jag sover så gott som jag gör på nätterna delvis pga att möjligheten finns att via mejl anlita dig den dagen nånting riktigt dåligt händer med bilen.
Och ja, jag är helt övertygad om att en halvtimme telefonkonsultation med Pettson skulle ge mer resultat än en veckas felsökning på valfri verkstad.
Tack för mig!
Hej.

Vakuumslangen går (på min -98) till ett spjäll som reglerar insugsluften från antingen slangen i fronten, eller ifrån förvärmningen på avgasgrenröret.
Det sitter då en temperturventil (ej elektrisk) som öppnar för vakkum, till nämnda spjäll
Spjället sitter under orginal luftburk, och ventilen på sidan av luftburken.

Tyvärr är jag inte säker i ditt fall, eftersom min bil är äldre än din. Det kan ha ändrats.

Men du kan följa slangen när du blir frisk, och kolla om det är rätt.

Denna förvärmning är inget du använder med öppet filter, för då tar man bort hela orginalburken, och då pluggas denna slangen.

Öppet filter rekomenderar jag inte, men det är upp till dig, och din plånbok, att köpa ny luftmängdmätare när den pajar.

Micke.
Kena skrev:Konstigt att du inte fått svar ännu vad slangen är till för ts. Så många som tydligen är bil/volvoexperter men inte kan svara. Visst kanske du/vi skulle lära oss allt från Avgasrör till Överliggande kamaxlar bokledes men vilka ska då ställa frågor på forumet?
Eller om man svänger förbi en verkstad och ställer samma fråga och man får ett utlägg om ens kunskapsnivå, skulle man kontakta verkstaden igen?
Man skulle kunna ställa någon av dom 10.000+ frågor som kan uppstå som inte täcks genom att läsa innantill i en verkstadshandbok man ändå bör äga. I den boken lär det stå fakta som gör att man sparar en hel del pengar.
Dra exempelvis ett vevstakslager med fel moment och på fel sätt och det kostar rejält med pengar. Inte så många år sedan någon på ett forum byggde en ganska avancerad motor som kortfattat förintades vid bänkningen. Ett års konsultationer på forum och inte ett eget fakta och noll kunskap om jobbet. Ca 100.000kr smulades i rummet.
Det till trots att man frågade på ett forum. En handbok kan man också referera till eller hänvisa till. Du är inte hjälpt av att jag förklarar nåt för dej om du inte kan göra en egen referens till det. Alla har sitt eget sätt att förstå information. Det är samma med elscheman. Ska du pilla med el så ska du banne mej äga ett elschema och kunna tyda det så vi kan diskutera runt det.
Det är inte min skyldighet att både fixa ett schema, få dej att förstå det för att kunna guida dej och sen leta upp problemet åt dej. Vad är är då din uppgift? 5 minuter för att ställa frågan o kräva.10 timmars brainstorming tillbaka för att DU ska slippa både leta och betala för en felsökning?
Du kom med ett problem, då är det ditt ansvar att hjälpa till så gott du kan. Det INNAN du begär att andra ska hjälpa dej.
Vill du inte lära dej, och inte är intresserad av att förstå, då lämnar du in bilen istället.

Verkstan ja.. intressant.
Om verkstan svarar på alla dina frågor så blir det favoritverkstan. Om dom svarar på mer frågor frågar du mer. Men du kommer ändå inte lämna in bilen eftersom du då lagar den själv med instruktionerna.
Då spelar det ingen roll för verkstan. Bägge leder till döden för dom.
Om ryktet går att dom är otrevliga så får man inga kunder. Om ryktet går att dom svarar på allt och guidar om allt gratis så får dom inte en betalande kund iallafall. Varför ska någon betala det andra fått gratis. Då kräver alla gratis.
Enda skillnaden är för dej. Ditt ego blir stött i ena fallet och nöjt i andra. För verkstan är det en säker död oavsett.

Egentligen står frågan obesvarad. En fråga jag ställde för flera år sen.
Var går ens eget ansvar för egna jobb. Hur mycket ansvar har DU när du åtar dej att göra jobb. Vem är ansvarig i slutändan om nåt går fel.
Om svaret är att du har ansvaret: då har du ansvar att se till så du kan saker innan du ska göra dom och komplettera med andra källor när du inte räcker till.
Om svaret är att du inget ansvar har: då är det solklart att du kan göra som du önskar och bara kan vara laid back när andra får lösa dina problem för din bekvämlighets skull.

Jag är solklar. Är forumets ide att andra ska lösa dina problem utan att du ens försöker själv. Då hoppar jag rakt av.
*petsson* har en poäng i det han säger. Tips och råd som ges är inte alltid 100% rätt. Man kan inte utgå från infon som ges helt och hållet. Vi försöker hjälpa varandra men då krävs det ju även att trådskaparen t e x har lyft på motorhuven innan man frågar mera ingående om saker och ting.
Själv så tycker jag det är intressant att själv lista ut problemen jag stöter på och ytters sällan jag frågar andra om hjälp. Även om man får tips så behöver det på ett nät forum inte vara 100% rätt. Inte ens verkstäderna löser ju ibland problemen direkt fast de har bilen i sina händer. Vi här på jagrullar utgår bara från en text och sen försöker förstå och hjälpa utifrån den info som ges.

Vore jag trådskaparen skulle jag lossa locket på luftburken och kalla vad slangen går till :D
Nu har jag gjort en insats på det här för att själv begripa funktionen. Den är inte så bra beskriven i Haynes tycker jag utan man får lägga ihop en del och labba lite själv. Mitt andra syfte är att jag tycker bilen smårycker/småtvekar i allt annat än kallt väder. Tydligt nu, 4 plus på morgonen, bilen går kalas. 15 plus på eftermiddagen, inte samma tryck i motorn.

Så här fattar jag funktionen nu: I den vita slangen kommer det vakuum från motorn, rätt mycket sug faktiskt. Den går in locket på luftburken där det finns någon form av ventil som styrs av en tempsensor. Beroende på temperatur släpper den ut vakuum (!) i den svarta slangen som i sin tur flyttar på dubbelspjället som öppnar/stänger för luftintag från ovan kylaren resp under grenröret. Ju varmare det är desto mer plockar den luft från kylaren och vice versa. Om denna lösning funkar på samma sätt som varianten med vaxkapsel som Haynes också beskriver bör den över c:a 15 graders lufttemp helt stänga för luft från avgasgrenröret. Fast detta är jag osäker på då min bil har ett nolläge, fjäderbelastat känns det som, där det är 50/50 öppet till de båda hållen. Genom att köra motorn med luftburken delad och filtret av och samtidigt ha den vita slangen avkopplad går det att se spjället röra sig om jag lägger an den vita slangen/tar bort den osv. Bra, allt verkar iaf röra sig och slangarna känns hela. (Ryck inte av slangarna utan att först se hur de är fastlåsta av clipset).

Men nu hade jag ju otur att det är 15 grader nu på kvällen och då ställer sig spjället så att motorn endast suger från avgasgrenröret. Det känns konstigt då det borde vara mitt emellan eller rent av stå på andra hållet, dvs bara ta friskluft framifrån. Nu provade jag inte någon längre stund men så höll den sig.

Någon som vet om jag har rätt funktion på systemet i min bil? Tycker att den inte borde suga varm luft endast och undrar då om det lurar förväntad luft/bränsleblandning för motorstyrsystemet? Känns som viloläget borde vara i ena ändläget, inte i mitten, för jag förstår inte hur den ska kunna vända på luftflödet i den svarta slangen.

(Vit slang sitter underst och svart överst på min bil och det tycker Haynes är bra).
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS