Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tittade nyss på webben. X4 multispray enligt bilden, inte X5, det är en marinspray, men den kanske motsvarar 4:an vad vet jag? 4:an är dock en bra rostlösare. Men som *multispray.. det vete fan. Det finns inget som löser rost effektivt och smörjer bra, om det nu inte är som valvoline och innehåller grafit. Men den smörjer bara vid lossningen, sen får man använda rätt medel för smörjning..
*pettson* skrev:Vid demontering används en rostlösare. Vid montering används koppar eller aluminiumpasta. Eller keramisk pasta för all del.
Wd40 och 5-56 hör till kategorin deodorant. Inget man smörjer eller lossar rost med.
Stod med kopparpasta flaskan i handen idag och skulle montera det nya grenröret när tanken slog mig att man kanske inte ska använda kopparpasta på aluminium block så jag avaktade.
Blev nyfiken på om man inte kan använda bromsoksfett, har en sån tub och den är metallfri, kan de va samma som keramisk pasta?
Denna tub har jag:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000034132/

* Fast såg nu att bromsoksfett klarar upp till 240grader (kanske för lite för ett grenrör?) Medans koppar-/alupasta klara upp till 1100grader.
*pettson* skrev:Tittade nyss på webben. X4 multispray enligt bilden, inte X5, det är en marinspray, men den kanske motsvarar 4:an vad vet jag? 4:an är dock en bra rostlösare. Men som *multispray.. det vete fan. Det finns inget som löser rost effektivt och smörjer bra, om det nu inte är som valvoline och innehåller grafit. Men den smörjer bara vid lossningen, sen får man använda rätt medel för smörjning..
Här är den, bara på bilden som du säger. Går inte att söka på X4. Tack för tipsen.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000024036/
Efter mycket om och men så sitter grenröret på plats, allt som återstår är att skruva in EGR-röret när jag inser att tillverkaren av det nya grenröret tyckte att det var så in i helvete smart att vrida ingången till egr-röret lite grann så nu passar det inte. Har försökt böja och pressa lite på röret men allt sitter i spänn.
Någon som har ett tips? eller är man tvungen att riva hela skiten igen och leta nytt grenrör :(
Efter mycket om men med grenrör som skickats fram och tillbaka över hela europa så tröttnade jag på eftermarknadsgrenrör som aldrig hade rätta måtten. Vissa firmor sämre än andra.

Så jag lämnade in det gamla grenröret för byte av flexen istället och köpte packningar/monteringssatser på skruvat och volvo. Nu sitter allt på plats men efter en provstart så ryker det avgasläckage synligt öppe vid blocket, jag drog åt lagom från mitten utåt efter Petssons rekommendationer men skiten läcker och låter mycket. För att inte bli avgasförgiftad slog jag av bilen omgående.

Vad kan jag ha gjort för fel?
Jag ska riva hälften idag IGEN och lossa alla muttrar på grenröret och försöka dra åt igen.

Alla tips välkomnas starkt innan jag skickar bilen på återvinningen :(

/// Waiz

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]